Brev:
Ammenedtrapning og søvnproblemer
16. maj 2008
Alder:
8 mdr.
Ammenedtrapning og søvnproblemer
Hej
Ja, så skriver jeg igen. Jeg har gået og tygget på dit svar om amning og Christoffers mælkebehov, og jeg har forsøgt at få ham til at kunne lide at drikke modermælkserstatning. Sagen er nemlig, at jeg er ved at køre helt træt – dels fordi jeg bruger meget energi på at spekulere på, hvordan vi skal få klaret den pasning, han skal udsættes for i juli, når han stadig bliver ammet før puttetid og midt om natten. Og dels fordi han sover meget uroligt om natten og vækker mig mange gange.
Så for tiden går min tilværelse udelukkende ud på at være sammen med Christoffer i hans vågne timer og forsøge at sove, når han sover. Og så henter jeg vores store dreng i børnehaven om eftermiddagen, og min mand kommer hjem ved 18-tiden og laver aftensmad og så kører hele aftenprogrammet, indtil vi endelig har voksentid kl. 21 hvor begge børn er faldet i søvn.
Dér burde jeg så gå i seng, men jeg tillader mig at sidde og hygge i sofaen en times tid sammen med min mand. Og så skynder jeg mig i seng for at få lidt søvn, inden Christoffer vækker mig ca. hver time fra kl. 2.30 af og indtil han står op kl. 5.30. Der er ikke overskud til særlig meget sjovt i løbet af dagen, fordi jeg ikke får sovet om natten, så jeg synes egentlig, mit liv er temmelig kedeligt og fastlåst i øjeblikket... Men nu til sagen :)
Først ang. amningen:
Jeg ammer Christoffer tre gange dagligt, men ville rigtig gerne erstatte især godnat-amningen og også gerne kl. 4-amningen med noget andet. Han kan ikke drikke af en flaske og kan ikke lide modermælkserstatning, men han vil meget gerne drikke vand og sødmælk af en kop. Så her i dag har jeg givet ham en blanding af en tredjedel erstatning og to tredjedele sødmælk, og det kunne han godt lide. Min plan er så at nedtrappe andelen af sødmælk i blandingen over de næste dage, så han til sidst har vænnet sig til smagen af erstatning.
Er der mon ikke en smart måde af skære ned på amningen på, samtidig med at Christoffer får opfyldt sit mælkebehov via maden?
Vores dagsrytme ser ca. sådan ud:
Kl. 4 – ammes
Kl. 7.30 – havregrød med frugtmos + vand
Kl. 9 – en halv/en kvart skive grovtoast brød + frugt + mælk
Derefter sover han mellem en time og to en halv time.
Kl. 12 – øllebrød med frugtmos + mælk
Kl. 14 – ammes
Derefter sover han en times tid.
Kl. 17.30 – grøntsagsmos + mælk
Kl. 18.30 – lidt rugbrød + græsk yoghurt + frugt
Kl. 19.30 – ammes og puttes
Jeg har forsøgt at følge dit forslag til dagsplan, men det er som om, den ovennævnte plan fungerer bedre for os.
Og så ang. søvnen:
Christoffer har aldrig været nogen ”super-sover”, men det er som om, det er blevet værre. Formiddagsluren går fint, her falder han nemt i søvn. Sommetider sover han dog uroligt og skal have rokket barnevognen lidt. Og han er også meget støj-følsom og vågner ved det mindste (sådan har han altid været). Eftermiddagsluren er lidt mere besværlig – her holder han som regel fest i tyve minutter, før han falder i søvn.
Og om aftenen er den helt gal. Selvom han er træt, tager det ham en halv time til tre kvarter at falde i søvn. Han mosler rundt i sengen og aser og maser, så han er helt opkogt. Og han kan slet ikke finde ro. Han kan næsten falde i søvn i en sovestilling, for så pludselig at begynde at mosle rundt igen. Her til aften var det helt slemt og endte med, at han blev tydeligt frustreret og græd og græd, indtil han faldt i søvn. Og her to timer efter, at han er faldet i søvn, har jeg måttet gå op og give ham sutten og dysse ham til ro tre gange. Jeg skal lige indskyde, at putteritualet går ud på, at han får nattøj på, og derefter ammes og derefter direkte over i sin seng. Alt sammen foregår på hans værelse.
Når Christoffer skal sove, har jeg forsøgt at gå til og fra ham med 2-3 minutters interval. Og det går også fint de første tre gange. Men derefter bliver han dybt ulykkelig, lige så snart jeg vender mig væk fra hans seng for at gå ud af værelset. Så det ender altid med, at jeg sidder og holder ham i hånden og ”lægger ham på plads”, når han får moslet sig helt op i hjørnet af sengen + at jeg forsøger at holde ham lidt i ro ved at have en hånd på brystet af ham.
Men det er bare også rigtig frustrerende for mig at skulle bruge så lang tid på at putte ham – især de aftener, hvor jeg er alene hjemme med begge børn, og min 5-årige søn så skal passe sig selv imens.
Når Christoffer så endelig er faldet i søvn, sover han som regel rimelig fast indtil ved 23-tiden, hvor han får en sut, og så igen indtil ved 2.30 tiden. Herefter vågner han stort set hver time og skal have sutten, og han er også begyndt på, at han ikke kan falde i søvn igen, medmindre jeg (eller til nød min mand) sidder hos ham, indtil han sover. Så det er nogle ret hårde nætter for tiden. Især fordi min mand ikke kan tage så meget over, fordi han skal op og på arbejde. Og han kan heller ikke putte Christoffer om aftenen, for så græder Christoffer næsten panisk, indtil jeg kommer og tager over.
Jeg har en teori om, at han måske vil sove mere stabilt, når han ikke længere er vant til at blive ammet midt om natten. Det virkede for min veninde, hvis søn var ligseom Christoffer, men måske var det et tilfælde.
Derudover så er Christoffer meget aktiv om dagen – hvis jeg sætter ham på gulvet, bliver han ikke siddende ret længe, før han lægger sig og begynder at krybe rundt og undersøge ting. Og han er generelt meget ”på” og snakker og råber osv. Og sidder som sagt ikke stille - selv når han er på skødet af mig, mosler han rundt. Så måske har han bare en masse uro i kroppen og kan derfor ikke finde ro om aftenen?
Han virker ikke specielt mere separationsangst, end han plejer at være. Han græder ikke, når jeg forlader lokalet, men hvis jeg er i samme rum som ham, foretrækker han mig frem for sin far. Sådan har det været siden fødslen. Og han vil ikke holdes af andre end mig og min mand – men sådan har det også altid været.
Han er faktisk blevet bedre til at ”håndtere” andre mennesker. Indtil for et par måneder siden, græd han, hvis nogen talte til ham. Og han blev lynhurtigt overstimuleret, når vi var i selskab med flere mennesker – f.eks. juleaften hvor familien var på besøg, og hvor jeg tilbragte en time oppe i soveværelset med ham ved puttetid, mens han græd helt panisk og ikke var til at nå ind til. Så han er helt klart blevet mere udadvendt, men er altså samtidig udelukkende ”mors dreng”.
Så jeg føler mig efterhånden helt slidt op, og det er så frustrerende, for denne her tid kommer jo aldrig tilbage, og jeg burde jo gå og nyde det. Men i stedet kan jeg kun gå op i at spekulere på, hvornår tingene bliver lidt nemmere og hvornår jeg kan blive aflastet lidt.
Puha, det blev langt dét her… Jeg håber, du kan finde hoved og hale i det. Og jeg håber, du har et ”guldkorn” til mig :)
Hilsen den temmelig udkørte mor.