Søvn, kost og amning

13. maj 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Søvn, kost og amning

Hej Helen

Tillykke med din nye hjemmeside. Den er bare rigtig flot :o)

Nu er min datter ca. 6 ½ måned, og jeg har brug for endnu et par gode råd.

Min datter får 3 lurer dagligt. Hun virker træt, allerede efter hun har været vågen 2 timer. Jeg prøver at trække den, således hun ikke får mere end 3 lure dagligt. Det er indimellem temmelig svært, og jeg er i tvivl, om jeg skal forsøge at holde hende vågen, da hun bliver temmelig pylret/ked af det. Men hvis jeg putter hende efter hun har været vågen i bare 2 timer (hvor hun virker træt), vil hun skulle sove mere end 3 lure daglig, hvis hun skal nå frem til aftenen uden alt for meget gråd. Men jeg synes mere end 3 lure er for meget i hendes alder.

Hendes lurer varer mellem 30 minutter – 3 timer. Det er slet ikke til at forudsige hvor længe hun sover. Nogen dage sover hun meget lange lurer, andre dage meget korte. Derfor synes jeg, det er lidt svært i forhold til, hvornår jeg skal tilbyde hende grød/mos.

Jeg har læst dine dagsplaner svarende til min datters alder, og jeg er i tvivl, om jeg skal vække min datter, således hun kan få mad på nogenlunde bestemte tidspunkter?? Og om jeg skal lægge hendes lure på nogenlunde faste tidspunkter??

Vores dag ser sådan ud:
Tidlig morgenamning, mellem kl. 4 - 6.
Vågner som ...

Annonce

... regel ved en 6 - tiden, og vil ikke sove mere.
Mellem 7.30 – 8.30 tilbydes grød, afhængig af, hvad tid hun blev ammet.
Puttes mellem kl. 8.30 – 9.30.
Herefter er dagen meget svær at definere, da den er meget præget af, hvor længe hun sover ved hendes første lur.

Jeg går som regel en tur med hende, ved en 17 – 18.30 tiden i barnevognen, hvor hun sover ca. ½ time. Hun puttes til natten mellem 19 – 20.30 afhængig af, hvornår hun vågner efter den sidste lur.

Jeg ammer hende inden hun puttes, og hun sover ofte frem til tidlig morgenamning. Jeg ammer hende ca. 6 gange dagligt og giver hende skemad 3 gange dagligt.

Hun er begyndt at græde, efter hun har spist få skefulde mad. Nogen gange kan vi få hende til at spise mere, andre gange må vi opgive. Hvad kan dette mon skyldes?? Vi varierer hendes mad, og det virker ikke som om, det er fordi hun ikke kan lide maden.

Jeg skal begynde arbejde igen, når hun er omkring 9 måneder. Jeg arbejder i skiftende vagter, og er derfor i tvivl om, hvordan jeg kan sørge for hun får sit mælkebehov. Hun vil nemlig slet ikke have sutteflaske og tudkop er hun også afvisende overfor.

Skal jeg begynde at træne, således hun til denne tid kan drikke modermælk af kop???

Tak for en rigtig god brevkasse.

Hilsen en lidt forvirret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor