Brev:
Søvn, kost og amning
13. maj 2008
Alder:
6 mdr.
Søvn, kost og amning
Hej Helen
Tillykke med din nye hjemmeside. Den er bare rigtig flot :o)
Nu er min datter ca. 6 ½ måned, og jeg har brug for endnu et par gode råd.
Min datter får 3 lurer dagligt. Hun virker træt, allerede efter hun har været vågen 2 timer. Jeg prøver at trække den, således hun ikke får mere end 3 lure dagligt. Det er indimellem temmelig svært, og jeg er i tvivl, om jeg skal forsøge at holde hende vågen, da hun bliver temmelig pylret/ked af det. Men hvis jeg putter hende efter hun har været vågen i bare 2 timer (hvor hun virker træt), vil hun skulle sove mere end 3 lure daglig, hvis hun skal nå frem til aftenen uden alt for meget gråd. Men jeg synes mere end 3 lure er for meget i hendes alder.
Hendes lurer varer mellem 30 minutter – 3 timer. Det er slet ikke til at forudsige hvor længe hun sover. Nogen dage sover hun meget lange lurer, andre dage meget korte. Derfor synes jeg, det er lidt svært i forhold til, hvornår jeg skal tilbyde hende grød/mos.
Jeg har læst dine dagsplaner svarende til min datters alder, og jeg er i tvivl, om jeg skal vække min datter, således hun kan få mad på nogenlunde bestemte tidspunkter?? Og om jeg skal lægge hendes lure på nogenlunde faste tidspunkter??
Vores dag ser sådan ud:
Tidlig morgenamning, mellem kl. 4 - 6.
Vågner som regel ved en 6 - tiden, og vil ikke sove mere.
Mellem 7.30 – 8.30 tilbydes grød, afhængig af, hvad tid hun blev ammet.
Puttes mellem kl. 8.30 – 9.30.
Herefter er dagen meget svær at definere, da den er meget præget af, hvor længe hun sover ved hendes første lur.
Jeg går som regel en tur med hende, ved en 17 – 18.30 tiden i barnevognen, hvor hun sover ca. ½ time. Hun puttes til natten mellem 19 – 20.30 afhængig af, hvornår hun vågner efter den sidste lur.
Jeg ammer hende inden hun puttes, og hun sover ofte frem til tidlig morgenamning. Jeg ammer hende ca. 6 gange dagligt og giver hende skemad 3 gange dagligt.
Hun er begyndt at græde, efter hun har spist få skefulde mad. Nogen gange kan vi få hende til at spise mere, andre gange må vi opgive. Hvad kan dette mon skyldes?? Vi varierer hendes mad, og det virker ikke som om, det er fordi hun ikke kan lide maden.
Jeg skal begynde arbejde igen, når hun er omkring 9 måneder. Jeg arbejder i skiftende vagter, og er derfor i tvivl om, hvordan jeg kan sørge for hun får sit mælkebehov. Hun vil nemlig slet ikke have sutteflaske og tudkop er hun også afvisende overfor.
Skal jeg begynde at træne, således hun til denne tid kan drikke modermælk af kop???
Tak for en rigtig god brevkasse.
Hilsen en lidt forvirret mor