Søvn, brød, tænder, vitaminer og vægt

21. april 2008

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Søvn, brød, tænder, vitaminer og vægt

Hej

Jeg har lige et par spørgsmål, jeg håber, du kan hjælpe mig med:

1. Katrine og Christian er startet i dagpleje, hvilket naturligt har været en omvæltning for os alle, dog overvejende positivt! Vi har haft en indkøringsperiode på 3 uger nu, der har været både gode og dårlige dage, men jeg har fuld tillid til at det nok skal blive rigtig godt - har en god fornemmelse mht vores dagplejemor.

Dagplejemor har dog påpeget at Christian sover lidt af sådan en lille dreng at være. Om natten sover han 10-11 timer, om dagen ca 2 timer. Katrine sover ca 1 time mere i døgnet (om dagen). Er det et problem at de sover så lidt? Kan se at du anbefaler, at børn på deres alder skal sove 13-14 timer, hvilket de ikke gør. Bør vi forsøge at lave ændringer, så de får mere søvn?

Katrine har en rigtig dejlig periode - er glad og tilfreds og evig i gang med at finde på nye lege/skarnsstreger. ...

Annonce

... Christian har en lidt mere vekslende periode. Han kan også være glad og tilfreds, men så sandelig også være meget pirrelig. Vi får for alvor prøver på hans temperament pt. Måske hænger det sammen med manglende søvn, eller er det "bare" en periode i hans udvikling?

2. Vi har indtil nu spist levebrød med gulerødder - må de efterhånden få alle former for rugbrød?

3. Hos Katrine er der 3 kindtænder på vej, men hun har endnu ikke fået hjørnetænder - er det et problem? Christian har også en enkelt kindtand, men han har tilgengæld fået 3 hjørnetænder....

4. Indtil nu har vi givet børnene glycifer og acd-dråber. Det er i følge vores læge ikke længere nødvendigt. Hvilken form for vitaminpille vil du anbefale?

5. Katrine er tynd. 79 cm og 9,2 kg. Men hun spiser godt, og har det som sagt godt - så skal jeg være bekymret?

Det var alt for nu. Jeg ser frem til dit svar.

Med venlig hilsen
Sonja

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor