Brev:
Opdragelse og mad
20. april 2008
Alder:
8 mdr.
Opdragelse og mad
Hej Helen.
Tak for dine gode svar.
Et par spørgsmål angående vores datter Freja på 8 måneder.
Hvornår skal man begynde at opdrage? Hun sidder i sin højstol og har fundet ud af at skubbe sig væk fra bordet med benene, og derefter at smække benene op på bordet. Det er skægt nu, men hvornår skal man begynde og trække hende ind til bordet og insistere på at hun bliver der. Hun er vel for lille nu til at forstå det, er hun ikke?
Mht frugt. Hun kan rigtigt rigtig godt lide frisk banan og frisk æble. Om morgenen spiser hun meget meget lidt grød, kunne man give hende frugt istedet for grød? Er frisk frugt hårdt for hendes mave? Hun fik et stort stykke banan for nogle måneder siden og der fik hun sindsygt ondt i maven, vi er derfor nervøse for at give hende for meget. Men hun er jo større nu...
I vores opskriftbog, vi har fået af sundhedsplejersken, står der at mme og hhv. rismel, majsmel og havregryn til grød skal koges op sammen. Må man gerne koge mme?
Hun får majsgrød, risgrød, havregrød og kartoffel/grønsagsmos + diverse smagsprøver af kød, fisk og grønsager mm. Hun kan ikke fordrage øllebrød. Er der andet grød vi kan supplere med? Jeg har prøvet at blande rugmel, havergryn og hirseflager efter en opskrift, men det var ikke det store hit. Hun får hjemmelavet frugtmos ovenpå grød, og revet æble. Vi vil også prøve med rugbrødshapser, hun "vil gerne selv" når hun kan snuppe det med fingrene. Har du gode ideer til andet hun selv kan spise på den måde? Hun får også gulerod og agurk at gnave i.
På forhånd tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Kristina