Opdragelse og mad

20. april 2008

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Opdragelse og mad

Hej Helen.

Tak for dine gode svar.

Et par spørgsmål angående vores datter Freja på 8 måneder.

Hvornår skal man begynde at opdrage? Hun sidder i sin højstol og har fundet ud af at skubbe sig væk fra bordet med benene, og derefter at smække benene op på bordet. Det er skægt nu, men hvornår skal man begynde og trække hende ind til bordet og insistere på at hun bliver der. Hun er vel for lille nu til at forstå det, er hun ikke?

Mht frugt. Hun kan rigtigt rigtig godt lide frisk banan og frisk æble. Om morgenen spiser hun meget meget lidt grød, kunne man give hende frugt istedet for grød? Er frisk frugt hårdt for hendes mave? Hun fik et stort stykke banan for nogle måneder siden og der fik hun sindsygt ondt i maven, vi er derfor nervøse for at give hende for meget. Men hun er jo ...

Annonce

... større nu...

I vores opskriftbog, vi har fået af sundhedsplejersken, står der at mme og hhv. rismel, majsmel og havregryn til grød skal koges op sammen. Må man gerne koge mme?

Hun får majsgrød, risgrød, havregrød og kartoffel/grønsagsmos + diverse smagsprøver af kød, fisk og grønsager mm. Hun kan ikke fordrage øllebrød. Er der andet grød vi kan supplere med? Jeg har prøvet at blande rugmel, havergryn og hirseflager efter en opskrift, men det var ikke det store hit. Hun får hjemmelavet frugtmos ovenpå grød, og revet æble. Vi vil også prøve med rugbrødshapser, hun "vil gerne selv" når hun kan snuppe det med fingrene. Har du gode ideer til andet hun selv kan spise på den måde? Hun får også gulerod og agurk at gnave i.

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Kristina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor