Dagsrytme, kosttilskud

9. april 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Dagsrytme, kosttilskud

Hej Helen

Tak for sidste svar, ang. Lunar, overskriften var, ”sent udviklet”.
Vi har været til høreprøve på børneklinikken, og den var fin, Lunar har normal hørelse. De fandt ingen grund til at lave et videre forløb med hende, sagde at vi kunne komme igen hvis der var noget efter boel-prøven.

Lunar, har siden udviklet sig meget, taler meget og det er som om hun rigtig snakker, med baba, bubu, pru pru og nogle flere lyde, siger ikke rigtig ma ma, eller na na…

Vi har dog observeret at hun er meget iagttagende når hun kommer andre steder hen, eller der kommer folk hjem til os, så er hun stille og der kan godt gå et par timer før hun siger noget. Så når sundhedsplejersken kommer her sidst i april kan hun nok ikke få Lunar i dialog. Hun ruller nu også fra mave til ryg, nogle gange 3-4 gange om dagen, og andre dage overhovedet ikke, hun ruller stadig ikke fra ryg til mave. Det virker som om hun har en fantastisk balance, som gør at hun ikke kommer ud af kurs når hun ligger med sine fødder i munden.

Hun er begyndt at komme frem af, ved at skubbe fra med benene og samtidige trække sig i armene stadig mens hun ligger ned på maven, hun bøjer kun let i benene. Hun sidder fint selv på gulvet, og kan selv komme ned og tage noget legetøj foran hende, og komme op igen, hun kan også tage noget der ligger lidt til siden, men er det helt ved siden af hende vælter hun og har ikke endnu nogen faldrefleks. Når hun ikke vil sidde mere skubber hun fra med benene og lader sig skubbe bag over og lander på ryggen.

Hun står fint på flad fod og er glad for det, ligger meget på maven og er også glad for det.

Skal vi være bekymret for hendes manglende evne til at rulle fra ryg til mave?

Vi laver stadig øvelser fra leg med din baby, og har købt en gynge som hænger i stuen, den er hun vældig glad ...

Annonce

... for.

Yderligere har jeg nogle spørgsmål ang. Dagsrytme og kosttilskud.

I tids rum ml
6-6.30 Lunar vågner, får bryst, står op med far og leger
7-8.00. 1-1 ½ efter hun er stået op får Lunar grød. Herefter leg, eller også sidder hun op i barnevognen mens vi går en tur.
9.30-10 Lunar får bryst og efterfølgende lur (er vi hos nogen til brunch el frokost får hun også et styk frugt og leget med,) Herefter leg, eller også sidder hun op i barnevognen mens vi går en tur.
11-12 Lunar får grød og noget brød som hun sidder og leger med og spiser. Herefter leger hun måske lidt.
11.30-12.30 brystmælk og bliver lagt til middagssøvn
11.30-16.30 middags søvn sover alt i mellem 2,5 til 4 timer.

Nogen gange bliver hun vækket for at det ikke skal blive for sent i forhold til eftermiddags og aften rytmerne.
Når hun kommer op får hun lidt frugt mos/ymer, og noget frugt hun selv kan lege/spise (hun får ikke ret meget så der også er plads til aftensmad)
Leger og alt efter hvornår hun er vågnet får hun også en tår brystmælk om eftermiddagen efter frugt og leg og måske en lille lur.

17.30-18.15 får hun grønsager og kød, fisk er hun ikke så vild med.
19-20.30 brystmælk og lur (efterfølgende bad, bader hver anden dag)
21-21.30 nattøj på, brystmælk og falder i søvn ved brystet, får en sut og bliver båret i seng. Sover til 6-6.30.

Lunar er nu 6 ½ måned. Vejer 7,2 kg, er 70-71 cm

Hvordan synes du dette dagsforløb ser ud?

Kan jeg give hende DHA, kosttilskud. Jeg har læst det skulle være godt for hjernens udvikling…

Hun falder i søvn på mit bryst, det kan hun jo ikke blive ved med i evigheder, hvad kan vi gøre for at lave om på godnat rutinen, hvad er en god ide. (Lunar har aldrig fået sutteflaske, hun har en lille en med vand i som hun leger med og synes det er sjovt at få vand ud af)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder