Brev:
Dagsrytme, kosttilskud
9. april 2008
Alder:
6 mdr.
Dagsrytme, kosttilskud
Hej Helen
Tak for sidste svar, ang. Lunar, overskriften var, ”sent udviklet”.
Vi har været til høreprøve på børneklinikken, og den var fin, Lunar har normal hørelse. De fandt ingen grund til at lave et videre forløb med hende, sagde at vi kunne komme igen hvis der var noget efter boel-prøven.
Lunar, har siden udviklet sig meget, taler meget og det er som om hun rigtig snakker, med baba, bubu, pru pru og nogle flere lyde, siger ikke rigtig ma ma, eller na na…
Vi har dog observeret at hun er meget iagttagende når hun kommer andre steder hen, eller der kommer folk hjem til os, så er hun stille og der kan godt gå et par timer før hun siger noget. Så når sundhedsplejersken kommer her sidst i april kan hun nok ikke få Lunar i dialog. Hun ruller nu også fra mave til ryg, nogle gange 3-4 gange om dagen, og andre dage overhovedet ikke, hun ruller stadig ikke fra ryg til mave. Det virker som om hun har en fantastisk balance, som gør at hun ikke kommer ud af kurs når hun ligger med sine fødder i munden.
Hun er begyndt at komme frem af, ved at skubbe fra med benene og samtidige trække sig i armene stadig mens hun ligger ned på maven, hun bøjer kun let i benene. Hun sidder fint selv på gulvet, og kan selv komme ned og tage noget legetøj foran hende, og komme op igen, hun kan også tage noget der ligger lidt til siden, men er det helt ved siden af hende vælter hun og har ikke endnu nogen faldrefleks. Når hun ikke vil sidde mere skubber hun fra med benene og lader sig skubbe bag over og lander på ryggen.
Hun står fint på flad fod og er glad for det, ligger meget på maven og er også glad for det.
Skal vi være bekymret for hendes manglende evne til at rulle fra ryg til mave?
Vi laver stadig øvelser fra leg med din baby, og har købt en gynge som hænger i stuen, den er hun vældig glad for.
Yderligere har jeg nogle spørgsmål ang. Dagsrytme og kosttilskud.
I tids rum ml
6-6.30 Lunar vågner, får bryst, står op med far og leger
7-8.00. 1-1 ½ efter hun er stået op får Lunar grød. Herefter leg, eller også sidder hun op i barnevognen mens vi går en tur.
9.30-10 Lunar får bryst og efterfølgende lur (er vi hos nogen til brunch el frokost får hun også et styk frugt og leget med,) Herefter leg, eller også sidder hun op i barnevognen mens vi går en tur.
11-12 Lunar får grød og noget brød som hun sidder og leger med og spiser. Herefter leger hun måske lidt.
11.30-12.30 brystmælk og bliver lagt til middagssøvn
11.30-16.30 middags søvn sover alt i mellem 2,5 til 4 timer.
Nogen gange bliver hun vækket for at det ikke skal blive for sent i forhold til eftermiddags og aften rytmerne.
Når hun kommer op får hun lidt frugt mos/ymer, og noget frugt hun selv kan lege/spise (hun får ikke ret meget så der også er plads til aftensmad)
Leger og alt efter hvornår hun er vågnet får hun også en tår brystmælk om eftermiddagen efter frugt og leg og måske en lille lur.
17.30-18.15 får hun grønsager og kød, fisk er hun ikke så vild med.
19-20.30 brystmælk og lur (efterfølgende bad, bader hver anden dag)
21-21.30 nattøj på, brystmælk og falder i søvn ved brystet, får en sut og bliver båret i seng. Sover til 6-6.30.
Lunar er nu 6 ½ måned. Vejer 7,2 kg, er 70-71 cm
Hvordan synes du dette dagsforløb ser ud?
Kan jeg give hende DHA, kosttilskud. Jeg har læst det skulle være godt for hjernens udvikling…
Hun falder i søvn på mit bryst, det kan hun jo ikke blive ved med i evigheder, hvad kan vi gøre for at lave om på godnat rutinen, hvad er en god ide. (Lunar har aldrig fået sutteflaske, hun har en lille en med vand i som hun leger med og synes det er sjovt at få vand ud af)