Brev:
En pose blandet bolcher
31. marts 2008
Alder:
10 mdr.
En pose blandet bolcher
Hej Helen!
Så prøver jeg at ”blande en pose bolcher” til dig igen ;0)
Jeg har som sådan ikke skrevet til dig før, men har ofte læst dine råd til andre og har haft god gavn af det. Nu har jeg så selv en masse forskellige spørgsmål, som jeg godt kunne tænke mig at få din faglige vinkel på.
Middagssøvn:
Hvornår begynder de fleste børn at kunne klare sig med én lur i løbet af dagen?
Dagplejestart:
Det er blevet tid for dagplejestart og jeg kunne godt bruge lidt råd og viden om, hvordan man griver det bedst an. Hvor lang tid skal han være der i begyndelsen? Hvornår skal hun prøve at putte ham og give ham mad? Hvordan og hvor meget skal vi være til stede i starten? Vi kan give ham en mild start med mange fridage, men tænker også, at der skal være en hvis kontinuitet, hvad tænker du om det? Min mand har mange fridage i hverdagen, men igen så tænker vi, at kontinuitet fremover er bedst og derfor en idé med korte dage fremfor hele fridage??
Opdragelse:
Hvornår forstår et barn et ”nej”….altså forstår ordet OG meningen bag OG hvornår kan de huske det, de har lært omkring en ting og et ”nej”. Han er begyndt at komme rundt og et ”nej” er efterhånden nødvendigt, hvis han ikke kan afledes.
Han forstår ordet, men glemmer lyn hurtigt meningen bag, hvilket er ok…endnu, for han gør det tydeligvis ikke for at drille/provokere, det er simpelthen mangel på hukommelse og tilstedeværelse af stor nysgerrighed.
Allergi:
Hvordan kommer mælkeallergi til udtryk?? Prøver lige for tiden at holde ham fri for komælk (forsøgsvis), da han har fået noget eksemagtigt udslæt på kinder og ved mundvigende. Noget jeg syntes kom lidt i takt med, at jeg begyndte at præsentere ham for mere og mere mad lavet på komælk. Hans numse er også noget rød, men det skal siges, at han er ved at få tand nr. fem.
Siden jeg har holdt med komælken, så syntes ikke eksemen er blevet betydelig bedre, men han har tilgengæld knap så hyppig afføring. Hans afføring er ok i konsistens, men 4-5 gange om dagen fylder han bleen på komælk, hvor det er 3 gange og knap så fulde bleer nu. Har også tænkt på, om det kan skyldes for meget ”frisk/rå” frugt, da jeg f.eks er begyndt at rive et ½ æble i hans grød. Det skal siges, at han som spæd led meget under mavekneb og altid har haft aff. x flere dagligt, så det med en aktiv mave er bekendt.
Søskende:
Vi kunne godt (på sigt) tænke os mere end ét barn, meeeen jeg havde mildest talt en skrækkelig graviditet, så det er lidt svært at overskue.
Sidste gang havde jeg konstant kvalme og kastede op x flere dagligt fra 6, graviditetsuge og indtil sidste presseve. Jeg blev sat i gang i uge 37+1, da jeg ikke ville have kræfter til at føde selv, hvis jeg skulle gå tiden ud og 2 uger før fødslen var jeg indlagt til aflastningen, væsketerapi og sondeernæring….alligevel vejede jeg 12 kg mindre end da jeg blev gravid og det tog mig 2-3 mdr. at komme til hægterne igen.
Da han var 12 dage gammel, blev jeg f.eks. akut indlagt til obs. for en lunge emboli, men sympt, skyldtes ”bare” afkræftelse og underernæring….så du forstår nok ,at det er med lidt bekymring, at vi tænker på en kommende graviditet.
Det er selvfølgelig ikke sikkert, at det bliver lige så slemt næste gang og mere aflastning, væske og sonde noget, før kan måske hjælpe lidt, men vi er dog blevet varslet af fagfolk, at vi skal regne med en del kvaler igen.
Næste gang har vi jo én mere at tage hensyn til, så næste gang kan jeg ikke hente så meget hjælp hos min mand eller ”pleje” mig selv i samme omfang, som jeg gjorde sidst. Så mine spørgsmål til dig handler meget om, hvordan vi tackler det bedst, så det ikke går for meget ud over ham, vi allerede har.
Hvornår er det bedst for et barn generelt at få søskende? – tænker her på alder, udvikling, fysisk og psyke. Hvad skal vi medtænke taget vores problematik i betragtning? Det skal siges, at jeg også havde en slem omgang bækkenløsning sidste gang og gentager det sig, så kan jeg nok ikke løfte så meget.
Så på mange måder tænker jeg, at han skal være meget selvstændig og selvhjulpen - måske omkring 3 -4 år, men tænker samtidig, at er han yngre, så er han nemmere at passe og han bemærker måske knap så meget, at jeg ikke magter det samme. Hvornår vil det være mest skånsomt for ham, for han skal jo i en længere perioder ”undvære” mig en del.
Hvad tænker du???
Ser frem til at høre fra dig…..