Brev:
Infiltrationer i ryggen og mælkebehov
7. februar 2008
Alder:
3 mdr.
Infiltrationer i ryggen og mælkebehov
kære Helen
Nu er lille Mathilde blevet 3 mdr og jeg synes bekymringerne vokser.
Først får du lige hendes historie :-)
Hun har altid grædt meget skreg uafbrudt den første uge hvor hun kun ville ligge ved brystet - nogle gange 10 timer i træk! Det eneste der hjalp var bryst og 2 ml sukkervand på sprøjte (efter anbefaling fra egen sp). Zoneterapi hjalp heller ikke, men hun begyndte at få det bedre efter hun kom til kiropraktor.
Hun går der stadig og man kan virkelig mærke forskel på hende, når hun lige har været der. Så er hun glad og smiler, pludrer og så videre som andre babyer :-) Synes dog det er meget at hun har været der ca 10 gange og stadig har brug for det.
Lægen kan, når det er længe siden hun har været der, se en "bule" på ryggen af hende, som hun siger er forårsaget af infiltrationer. Bulen er væk lige efter en behandling. Hendes kiropraktor kalder det også infiltrationer som evt kan være forårsaget af en lille skævhed som hun formentlig vokser sig fra??? Dette har gjort os nervøse, og vi har bestilt en ny lægetid til hende for at høre hvad det dog er for noget.
Hun har også været hos en kranio sakral terapeut. Hun sagde også noget med noget skævhed og anspændthed, men hendes behandling havde dog ingen effekt.
Det er mest om aftenen hun græder, men er dog også klynkende om dagen når hun trænger til behandling og vil helst ikke ligge på ryggen og sove. Det er ikke noget problem når hun er vågen. Hun er meget aktiv glad, pludrende og smilende i sine vågne perioder.
Her den sidste uge virker hun også mere sulten. Jeg har altid været nødt til at give begge bryster ved hver amning. Hun dier kun ca 5 min på hver bryst.
Når jeg malker ud kommer det hele også på 5 min - ca 50 ml. (fra hvert bryst) men hvis jeg har tålmodighed og malker videre i 10 min kommer der en protion til. Jeg kan jo godt forstå, at hun ikke har tålmodighed til at sutte, når der ingenting kommer. Hun er jo vandt til at det fra starten kommer MEGET hurtigt, så hun har svært ved at følge med (det var det samme da jeg ammede Oskar, han fandt sig bare i pausen :-). Hun gylper også en del ligesom Oskar gjorde. Dog ikke helt lige så udtalt.
Nå men jeg har forsøgt med at malke ud både mellem måltiderne (der kommer næsten ingenting) og mens hun ammer på det ene bryst. så får hun så det på flaske jeg har malket ud bagefter. Men hun virker stadig ikke mæt om aftenen. Det er jeg rigtig rigtig ked af, for jeg vil så nødig give flaske. Hun skal jo også have profylac da Oskar har astma/astmatisk bronkitis (han får stadig spacer to gange daglig, og er nu blevet henvist til en lunge specialist, fordi det ikke ser ud som om anfaldene hænger sammen med nogen allergi eller infektion - han bliver syg hurtigt efter, når vi forsøger at trappe ud).
Nå men tilbage til sagen :-) Mathilde kan absolut ikke lide propfylac, men jeg har forsøgt míg med at putte lidt sukker i (for at finde ud af om det var sult) og hun har den sidste uge spist ca 60 ml efter amning om aftenen. Det har hjulpet en lille smule. Men nu her jeg her til formiddag været nødt til at give hende igen :-( Det synes jeg jo er et skråplan - både pga sukkeret men også fordi jeg gerne vil amme fuldt. Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre.
Jeg skal lige huske at nævne at hun kun tager sparsomt på. Hun vejede 3140 ved fødslen og var 50 cm. den 28/1 vejede hun 5300 og var 59 cm. hun er blevet kontrolvejet lidt ekstra både af sundhedsplejerske og læge men de er ikke bekymrede længere, da hun udvikler sig meget fint og er på vej op på vægtkurven igen.
Nå det var en lang smøre. Glæder mig til at høre fra dig
Tina
PS. de har ikke fået skoldkopper endnu :-)
PPS. Efter jeg er begyndt med flaske er der flere dage mellem Mathildes afføringer. Før har det altid været hver dag med få undtagelser. Hun virker ked at det når hun prutter efter nogle dage, men ikke da hun endelig havde afføring på 4. dag. Gør man noget ved det?