Urolig om dagen, taber sut, vågner hele tiden

30. januar 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Urolig om dagen, taber sut, vågner hele tiden

Hej

Tak for dine gode svar på mine spørgsmål. Nu har jeg et mere.

Min søn Tobias på lidt over 9 uger gik 14 dage over så i teorien 11 uger (vejer snart de 7 kilo). Han er meget opmærksom på verden omkring ham, lægger mærke til alting og jeg prøver også at gøre det sjovt for ham om dagen, ved at snakke med ham og lade ham ligge på aktivitets tæppet. Men han er begyndt at sove meget uroligt om dagen.

Han har altid kunnet sove 3 timer i træk (selvom han har tabt sutten) om formiddagen og 2-2 1/2 time om eftermiddagen. Hvor efter han kan sove en time af gangen, sidst på eftermiddagen og i løbet af aften. Men det har ændret sig.

Først startede han med at vågne efter kort tid ved hans middags søvn. Han har så tabt sutten. Jeg giver ham den flere gange, men han blir ved med at endten tabe den, tage fingerne op til munden for at sutte på finger og skubber så til den eller han skubber den ud af munden. Jeg har nok kommet til at give ham en dårlig vane med at jeg kommer og giver ham sutten hver gang han græder og har tabt den. Han har en stofble over munden for at holde på den, men det lader ikke til at virke så godt mere.

Til sidst kan han være så vågen at han bare ligger og kigger, og kan ikke falde i søvn igen, så har jeg jo troet at han måske ikke er træt mere, men han virker pirlig og utilfreds når jeg tager ham op. Og er tydeligvis stadig træt. Nogen gange har han grædt hvor han stadigvæk har sutten i munden.

Han blir så overtræt fordi han vækker sig selv at han er komplet umulig, og jeg kan ikke få ham til at sove et langt stræk igen før han går kold sidst på eftermiddagen først på aften og sover 3 timer i træk, hvilket ikke er så godt fordi det ligger imellem kl 16-20.

Jeg ved ikke mine levende råd fordi han er begyndt at gøre det om morgen også efter 1 time og der plejer jeg gerne og sove fordi han jo sover de der 3 timer. Han sover heller ikke så godt om natten, han blir puttet ved 22.30-23.00 tiden, og vågner igen ved 2 tiden hvor han blir ammet, og igen ved 5 tiden (hvor jeg ikke ammer ham) hvor han simpelthen roder rundt og sparker dynen af, fægter med armene og kan ikke falde til ro.

Vi tager ham til sidst op for at få ham til at falde i søvn igen, men han sover ikke ret længe før han vågner igen, hvis jeg lader ham være begynder han at brokke sig til sidst. Den anden nat prøvede jeg at lade være ...

Annonce

... med at amme ham ved 2 tiden gav ham sutten, fordi jeg kan jo ikke forstå at en så stor dreng skal ammes så tidligt igen, men han vågnede hele tiden prøvede at sutte på finger og til sidst tog jeg ham op ved 3.30 tiden hvor jeg ammede ham (jeg prøver jo at få ham til at falde i søvn imens han ligger i vuggen), men han var meget urolig igen, har altid kunnet ligge ham til at sove med det samme når jeg har ammet ham og min mand tog ham til sidst på armen ved 4.30 tiden og gik lidt med ham og så sov han til ved 7 tiden, ligger og fægter med armene og benene og så står jeg op med ham.

Her virker han så stadig lidt træt og falder faktisk i søvn ved mit bryst, indtil jeg har ham oppe og bøvse, hvis jeg gør som det er nattid kan han godt sove 1-2 timer mere. Har altid været nem og putte om dagen, men det er ligepludselig også blevet svære. Og jeg har studset over at han meget nemt blir overtræt på mindre end en time både dag og aften, syntes jo ikke at jeg skal gå og putte ham hele tiden. Jeg syntes det er underligt at han næsten lige har sovet og virker træt og pirlig meget kort tid efter igen. Han er jo aldrig rigtig træt til om natten så, når han skal sove efter kort tid om aften også.

Men når vi så prøver at putte ham om aften, så kan han ikke falde til ro alligevel, ligger på armen og åbner og lukker øjnene hele tiden, virker som om noget rykker i ham. Dette gjorde han også før, men det var nemmere at putte ham. Jeg ammer med 3-4 timers mellemrum om dagen og ca 3 timers mellemrum om aften eller lidt mindre. Han har nemlig nogen maveproblemer og han er meget urolig når han spiser og kan nogen gange begynde at skrige, og har svært ved at spise færdig.

Jeg prøver at amme ham liggende fordi han er ikke så god til tvillingestilling. Han får begge bryster, sørger for at han er færdig og selv slipper et par gange før jeg giver ham det andet. Han har kun afføring efter 4 dage eller mere. Og hans prutter stinker af råden æg og hans afføring er mørkgul/grøn og klistret. Men det er fordi jeg har haft en zoneterapeut til at trykke ham under fødderne og han siger at han har noget i tarmene der sidder og gære. Håber at det snart retter sig op.

Jeg er simpelthen så træt og jeg kan snart ikke holde til det mere. Hvad skal jeg gøre??? Og hvordan får jeg ham vendt fra at vågne og til at sove videre, når han opdager at han har tabt sutten????

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder