Brev:
Kolik eller bare urolig baby
23. januar 2008
Alder:
2 mdr.
Kolik eller bare urolig baby
Hej Helen
Jeg har i lang tid brugt siden meget til at læse andres spørgsmål og dine svar og fået mange gode input til vores egne problemer og spørgsmål herhjemme. Nu er jeg selv i en situation hvor jeg har brug nogle råd til at komme videre og få en god rytme i hverdagen.
Jeg fik min anden datter Mathilde d. 26 november 2007 og hun var 3050g og 51 cm lang. Normal fødsel som dog gik meget hurtig, hun blev født 12 min efter vi havde parkeret bilen og 2 timer efter jeg fik de første veer.
Vores store pige er 2 år og 3 mdr og er en harmonisk pige som fungere rigtig godt og som har været helt fantastisk i hendes nye rolle som storesøster.
Nu til vores problem.... Mathilde har siden hun var 2 uger gammel været meget urolig og grædt meget om aftenen og om natten. Nogle nætter har det været til både kl. 2 - 3 og 4 om natten dog er det dog blevet bedre de sidste 14 dage hvor hun ikke har grædt så meget, men nu er hun bare mere urolig og har utrolig svært ved at falde i søvn og finde ro. Nogle nætter har hun grædt 2 og 3 timer i træk.
Jeg har ammet hende fra starten men siden hun var 3 uger har vi suppleret hende med lidt flaske, da jeg ikke har haft så meget mælk om aftnen. Hun får 15 dråber Mylicon dråber 3 gange om dagen og jeg synes ikke de har hjulpet og vi har nu brugt dem i 3 uger.
Jeg oplevede det samme med vores første datter hvor vi supplerede hende med flaske om aftenen fra hun var 1 1/2 mdr, da hun ikke tog nok på.
Nogle gange tager hun kun 20 ml andre gange 40 - 50 ml efter jeg har ammet hende. Vi har en ok rytme i løbet af dagen hvor vi står op omkring kl. 8 - 8.30 hvor hun bliver ammet hun bliver puslet og får tøj på og ca. kl. 10 ammer jeg hende igen og herefter bliver hun lagt ud for at sove hvor hun normalt sover til kl. ca. 12.45 - 13. Hun bliver ammet når hun vågner og igen skiftet og vi hygger på legetæppet indtil hun bliver ammet igen 14.30 - 15 hvor jeg putter hende i liften hvor vi så henter storesøster i dagplejen og de fleste dage kan jeg lægge hende i barnevognen når vi kommer hjem og her kan hun så sove til kl. 16 andre gange kl. 17.
Herefter begynder "problemerne". Resten af aftnen kan vi ikke rigtig få hende til at sove andet end én halv time af gangen og det skal helst være i armene på en af os... lige så snart vi ligger hende vågner hun og er ked af det. Hun vil små spise hele tiden men tager ikke rigtig noget og falder i søvn enten hos mig når jeg ammer eller ved flasken. Hun bliver meget hysterisk når mælk ikke bare rende og hun kan tømme brystet på få min og så skriger hun bare og vil slet ikke tage fat om brystet.
Her er det så at vi er begyndt at tilbyde hende en flaske hun tager lidt men måske kun 20 ml og de skal kæmpes i hende så kan hun hvis vi er heldige sove en halv time hvor hun så vågner og er ked af det. Her er ved jeg så ikke om hun reelt er sulten eller bare ked af det, er også bange for at give hende for meget mad.
Det kan så stå på frem til omkring kl. 22 hvor vi går i seng. Tidligere har hun så kunnet være ked af det frem til midt på natten, men de sidste dage har kl. været omkring 12 - 01 inden hun giver op. Jeg ammer hende kun om natten. Nogle gange er jeg heldig at få 3 timers søvn men de fleste nætter kun omkring 1 ½ - 2 timer imellem hun vil ha' mad.
Har prøvet at tage hende op få at se om det er bøvs der trykker men det har endnu ikke været tilfældet, har tilbudt hende sutten men det hjælper kun kort tid hvorefter hun bliver meget urolig og ked af det. Hun virker sulten da hun sutter meget hårdt på sutten og når jeg så ligger hende til tager hun godt fat.
Vi tilbyder hende en flaske med. 100ml omkring kl. 22 og det kan så tage hende 1 time bare at spise 70 ml. Når vi så ligger hende, og hun ligger ved siden af mig i sengen kan hun ikke finde ro hun bliver urolig og ked af det. Har prøvet at ligge hende i liften på gulvet men med samme resultat.
Jeg vil gerne amme hende det jeg nu kan men engang imellem har jeg bare lyst til at sige nu bliver det 100% flaske da jeg så har styr på hvad hun får. For jeg kan ikke finde ud af om hun får for meget om aftenen eller hun reelt er sulten.
Hun blev vejet d. 17 januar og der vejede hun 4900g så hun har jo taget flot på. Hun er begyndt række ud efter legetøj og hun smiler meget bevidst og følger genstande meget fint så hendes udvikling er fin.
Vi har været til kiropraktor og det var ikke noget galt og nu går vi til zoneterapi og hun har fået 4 behandlinger.
Jeg kunne godt tænke mig at få noget rytme i hendes eftermiddag og aften og så ville jeg meget gerne kunne lægge hende i seng kl. 20 ca. for jeg ved godt at det er svært at forvente så meget rytme når hun kun er 2 mdr.
Kan det skyldes at hun er begyndt at få flaske og MME er baseret på komælk som nogle babyer kan ha' svært ved fordøje?
Kan det virkelig være rigtigt at hun skal spise med 1 1/2 - 2 timer imellem hele natten?
Er ved at være desperat efter noget sammenhængende søvn om natten og lidt rytme om aftenen. Håber desperat du har nogle gode ideer.
Hilsen
Camilla