Spiser langsomt og utilfredshed

13. januar 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Spiser langsomt og utilfredshed

Hej Helen.

Vi fik en lille pige den 19-11-07 på 2290 gr og 47 cm lang.
Jeg fik svangerskabsforgiftning i slutningen af min graviditet, så jeg tror det var defor vandet gik da jeg var i uge 36+5.

Jeg fødte så dagen efter, altså 3 uger og 1 dag for tidligt.
Hun fik sondemad og blev samtidig lagt til mit bryst, men havde ingen krafter i starten til at sutte særlig længe.
Så jeg malkede og malkede for at jeg kunne amme hende når hun fik kræfter nok til at sutte et helt måltid.
Efter 5 dage fik hun gulsot og lå i kuvøse i 2 døgn. 1 uge efter fødslen fjernede de sonden og så skulle hun for første gang ha lov til at vågne af sig selv og bar spise ved mig. Det var rigtig dejligt og amningen kørte bare... Vi kom hjem efter 1 1/2 uge, og da vejede hun 2450 gr.

Jeg ammede hende og det var jo bar dejligt, men problemet var bare at hun hele tiden ville ligge ved mit bryst og bruge mig som sut (hun ville ikke tage en sut). Hun fik lov at ligge 1 time ved mig. Når vi så tog brystet fra hende, fordi hun lå med lukkede øjne og suttede på det som var det en sut, (det skal hun jo ikke) begyndte hun at græde.

Så det endte altid med at vi lagde hende til igen, fordi det ku jo godt være hun stadig var sulten. Men nej, det var hun ikke. Vi lod hende så ligge til hun var faldet i søvn og selv slap brystet.

Til sidst kunne jeg sipelthen ikke klare det mere, så vi begyndte at give hende flaske 2. juledag i stedet for.
Så kunne vi jo se om hun fik nok at spise og så når vi vidste det så hed det altså en sut... Basta.. (kæmper stadig lidt med sutten, men det er blevet meget bedre)

Nu har vi en nogenlunde tilfreds pige,(før skreg hun når hun ikke lå ved mig til hun var faldet i søvn.)

Vores problem er nu at hun ikke er så god til at spise på en gang (hun får hul 2 (Avent Sutteflaske))
Hun har fået lov til at småspise førhen i den tid hun har været vågen indtil i fredags.

Der ringede jeg så til min sundhedsplejerske som sagde at hun max måtte spise ca. en halv time, så hun ...

Annonce

... lærte at spise på en gang, og så skulle hun kun have mad hver 3 time. Men det er ikke umiddlebart noget problem.

Sådan spiser hun PT: De første 40-60 ml spiser hun uden problemer, men så derefter ligger hun bar med flasken i munden og ser tilfreds ud og kigger. Så tager vi hende op for at bøvse, hvilket hun er god til. Så tilbyder jeg hende maden igen. Det er hun ikke helt tilfreds med, men får hende dog til at tage fat efter lidt brokkeri.

Nu spiser hun så, men spilder lidt samtidig, Vi lader hende bare spilde. Så kan det samme godt opstå igen. Altså den situation hvor hun bare ligger med den i munden.
Så får hun 1. chance igen og hvis hun ikk vil spise mere så er der altså først mad efter 3 timer igen.

Jeg skriver ned hvor meget hun spiser i døgnet for at se om hun får det hun skal have. Hun spiser ca 600-650 ml i døgnet (vejer ca 4 kg nu)

Får hun nok mad? Hun får NAN1 modermælks-erstatning.
Hvor lang tid skal man lade hende spise og kan man gøre noget for at hun spiser hurtigere?

Et andet problem er også at hun kun vil være ved os. Vi øver hver dag med at hun ligger i sin kravlegård (ligger et sammenrullet tæppe om hende så det ikke virker for åbent for hende at ligge der)

Hun sidder også i sin vibbestol. Har max lagt og siddet i 7 min. Vi bliver hos hende og snakker lidt med hende, så hun ikke føler sig helt alene.

Har du nogle forslag til hvordan hun bliver bedre til at ligge for sig selv?

Hun har altid grædt meget og virket utilfreds med det samme hun ikke spiste mere. Er dog blevet lidt bedre, men græder stadig lidt. Vi går meget med hende fordi så kigger hun rundt og virker tilfreds.

Begyndte at gå til Zone-terapeut med hende og har været det 1. gang (i mandags) for at se om det ville hjælpe.
Det er blevet lidt bedre, men ved ikk om det er pga det!

Det er hårdt at hun virker utilfreds og græder, er det meget normalt?
Og kan man gøre noget for at hun kommer til at virke mere tilfreds og glad?

På forhånd tak

Med venlig hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer