Lidt af hvert - bad, søvn, vugges mv.

29. december 2007

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Lidt af hvert - bad, søvn, vugges mv.

Hej igen, jeg har lige et par spørgsmål om lidt af hvert, håber ikke det gør alt for meget, at der er så stor variation over emnerne..

Men først et relativt let spørgsmål; hvor ofte bør vi bade vores lille dreng på 9 uger? Hver anden dag? Et par gange om ugen? Han er godt nok MEGET ked af at komme i vand, selvom vi gør hvad vi kan for at han føler sig tryg (minimerer den tid han er helt uden tøj på, lægger en klud på hans mave så han ikke bliver kold, han bliver kun badet af min mand, for at han kan føle at der er mest muligt tag i ham osv) Er det sandsynligt at han vokser fra sit ubehag?

Dernæst: Den lille dreng sover i dobbeltsengen – dels fordi jeg synes det virker til han sover bedre og længere dér, og dels fordi det er nemmere for mig (og så er det jo altså smadder-hyggeligt, ikke mindst). På sygehuset sagde de, at man har fundet ud af, at der tilsyneladende ikke er noget, der tyder på, at dét at børn sover hos forældrene har en negativ effekt på sovevanerne senere. Passer det, eller er det en rigtig dårlig idé at have ham til at ligge der? Er jeg i gang med at fremelske nogle dårlige vaner?

Ydermere, lidt i samme afdeling som forrige spørgsmål; så diskuterer vi lidt frem og tilbage, om vi kan forvænne drengen? Situationen er den, at hvis han pjevser i vuggen (ikke græder – for så ryger han op og bliver gået ...

Annonce

... med/ trøstet øjeblikkeligt, selvfølgeligt), og vi kan fornemme, at det er fordi han gerne vil gåes med (det ELSKER han, han synes det er så dejligt at hænge på armen mens vi bevæger os rundt) – bør vi så gøre det? Altså, han får ikke lov at ligge og pjevse med sig selv, men min mand mener, at hvis vi efterkommer hans krav, så kommer han til at styre os, så i stedet for at gå rundt med ham, så tager vi ham op og bare sidder med ham (til barnets tydelige irritation).

Nu jeg er i gang, så vil jeg gerne spørge til, om det er normalt at børn bliver urolige om aftenen? Ofte synes jeg, at jeg ikke kan finde ud af at læse drengens behov, fordi selvom han har fået en tør ende, noget at spise og fået bøvset, så fornemmer jeg en god portion uro i hans lille krop. Nogle gange lyder han helt desperat og hyperventilerende og armene flyver rundt, og så aner jeg ikke mine levende råd. Hvad stiller man op med sådan én. Jeg er selvfølgeligt bange for, at der er noget galt, også fordi nogle gange når jeg ammer, så – ja, hvordan filan skal jeg forklare det? - så er det ligesom han slår sit hoved mod mit bryst i hurtige ryk, og igen er tydeligt utilpas. Jeg synes det virker bekymrende – er det med god grund?

Puha, undskyld spørgsmålene i øst i vest, jeg håber det er ok.

Med venlig hilsen og med ønsket om et godt nytår herfra,

Berit

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.