Brev:
Afføring, farve, konsistens og lugt
21. maj 2007
Alder:
17 mdr.
Afføring, farve, konsistens og lugt
Kære Helen
Mange tak for tidligere svar. det var nogle gode tips du gav, men vi døjer dog desværra stadig med store putteproblemer om aftnen, og det tager ca 2 timer at få hende til at sove:0(.
Det er dog ikke putttning jeg vil spørge til denne gangen, derimod et spørgsmål og vært og et om afføring.
1.
Sara er ikke blevet vejet i lang tid, faktisk ikke siden hun var ca 12 månder hvor jeg vejet hende selv (nu 17månder)
Sundhedsplejersken har ikke ment det har vært nødvendig og heller ikke lægen. Hun trives og spiser godt, så jeg har også taget detmed ro i forhold til vejning. Hun er ikke en tykk baby, og jeg har derfor valgt at følge med i hendes trivsel fremfor vægt. Nu skulle hun dog på vægten, for at det ikke skulle gå for lang tid mellem hver gang. Hun vejet de ca 10 kg da hun var 12 månder, nu vejet hun 10.6! så hun har parktisk talt ikke taget på! hun vejet 3.730 da hun blev født og var 55 cm. Nu er hun ca 81 cm.
Vi er flyttet og jeg ser derfor intet til vores syndhedsplejerske mere. (ny by) jeg vurderer selvfølgelig at tage til lægen, men vil lige høre din kommentar først, da lægen ofte reagerer med at vi forældre bare er for hysteriske.
2.
Sara går i vuggestue og trives godt- rigtig godt, endda. Det er et supert sted! De får serveret varm mad til frokost og brød, boller pizzasnegl o.l til eftermiddags samt frugt flere gange daglig 4 dage om ugen. d femte dag er madpakkedag. En fantastisk ordning!
I sidste uge kommenterede vores søde kontaktpædagog at saras afføring var meget sur, lugtende og at hennes numse var meget rød. (den hadde vært helt fin om morgnen.) to dager senere får jeg samme kommentar igen. sur, meget kraftig luktende afføring og sår, rød numse. (igen helt fin numse om morgnen).
Jeg har tidligere (for flere månder siden)reagert på at Saras afføring luktede meget, og spurgte lægen om det var noget bestemt man skulle være opmærksom på med afføringens lugt, farve og udseende (tegn på fejlernæring, intollerence, fordøjelsesproblemer eller sygdomstegn). jeg fik besked på at afføring luktede og at den så forkellig ud fra dag til dag, så det skulle jeg ikke tenke på.
Selvfølgelig ved jeg at afføring lukter, men hvad er det så jeg skal være opmærksom på når nu pædagogerne mener at saras afføring er FOR sur, og lugter mere end almindeligt?
Det at hendes numse bliver lidt rød må være for de hun går lidt med det i bleen før det bliver opdaget, for hun er like fin igen om aftnen. smører hende til natten, så der er ingen (og har aldrig vært) problemer med rød og sør numse her i huset :0)
Vi spiser krydret mad, men ikke mere end helt almindelig hverdagskostkrydring; lidt salt og pebber, paprika og en knivspids chili i en stor gryde kødsaus, lidt timian til stegen og lidt hvidløgstzatziki. Mere krydret end så er det heller ikke. Kan det så være krydder i maden der gør det? vi har ellrs fået besked om at sara skal få spise lige det krydder vi spiser, og så længe det ikke er brændstærkt så skulle det være ok :0)
Hun er glad for frugt, og spiser godt med æble pære og banan, en halv kiwi en gang i mellem. har vi ananas får hun også det men meget små mængder. Hun får lidt tørret frugt hver dag, en sviske, ½figenstang eller 4-5 rosiner (et er hendes dessert efter aftensmaden.
Vi spiser godt med grønsager og fiber (groft brød, fuldkornspasta, brune ubehandlede ris osv)
Sara drikker godt, både mælk og vand (men får aldrig juice, saft eller sodavand)
Nå vel; suma sumarum; hvad kan det være saras afføring bliver sur? kan du se noe i vores kost der gør det, eller kan det være kosten i vuggestuen (der ellers virker meget sund, økologisk og barnevenlig)?
Hvad er det tegn på hvis affrøingen er meget mørk i det? dette sker en gang i mellem og jeg har hørt at det er tegn på noget, men ved ikke hvad.
Et sidste spørgsmål om putning (må jo ha med et spørgsmål om putning selvom brevets begyndelse lovede det modssatte); er det nogen der kan hjælpe foreldre ved at komme hjem i familien og observere og analysere de vansklige situationer (for vores vedkommende puttningen)? Hvilken faggruppe er det man kan søge denne typen hjælp hos? (vi har ikke kontakt til vores sundhedsplejerske mere, da hun bor i aalborg og vi i århus).
På forhånd takk!!
Denne hjemmeside er gull værd!!
Kærlig hilsen Marai, mor til Sara