Afføring, farve, konsistens og lugt

21. maj 2007

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Afføring, farve, konsistens og lugt

Kære Helen

Mange tak for tidligere svar. det var nogle gode tips du gav, men vi døjer dog desværra stadig med store putteproblemer om aftnen, og det tager ca 2 timer at få hende til at sove:0(.
Det er dog ikke putttning jeg vil spørge til denne gangen, derimod et spørgsmål og vært og et om afføring.

1.
Sara er ikke blevet vejet i lang tid, faktisk ikke siden hun var ca 12 månder hvor jeg vejet hende selv (nu 17månder)
Sundhedsplejersken har ikke ment det har vært nødvendig og heller ikke lægen. Hun trives og spiser godt, så jeg har også taget detmed ro i forhold til vejning. Hun er ikke en tykk baby, og jeg har derfor valgt at følge med i hendes trivsel fremfor vægt. Nu skulle hun dog på vægten, for at det ikke skulle gå for lang tid mellem hver gang. Hun vejet de ca 10 kg da hun var 12 månder, nu vejet hun 10.6! så hun har parktisk talt ikke taget på! hun vejet 3.730 da hun blev født og var 55 cm. Nu er hun ca 81 cm.

Vi er flyttet og jeg ser derfor intet til vores syndhedsplejerske mere. (ny by) jeg vurderer selvfølgelig at tage til lægen, men vil lige høre din kommentar først, da lægen ofte reagerer med at vi forældre bare er for hysteriske.

2.
Sara går i vuggestue og trives godt- rigtig godt, endda. Det er et supert sted! De får serveret varm mad til frokost og brød, boller pizzasnegl o.l til eftermiddags samt frugt flere gange daglig 4 dage om ugen. d femte dag er madpakkedag. En fantastisk ordning!

I sidste uge kommenterede vores søde kontaktpædagog at saras afføring var meget sur, lugtende og at hennes numse var meget rød. (den hadde vært helt fin om morgnen.) to dager senere får jeg samme kommentar igen. sur, meget kraftig luktende afføring og sår, rød numse. (igen helt fin numse om morgnen).

Jeg har tidligere (for flere månder siden)reagert på at Saras afføring luktede meget, og spurgte lægen om det var noget bestemt man skulle være opmærksom på med afføringens lugt, farve og udseende (tegn på fejlernæring, intollerence, fordøjelsesproblemer eller sygdomstegn). jeg fik besked på at afføring luktede og at den så forkellig ud fra dag til dag, så det skulle jeg ikke tenke på.

Selvfølgelig ved ...

Annonce

... jeg at afføring lukter, men hvad er det så jeg skal være opmærksom på når nu pædagogerne mener at saras afføring er FOR sur, og lugter mere end almindeligt?

Det at hendes numse bliver lidt rød må være for de hun går lidt med det i bleen før det bliver opdaget, for hun er like fin igen om aftnen. smører hende til natten, så der er ingen (og har aldrig vært) problemer med rød og sør numse her i huset :0)

Vi spiser krydret mad, men ikke mere end helt almindelig hverdagskostkrydring; lidt salt og pebber, paprika og en knivspids chili i en stor gryde kødsaus, lidt timian til stegen og lidt hvidløgstzatziki. Mere krydret end så er det heller ikke. Kan det så være krydder i maden der gør det? vi har ellrs fået besked om at sara skal få spise lige det krydder vi spiser, og så længe det ikke er brændstærkt så skulle det være ok :0)

Hun er glad for frugt, og spiser godt med æble pære og banan, en halv kiwi en gang i mellem. har vi ananas får hun også det men meget små mængder. Hun får lidt tørret frugt hver dag, en sviske, ½figenstang eller 4-5 rosiner (et er hendes dessert efter aftensmaden.

Vi spiser godt med grønsager og fiber (groft brød, fuldkornspasta, brune ubehandlede ris osv)

Sara drikker godt, både mælk og vand (men får aldrig juice, saft eller sodavand)

Nå vel; suma sumarum; hvad kan det være saras afføring bliver sur? kan du se noe i vores kost der gør det, eller kan det være kosten i vuggestuen (der ellers virker meget sund, økologisk og barnevenlig)?

Hvad er det tegn på hvis affrøingen er meget mørk i det? dette sker en gang i mellem og jeg har hørt at det er tegn på noget, men ved ikke hvad.

Et sidste spørgsmål om putning (må jo ha med et spørgsmål om putning selvom brevets begyndelse lovede det modssatte); er det nogen der kan hjælpe foreldre ved at komme hjem i familien og observere og analysere de vansklige situationer (for vores vedkommende puttningen)? Hvilken faggruppe er det man kan søge denne typen hjælp hos? (vi har ikke kontakt til vores sundhedsplejerske mere, da hun bor i aalborg og vi i århus).

På forhånd takk!!
Denne hjemmeside er gull værd!!

Kærlig hilsen Marai, mor til Sara

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder