Forstoppelse - 2 mdr.

21. februar 2018

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Forstoppelse - 2 mdr.

Kære Helen.

Vi fik i starten af januar en dejlig lillebror, som nu er syv uger, men desværre gik amningen heller ikke denne gang, og jeg stoppede efter tre uger med udmalkning osv. Han fik fra starten Nan HA i tilskud, da han var tre uger for tidligt født, tabte sig meget og havde let gulsot. På sygehuset fik han Nan HA, men da vi kom hjem fik han almindelig Nan. Vi bor i Tyskland, og her får nyfødte "Pre-milch" og ved ærligt talt ikke, hvad forskellen er på det og Nan 1. Han fik dog en del mavekramper og prutter, så jeg skiftede tilbage til Nan HA Pre og det gik fint i et par uger.

Da jeg stoppede amning, droppede jeg dog den færdigblandede mme, og min læge mente ikke, der var grund til at give HA-mælk, og sagde endda, at når børn først har fået det andet kan det give allergi, så jeg købte igen den almindelige som pulver. Lillebror fik samtidig en slem forkølelse og måtte have næsedråber og noget medicin til at udvide bronchierne. Og så fik han forstoppelse. Han kom kun af med afføring hver 2-3 dag og altid i mange smerter. Det var tykt (som en pølse, men ikke knoldet) og mudderfarvet (grøn/brunt). Lægen prøvede først med de her tyske homøopatiske kommenstikpiller, som jeg dog ikke havde meget fidus til, og de virkede heller ikke.

Jeg fik nogle stikpiller med glycerin, som nok virkede, men han skreg endnu mere og virkede meget utilpas. Hna fik det i seks dage, hvorefter lægen havde håbet, det ville blive bedre, men det gjorde det ...

Annonce

... ikke. Han skriger mindre, men har meget luft i maven og stadig langt mellem afføringer. Han presser hele tiden og det gør tydeligvis ondt, når det kommer ud. Han sidder derfor meget på mig, men udover det har han det tilsyneladende fint. Lægen vil nu ikke gøre yderligere, da maven er blød og der er gang i tarmen. Hun anbefalede fennikelthe i mme'en. Jeg spurgte ind til laktulose, men det anbefaler man åbenbart først efter 6 måneder her.

Det skal siges, at han vejer ca. 4,5 kilo, og siden vi kom hjem har han taget voldsomt meget på (han var nede på 2,5 kilo på sygehuset). Han spiser godt og meget - i lang tid også meget mere end hans behov på en sjettedel af vægten.

Mine spørgsmål er således:

- Bør jeg skifte til Nan HA? Jeg kan se, du har anbefalet det i tidligere breve. Og hvordan vil du så anbefale at jeg gør det - altså bør jeg have en slags udfasning af den anden mme?

- Bør jeg prøve med laktulose, og hvordan skal jeg i så fald give det? Og hvor længe?

Jeg har fuld tiltro til lægerne hernede, men nogle gange er de lige lovligt forhippede på urter og the, og jeg vil helst ikke have, at det udvikler sig til en ond cirkel med hans afføring. Der er vel også en grund til, at man siger flaskebørn skal have daglig afføring?

Min sundhedsplejerske hernede (som er en jordemoder) vil helst ikke modsige lægens råd, men kunne ikke se noget galt med HA-mælken og talte også om, at man kunne give ham dråber.

På forhånd mange tak:)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder