Brev:
Vuggestue og antal timer
4. februar 2018
Alder:
19 mdr.
Vuggestue og antal timer
Hej Helen
Vores søn startede i vuggestue da han var 15 måneder. Jeg læser mange steder at det er bedst at have dem hjemme til de er 1,5 - 2 år.
Nogle steder har jeg også læst at børn kan udvikle stress og seperationsangst ved tidlig start i vuggestuen. Men samtidig fik jeg også bare tit afvide at han vil have godt af at komme i vuggestuen og lege med de andre børn.
Hvad tænker du om en start på 15 måneder? Vil du mene det er for tidligt?
Vi har fra start altid været fleksible. Han er altid vågnet af sig selv om morgen. Han har i starten været i vuggestuen gennemsnitlig fra kl 9-14 ca 5 timer. Men i starten af december fik vi en deltidsordning hvor han nu er i vuggestuen fra 9-12 de dage han sover hjemme og når han sover i vuggestuen bliver han hentet når han vågner ved 13.30 tiden. Altså er han i vuggestuen ca 4 timer dagligt nu. Han har også mange fridage ind imellem. Lige nu har han to faste fridage om ugen, dvs han i øjeblikket kun er i vuggestuen 3 dage om ugen. Hvad tænker du om det?
Engang imellem græder han når han bliver afleveret, men pædagogerne fortæller at det er overstået indenfor få minutter. Og at han er glad og tilfreds i løbet af dagen. Men når han græder kan det godt være hårdt for mig. Jeg bliver så ked af det og får lyst til at beholde ham hjemme. Med hensyn til vuggestuen så er de 3 pædagoger på stuen og 9 børn. Hvad tænker du om at han græder engang imellem? Er det almindeligt?
Vores søn er en åben og udadvendt dreng, når vi er ude siger han hej til alle mennesker han møder på sin vej og er ikke bange for at tale til folk. Jeg tænker at barnets personlighed også har noget at sige med hensyn til vuggestue start? Eller er jeg forkert på den? Nogle børn søger fx meget tryghed og så er der børn som søger mindre tryghed. Et barn som har meget behov for tryghed generelt tager måske mere “skade” end et barn der har mindre behov for tryghed.
Hvad er din holdning til ovenstående og mine tanker? Jeg kan godt efter at have læst at børn skal være hjemme til de er 2 år få det dårligt over at han startede i 15 måneders alderen.