Vuggestue og antal timer

4. februar 2018

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Vuggestue og antal timer

Hej Helen

Vores søn startede i vuggestue da han var 15 måneder. Jeg læser mange steder at det er bedst at have dem hjemme til de er 1,5 - 2 år.
Nogle steder har jeg også læst at børn kan udvikle stress og seperationsangst ved tidlig start i vuggestuen. Men samtidig fik jeg også bare tit afvide at han vil have godt af at komme i vuggestuen og lege med de andre børn.

Hvad tænker du om en start på 15 måneder? Vil du mene det er for tidligt?

Vi har fra start altid været fleksible. Han er altid vågnet af sig selv om morgen. Han har i starten været i vuggestuen gennemsnitlig fra kl 9-14 ca 5 timer. Men i starten af december fik vi en deltidsordning hvor han nu er i vuggestuen fra 9-12 de dage han sover hjemme og når han sover i vuggestuen bliver han hentet når han vågner ved 13.30 tiden. Altså er han i vuggestuen ca 4 timer dagligt nu. Han har også mange fridage ind imellem. Lige nu har han to faste fridage om ugen, dvs han i øjeblikket kun er i vuggestuen 3 dage om ugen. Hvad tænker du om det?

Engang imellem græder han ...

Annonce

... når han bliver afleveret, men pædagogerne fortæller at det er overstået indenfor få minutter. Og at han er glad og tilfreds i løbet af dagen. Men når han græder kan det godt være hårdt for mig. Jeg bliver så ked af det og får lyst til at beholde ham hjemme. Med hensyn til vuggestuen så er de 3 pædagoger på stuen og 9 børn. Hvad tænker du om at han græder engang imellem? Er det almindeligt?

Vores søn er en åben og udadvendt dreng, når vi er ude siger han hej til alle mennesker han møder på sin vej og er ikke bange for at tale til folk. Jeg tænker at barnets personlighed også har noget at sige med hensyn til vuggestue start? Eller er jeg forkert på den? Nogle børn søger fx meget tryghed og så er der børn som søger mindre tryghed. Et barn som har meget behov for tryghed generelt tager måske mere “skade” end et barn der har mindre behov for tryghed.

Hvad er din holdning til ovenstående og mine tanker? Jeg kan godt efter at have læst at børn skal være hjemme til de er 2 år få det dårligt over at han startede i 15 måneders alderen.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder