Vuggestue - gråd, skal mor vende om?

15. januar 2018

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Vuggestue - gråd, skal mor vende om?

Hej Helen,

Min søn er rigtig glad for at være i hans vuggestue. Men specielt i forbindelse med sygdom (og opstart efter ferie) kan han have lidt svært ved aflevering. Jeg har læst din bog om dagpleje/vuggestue opstart og den hjalp os til en god indkørsel.

Men jeg er stadig lidt usikker på benene når han bliver ked af det. Han har lettest ved at jeg går når han ikke ser det og er optaget af noget andet. Det er rigtig fint, han er ofte ”ligeglad” fordi han allerede er i gang med en leg. Jeg er dog opmærksom på at jeg gerne vil sige ”vi ses” ikke nødvendigvis med store kys og knus-scener, men blot for at han øver sig på at jeg går og det er okay. Han bliver jo større og mere bevidst for hver dag. Derfor synes jeg også det er vigtigt at indøve det, så det bliver mere ”rutine” for ham.

I morges blev han ked af det, han var kun afsted 3 dage i sidste uge, pga sygdom (han var dog afsted fredag, så det er ikke længe siden han har været der). Men jeg kunne mærke på ham han var træt til morgen – og da vi kommer går det fint, han siger stolt ”hej” til personalet, han kommer af sit overtøj. Jeg går ind på stuen, mens han bliver stående ude i ...

Annonce

... garderoben, da der er en af de store børn derude endnu. Men han kommer stadig ikke med ind da den store pige kommer ind. Efter lidt tid kommer han ind på stuen, han er i fint humør og tydeligt tryg. Da jeg siger ”nu skal mor afsted, vi ses” begynder jeg at gå ud i garderoben, bliver han ked af det.

Jeg bliver usikker på om jeg skal gå tilbage til ham, eller om jeg bare viser ham at det er synd for ham at han skal være i vuggestue.

Vi har en god kontakt med en af de forældre der aflevere kort efter os (ofte møder vi dem på vej ud når vi har afleveret), jeg ved derfor at han hurtigt er ovre det også videre med sin leg. Jeg er ikke på nogen måde utryg ved at han skal være der og jeg ved han har en god dag (vi kan ofte se billeder fra dagen, hvor han griner og leger). Specielt i starten gjorde jeg lidt ud af at observere ham når jeg kom, altså inden han opdagede jeg var der for at se hvordan han legede og om han var glad.

Jeg bliver bare pludselig usikker på hvordan jeg skal håndtere dette, da han jo bliver mere bevidst og derfor vil jeg gerne sende ham de ”rigtige” signaler. Jeg håber du vil dele dine tanker med mig.

Med venlig hilsen
Kris

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine