Brev:
Vuggestue - gråd, skal mor vende om?
15. januar 2018
Alder:
13 mdr.
Vuggestue - gråd, skal mor vende om?
Hej Helen,
Min søn er rigtig glad for at være i hans vuggestue. Men specielt i forbindelse med sygdom (og opstart efter ferie) kan han have lidt svært ved aflevering. Jeg har læst din bog om dagpleje/vuggestue opstart og den hjalp os til en god indkørsel.
Men jeg er stadig lidt usikker på benene når han bliver ked af det. Han har lettest ved at jeg går når han ikke ser det og er optaget af noget andet. Det er rigtig fint, han er ofte ”ligeglad” fordi han allerede er i gang med en leg. Jeg er dog opmærksom på at jeg gerne vil sige ”vi ses” ikke nødvendigvis med store kys og knus-scener, men blot for at han øver sig på at jeg går og det er okay. Han bliver jo større og mere bevidst for hver dag. Derfor synes jeg også det er vigtigt at indøve det, så det bliver mere ”rutine” for ham.
I morges blev han ked af det, han var kun afsted 3 dage i sidste uge, pga sygdom (han var dog afsted fredag, så det er ikke længe siden han har været der). Men jeg kunne mærke på ham han var træt til morgen – og da vi kommer går det fint, han siger stolt ”hej” til personalet, han kommer af sit overtøj. Jeg går ind på stuen, mens han bliver stående ude i garderoben, da der er en af de store børn derude endnu. Men han kommer stadig ikke med ind da den store pige kommer ind. Efter lidt tid kommer han ind på stuen, han er i fint humør og tydeligt tryg. Da jeg siger ”nu skal mor afsted, vi ses” begynder jeg at gå ud i garderoben, bliver han ked af det.
Jeg bliver usikker på om jeg skal gå tilbage til ham, eller om jeg bare viser ham at det er synd for ham at han skal være i vuggestue.
Vi har en god kontakt med en af de forældre der aflevere kort efter os (ofte møder vi dem på vej ud når vi har afleveret), jeg ved derfor at han hurtigt er ovre det også videre med sin leg. Jeg er ikke på nogen måde utryg ved at han skal være der og jeg ved han har en god dag (vi kan ofte se billeder fra dagen, hvor han griner og leger). Specielt i starten gjorde jeg lidt ud af at observere ham når jeg kom, altså inden han opdagede jeg var der for at se hvordan han legede og om han var glad.
Jeg bliver bare pludselig usikker på hvordan jeg skal håndtere dette, da han jo bliver mere bevidst og derfor vil jeg gerne sende ham de ”rigtige” signaler. Jeg håber du vil dele dine tanker med mig.
Med venlig hilsen
Kris