Brev:
Min søns udfordringer
5. december 2017
Alder:
7 år, 6 mdr.
Min søns udfordringer
Hej.
Jeg ved ikke om jeg får alle detaljer med, men nu vil jeg prøve.
Min søn er 7 år, går i 1. Klasse og er rigtig glad for det, fagligt dygtig. Hans problemer opstår i forbindelse med andre børn og hans sociale færdigheder overfor jævnaldrende børn, med voksne har han ikke de store problemer, næsten tvært imod.
Han blev for 7 år siden født ved akut kejsersnit da han lå forkert (hovedet på bækkenet), så det blev en fødsel der tog næsten 2 døgn og hans hjerterytme faldt flere gange inden jeg blev anbefalet kejsersnit som så gik rigtig godt, meget blod dog.
Jeg opdagede hurtigt at hans adfærd var speciel, han blev utrolig hurtig mentalt mæt og søgte ro og hvile hos mit, blev ammet og sov i mine arme, i dagplejen gik det ok, han var meget detaljeorienteret, selv den mindste nullermand skulle samles op og smides ud. I børnehaven blev han meget urolig og ked når han ikke måtte sidde på sin “faste plads” til deres morgensamling og ville til enhver tid helst lege selv og ikke med andre, kunne blive ked af det eller vred hvis de tvang ham til at lege med andre. Jeg blev gjort opmærksom på af min kusine, at jeg måske skulle overveje om han var særlig sensitiv (hvilket både jeg selv og hun er) og mange træk passede på det og når jeg siden hen har prøvet selv at tage hensyn til ham som om han er det, fungerer det faktisk helt godt.
Han skiftede børnehave da vi skulle flytte og det gik rigtig godt, han trivedes godt det nye sted hvor specielt en pædagog havde perfekt tag på ham og forstod at klare hans udfordringer, flere pædagoger der sagde også at han havde træk efter at være sensitiv.
Nu er han så begyndt i skole, han trives godt med timerne, men skal styres og irettesættes mange gange dagligt fordi han driller de andre, skubber eller blander sig på en dum måde, lidt som han nogle gange også gør med sin 3 år yngre søster, men til gengæld er han en god storebror for sin lillebror på 2 år. Jeg snakkede med en kollega som har en søn med infantil autisme og har læst om dette og også om Asbergers. Jeg vil nu gerne spørge dig om hvordan jeg selv kan blive sikker på om min søn er særslig sensitiv, har autisme eller asbergers eller blot er en dreng der er lidt mere fræk end andre drenge... jeg vil så gerne hjælpe ham til at klare sig bedre socialt med andre børn i hans dagligdag, men ingen er umiddelbart lydhør overfor om der er noget dybere liggende han skal hjælpes med, de mener bare der skal opdragelse og tid til. Jeg vil bare gerne være sikker, så vores dreng får den bedst mulige hjælp.
Som sagt er han fagligt godt med, utrolig langt fremme med matematik og over middel med læsning, fysisk kunne hans motorik godt blive lidt bedre, og ellers er han bare en utrolig kærlig dreng med stort behov for bekræftelse og kys og kram, som vi gør hvad vi kan for at gøre på en god måde. Min mand som ikke er hans far, tager nogle “far”-søn ture med ham, cykelture mm for at de har et bånd sammen og han bliver styrket i sit selvværd.
Håber du har et godt råd som jeg kan arbejde med, og måske be- eller afkræfte min mistanke om hans udfordringer i forhold til sensitivitet/autisme/Asbergers.
På forhånd tak.