Hjem fra vuggestuen

19. oktober 2017

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Hjem fra vuggestuen

Hej Helen

Vores søn er vred og ked af det hverdag når han kommer hjem fra vuggestuen. Han kaster sig ned på gulvet i entreen og græder. Min mand og jeg har talt om at det kan være fordi han keder sig der hjemme, han syntes måske det er sjovere og mere interessant at være i vuggestuen.

Han bliver hentet kl 15.00 alle dagene, også er han hjemme resten af dagen.

En typisk dag efter vuggestuen foregår ved, at:

Han kommer hjem vi tager jakken og skoene af.

Han får vasket hænder og får lov til at se lidt tegnefilm, da det giver ro.

Imens laver jeg lidt mad klar det kan være A38, tykmælk med lidt frugt og lidt brød. Som han spiser kl. 16

Når han har spist leger han lidt videre selv mens jeg rydder op.

Også leger vi sammen til kl ca. 17 på hans værelse eller i stuen, det kan være alt fra klodser, biler, bøger osv.

Tidligere da vejret var godt, gik vi altid ud efter dette måltid, da han elsker at være ude. Men det er vi stoppet lidt med eftersom vejret er lidt koldt.

Kl. 17 begynder jeg så at lave aftensmad, og det er han generelt ikke helt tilfreds med han vil ikke have at jeg går fra ham. Men jeg sætter lidt musik på eller tegnefilm på og på den måde kan han underholde sig selv en smule.

Kl. 17.30 får lidt frugt eller grøntsager i hånden som han spiser lidt af.

Kl. 18.00 spiser vi aftensmad. ca. til 18.30.

Når vi er færdige ryder jeg op mens han går lidt rundt i stuen og leger med f.eks. køkken redskaber.

Kl bliver 19.00 og han kommer i bad hver anden dag på dette tidspunkt ca. til ...

Annonce

... 19.30. Han får lov til at lege i sit badekar, mens jeg sidder ved ham og taler om hvordan hans dag har været i vuggestuen.

Når han kommer op får han grød, mælk og lidt frugt.

Kl. 20.00 putter vi med oplæsning af en bog.

Hvad tænker du om ovenstående? Har du nogle ideer til hvad jeg kan lave med ham når vi kommer hjem fra vuggestuen så det bliver mere interessant for ham? På en måde føler jeg at jeg er lidt fraværende fordi jeg har travlt med alt muligt andet i køkkenet osv.

Hvordan er en almindelig dag efter institution? Skal vi måske være ude? Gå en tur, eller køre en tur i bilen. Vi har en stor offentlig legeplads som vi tager hen hver anden fredag så bruger vi lidt tid der. Og vi tager på biblioteket engang imellem når der er tid til det.

Jeg er pt ledig og far arbejder meget, han har nogle lidt skæve arbejdstider, han er væk det meste af dagen, men har fri hver torsdag og lørdag. Om torsdagen kan jeg godt mærke at det er lidt lettere da far kan lege og underholde ham imens jeg ordner andre ting.

Om lørdagen er vi ofte ude, og her laver vi lidt forskelligt fx. på museum besøg, svømmehallen, teater, udstillinger, shopping centre.

En anden ting jeg har tænkt meget over er, hvor vigtigt det er at han leger selv på sit værelse. For det er han slet ikke til, han skal have en af os med hvergang og vil slet ikke lege alene. Er det ok? Eller har du nogle råd til hvordan vi kan få han til at lege mere alene.

Hvad tænker du :) Har du nogle ideer til hvad jeg kan lave med ham efter vuggesten?

På forhånd tak.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

2. januar 2024 | Kost og ernæring | 15 mdr.

Vitaminpiller til børn

Kære Helen Godt nytår :) Jeg har lige et par korte spørgsmål i dag....

Annonce

Viden om børn:

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder