Brev:
Hjem fra vuggestuen
19. oktober 2017
Alder:
17 mdr.
Hjem fra vuggestuen
Hej Helen
Vores søn er vred og ked af det hverdag når han kommer hjem fra vuggestuen. Han kaster sig ned på gulvet i entreen og græder. Min mand og jeg har talt om at det kan være fordi han keder sig der hjemme, han syntes måske det er sjovere og mere interessant at være i vuggestuen.
Han bliver hentet kl 15.00 alle dagene, også er han hjemme resten af dagen.
En typisk dag efter vuggestuen foregår ved, at:
Han kommer hjem vi tager jakken og skoene af.
Han får vasket hænder og får lov til at se lidt tegnefilm, da det giver ro.
Imens laver jeg lidt mad klar det kan være A38, tykmælk med lidt frugt og lidt brød. Som han spiser kl. 16
Når han har spist leger han lidt videre selv mens jeg rydder op.
Også leger vi sammen til kl ca. 17 på hans værelse eller i stuen, det kan være alt fra klodser, biler, bøger osv.
Tidligere da vejret var godt, gik vi altid ud efter dette måltid, da han elsker at være ude. Men det er vi stoppet lidt med eftersom vejret er lidt koldt.
Kl. 17 begynder jeg så at lave aftensmad, og det er han generelt ikke helt tilfreds med han vil ikke have at jeg går fra ham. Men jeg sætter lidt musik på eller tegnefilm på og på den måde kan han underholde sig selv en smule.
Kl. 17.30 får lidt frugt eller grøntsager i hånden som han spiser lidt af.
Kl. 18.00 spiser vi aftensmad. ca. til 18.30.
Når vi er færdige ryder jeg op mens han går lidt rundt i stuen og leger med f.eks. køkken redskaber.
Kl bliver 19.00 og han kommer i bad hver anden dag på dette tidspunkt ca. til 19.30. Han får lov til at lege i sit badekar, mens jeg sidder ved ham og taler om hvordan hans dag har været i vuggestuen.
Når han kommer op får han grød, mælk og lidt frugt.
Kl. 20.00 putter vi med oplæsning af en bog.
Hvad tænker du om ovenstående? Har du nogle ideer til hvad jeg kan lave med ham når vi kommer hjem fra vuggestuen så det bliver mere interessant for ham? På en måde føler jeg at jeg er lidt fraværende fordi jeg har travlt med alt muligt andet i køkkenet osv.
Hvordan er en almindelig dag efter institution? Skal vi måske være ude? Gå en tur, eller køre en tur i bilen. Vi har en stor offentlig legeplads som vi tager hen hver anden fredag så bruger vi lidt tid der. Og vi tager på biblioteket engang imellem når der er tid til det.
Jeg er pt ledig og far arbejder meget, han har nogle lidt skæve arbejdstider, han er væk det meste af dagen, men har fri hver torsdag og lørdag. Om torsdagen kan jeg godt mærke at det er lidt lettere da far kan lege og underholde ham imens jeg ordner andre ting.
Om lørdagen er vi ofte ude, og her laver vi lidt forskelligt fx. på museum besøg, svømmehallen, teater, udstillinger, shopping centre.
En anden ting jeg har tænkt meget over er, hvor vigtigt det er at han leger selv på sit værelse. For det er han slet ikke til, han skal have en af os med hvergang og vil slet ikke lege alene. Er det ok? Eller har du nogle råd til hvordan vi kan få han til at lege mere alene.
Hvad tænker du :) Har du nogle ideer til hvad jeg kan lave med ham efter vuggesten?
På forhånd tak.