Brev:
Vuggestueopstart
19. september 2017
Alder:
15 mdr.
Vuggestueopstart
Hej Helen,
Vi henvender os da vi godt kunne bruge dit besyv ifht vores situation herhjemme i forbindelse med vores søns vuggestueopstart.
Han er nu 15,5 mdr og startede i sin vuggestue for lidt over en måned siden, efter en barselsperiode på 14,5 mdr hvor både min mand og jeg har gået hjemme med ham. Han har altid været en rigtig glad, mild og veltilpas dreng som sjældent græder og har altid haft let til grin.
Han er grov- og finmotorisk meget fremmelig og elsker udfolde sig fysisk. Han er rigtig god til at fordybe sig i leg både sammen med og uden os og han nyder det sociale samvær med hans nærmeste. Han har en fast rytme og rutine for dagen som vi gør meget ud af at bevare for ham så han oplever kontinuitet og stabilitet i sin hverdag.
Hans verbale udvikling har stagneret lidt den seneste måneds tid, hvilket vi formoder skyldes en omgang mellemørebetændelse med tilhørende penicillinkur samt hans vuggeopstart. Han siger mar ( mor ), dar ( far ), dardar ( farmor ) a det ( hvad er det + peger ) og en masse lange sætninger med volapyksnak. Han er derudover rigtig god til at kommunikere med mimik og tegn, så vi oplever ham som nem at forstå på trods af der ikke er så mange ord endnu.
Vores bekymring går på hans trivsel i vuggestuen. Hans indkøring over 14 dage gik over al forventning - vi tog det stille og roligt og han virkede til at falde godt til i de nye opgivelser. Fra første gang han skulle sove dernede har det været uden problemer og pædagogerne gav udtryk for han var utrolig nem og glad. Han er i vuggestuen fra 8-13 hver dag.
Efter hans opstart løb han ind i et tandfrembrud med 3 nye tænder og feber (han er nu oppe på 18 tænder i alt). Dernæst kom mellemørebetændelsen og en dertilhørende periode hjemme på 1,5 uge.
Efter han er kommet tilbage får vi hver dag at vide at han er meget pyldret dagen igennem dernede og at han sover dårligt ( ca 1 time. Herhjemme sover han altid en middagslur på 2,5-3,5 timer ) og at han helst vil være på arm af en voksen. Han virker til pludselig at være blevet lidt af en mundfuld for dem - et billede vi ikke genkender eller føler stemmer overens med hvordan vi normalt oplever ham herhjemme. Vi synes det er rigtig træls for ham hvis han har dårlige dage dernede, vel vidende at det selvfølgelig er noget af en omvæltning for ham at være startet et fremmed sted og at det vil kræve en periode med tilvænning.
De har nævnt dernede at han går meget rundt fra ting til ting og undersøger uden helt at kunne finde ro, at han bliver ked af det når der er høje lyde eller mange personer omkring ham og at han ikke altid reagerer når de kalder hans navn.
Vores tvivl går på om det stadig “bare” er ørene der driller ( det vil kunne stemme fint overens med den sproglige udvikling, de korte lure dernede, hans reaktion på høje lyde osv) eller om det nærmere er et trivselsspørgsmål. I så fald har vi snakket lidt om, om han ville have bedre af at gå i en dagpleje hvor der sker lidt mindre omkring ham. Han skal tjekkes for væske i mellemøret imorgen.
Vi gør alt hvad vi kan hver dag for at give ham så meget tryghed, omsorg og kærlighed som vi kan når han er hjemme så han har mod på at møde verden når han er væk fra os.
Ud fra det fortalte, hvad tænker du så om det hele ?
Vi vil se frem til at høre fra dig.
Med venlig hilsen