Vuggestueopstart

19. september 2017

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Vuggestueopstart

Hej Helen,

Vi henvender os da vi godt kunne bruge dit besyv ifht vores situation herhjemme i forbindelse med vores søns vuggestueopstart.

Han er nu 15,5 mdr og startede i sin vuggestue for lidt over en måned siden, efter en barselsperiode på 14,5 mdr hvor både min mand og jeg har gået hjemme med ham. Han har altid været en rigtig glad, mild og veltilpas dreng som sjældent græder og har altid haft let til grin.

Han er grov- og finmotorisk meget fremmelig og elsker udfolde sig fysisk. Han er rigtig god til at fordybe sig i leg både sammen med og uden os og han nyder det sociale samvær med hans nærmeste. Han har en fast rytme og rutine for dagen som vi gør meget ud af at bevare for ham så han oplever kontinuitet og stabilitet i sin hverdag.

Hans verbale udvikling har stagneret lidt den seneste måneds tid, hvilket vi formoder skyldes en omgang mellemørebetændelse med tilhørende penicillinkur samt hans vuggeopstart. Han siger mar ( mor ), dar ( far ), dardar ( farmor ) a det ( hvad er det + peger ) og en masse lange sætninger med volapyksnak. Han er derudover rigtig god til at kommunikere med mimik og tegn, så vi oplever ham som nem at forstå på trods af der ikke er så mange ord endnu.

Vores bekymring går på hans trivsel i vuggestuen. Hans indkøring over 14 dage gik over al forventning - vi tog det stille og roligt og han virkede til at falde godt til i de nye opgivelser. Fra første gang han skulle sove dernede har det været uden problemer og pædagogerne gav udtryk for han var utrolig nem og glad. Han er i vuggestuen fra 8-13 hver dag.

Efter hans opstart løb han ind i et tandfrembrud med 3 nye tænder og feber (han er nu oppe ...

Annonce

... på 18 tænder i alt). Dernæst kom mellemørebetændelsen og en dertilhørende periode hjemme på 1,5 uge.

Efter han er kommet tilbage får vi hver dag at vide at han er meget pyldret dagen igennem dernede og at han sover dårligt ( ca 1 time. Herhjemme sover han altid en middagslur på 2,5-3,5 timer ) og at han helst vil være på arm af en voksen. Han virker til pludselig at være blevet lidt af en mundfuld for dem - et billede vi ikke genkender eller føler stemmer overens med hvordan vi normalt oplever ham herhjemme. Vi synes det er rigtig træls for ham hvis han har dårlige dage dernede, vel vidende at det selvfølgelig er noget af en omvæltning for ham at være startet et fremmed sted og at det vil kræve en periode med tilvænning.

De har nævnt dernede at han går meget rundt fra ting til ting og undersøger uden helt at kunne finde ro, at han bliver ked af det når der er høje lyde eller mange personer omkring ham og at han ikke altid reagerer når de kalder hans navn.

Vores tvivl går på om det stadig “bare” er ørene der driller ( det vil kunne stemme fint overens med den sproglige udvikling, de korte lure dernede, hans reaktion på høje lyde osv) eller om det nærmere er et trivselsspørgsmål. I så fald har vi snakket lidt om, om han ville have bedre af at gå i en dagpleje hvor der sker lidt mindre omkring ham. Han skal tjekkes for væske i mellemøret imorgen.

Vi gør alt hvad vi kan hver dag for at give ham så meget tryghed, omsorg og kærlighed som vi kan når han er hjemme så han har mod på at møde verden når han er væk fra os.

Ud fra det fortalte, hvad tænker du så om det hele ?

Vi vil se frem til at høre fra dig.

Med venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far