Mistrivsel i vuggestue? - 10 mdr.

1. september 2017

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Mistrivsel i vuggestue? - 10 mdr.

Hej Helen

Min søn er knap 11 måneder og startede i vuggestue for 4 uger siden. Vuggestuen er en lille ikke-integreret vuggestue med søde pædagoger og god plads til fysisk udfoldelse. Generelt virker vuggestuen rigtig god.

Min søn er en lille aktiv, glad dreng der smiler fra han står op til han går i seng - pånær når han ikke får sin vilje og derfor bliver sur. Han er meget fremmelig og kravlede meget tidligt, spiser selv sin havregrød med ske og leger med puttekasse. Alt i alt så stortrives han herhjemme når han IKKE har været i vuggestue vel og mærke. Det virker til at det er rigtig svært for ham at være startet i vuggestue og at han endnu ikke er tryg ved vuggestuen.

Når han afleveres om morgenen græder han og knuger sig til mig - dette er dog blevet lidt bedre da han en kort periode allerede begyndte når han så vuggestuen eller blev sat i cykelstolen. Han er nu begyndt at vinke til vuggestuen når vi ser den om morgenen, men begynder dog at græde og knuge sig når man går ind på stuen.

Han spiser og drikker næsten ikke derovre trods han spiser godt til herhjemme. Han sover kun 30 minutter af gangen derovre og pædagogerne har ikke held med at kunne lulle ham videre i søvnen, hvilket jo naturligvis påvirker resten af dagen i vuggestuen.
Herhjemme sover han oftest 1,5 - 2 timer til formiddag og 45 min til eftermiddag. Da jeg er studerende og har forelæsning på skiftende tider aflevere jeg ham nogle gange efter hans formiddagslur så jeg er sikker på at han er frisk og veludhvilet til at kunne lege og udforske vuggestuen - alligevel hører jeg altid når jeg henter ham at han har virket træt hele dagen. Min egen tanke er at han trækker sig lidt ind i sig selv i vuggestuen og derfor virker lidt fraværende og træt?

Når jeg henter ham er han ofte ked af det eller har netop været det.
Når han kommer hjem er han altid let til gråd og kan begynde at græde over ting der ellers ikke ville slå ham ud, fx begynder han at græde fordi han støder ind i væggen med sin gåvogn eller fordi han ikke kan ...

Annonce

... åbne låget til sine legoklodser.
Han tager sig nogle grædeture hvor han er helt utrøstelig og græder i flere timer og hverken viklen, vuggen, nussen, bryst eller sang virker.

Han tog sit første skridt for 3 uger siden men fremgangen i at lære at gå går meget langsomt. Jeg oplever generelt at han efter en dag i vuggestue hverken stiller sig op frit fra gulv eller øver sig i at gå. Om lørdag begynder han så småt at øve sig lidt igen og om søndagen tager han en del skridt - men om mandagen efter vuggestue stopper han igen.

Han har altid været en meget morsyg dreng og har aldrig været glad for at mor eller far går. Han græder når far tager på arbejde og når jeg tager ud på en løbetur, men stopper selvfølgelig når han lige får et kram og et kys af den anden forældre. Vi har prøvet at lade ham passe to gange af mine forældre inden han startede vuggestue, men begge gange er vi blevet ringet hjem igen efter 2-3 timer, på trods af at han har et godt forhold til dem.

Jeg deler ofte mine bekymringer med vuggestuen. Vuggestuen synes de ser langsomt fremskridt, men at han er en dreng der har brug for lang tid til at vænne sig til stedet, hvilket man skal acceptere. Han er der stadig kun mellem 3-6 timer om dagen med en ugentlig fridag, da jeg ikke føler han kan klare mere end det. Jeg har dog svært ved at se hvordan jeg skal kunne passe mit studie med så korte dage.

Mit spørgsmål er, hvornår er nok nok? Hvornår bør jeg tage ham ud og finde en anden løsning? Jeg er i tvivl, da jeg ikke længere har lyst til at aflevere ham om morgenen - men er også præget meget af at jeg ønskede at gå hjemme med ham til han var 2 år, hvilket ikke kunne lade sig gøre økonomisk - og på den anden side, så siger pædagogerne jo at de ikke ser noget unormalt og at det går langsomt fremad?

Er det for tidligt at begynde at undre sig? Måske er det meget normalt at tumlingen ikke er tryg endnu efter 4 uger? Er der noget jeg kan gøre for at gøre indkøringen lettere?

Tak for din brevkasse.

Med venlig hilsen
Mor til lille V

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene