Brev:
Baby 9,5 måneder - sove selv, sut m.v.
23. maj 2017
Alder:
9 mdr.
Baby 9,5 måneder - sove selv, sut m.v.
Kære Helen,
Mange tak for dit svar sidst - jeg har en række spørgsmål og vil prøve at gruppere dem for overskuelighedens skyld.
Amning
Jeg fik for flere uger siden nu skåret en amning mere fra med succes, og ammer derfor nu tre gange - kl. 18.50, kl. 23 og kl. 9.15 før formiddagslur (da Sonia normalt sover sin længste lur her - på ca. en time, dog i øjeblikket igen desværre kun 35 minutter som før, øv).
Er det okay at næste amning der skæres fra, når hun bliver 10 måneder, er den kl. 9.15? Hvis hun starter i institution er det rart at de ikke skal give flaske m.v. (det har vi nemlig aldrig prøvet). Jeg går ud fra at næstsidste amning så skæres fra ved 11 måneder (må det være den kl. 23?) og endelig den sidste - kl. 18.50 - ved 1-års alderen?
Det er indimellem hårdt at skulle amme kl. 23 for enten ender jeg med at holde mig vågen (for man er helt groggy hvis man først er faldet i søvn og kort efter skal op igen) - eller også er jeg SÅ træt fordi jeg så først kommer i seng ved 23.20-tiden. Det er tricky!
Søvn og vuggestue
Jeg har været på besøg i en vuggestue tæt på os her i England, og jeg vil gerne have at Sonia starter før snarere end senere - måske om en måneds tid. Her vil hun så være 10,5 måneder. Jeg håber det er okay; jeg trænger simpelthen til lidt tid for mig selv. Jeg kan mærke at jeg føler mig for hårdt spændt for; jeg er på dag og nat.
Sonia sover i øjeblikket to lure a 35 minutter om dagen og er nogle dage oppe kl. 5.30, andre dage kl. 6. Jeg går ind i soveværelset fra stuen (hvor vi sover på sofaen da vi endnu ikke har et børneværelse) og tager hende over til mig i sengen, hvor vi så ligger og putter (uden amning selvfølgelig!) til kl. ca. 7. Indimellem falder hun i søvn her - måske en 30 minutters tid. Ellers ligger hun og snakker lidt. Men vi er konsekvent oppe kl. 7. Er det okay, eller får jeg skabt en uheldig vane? Jeg er bare så træt og selvom jeg ikke sover giver det mig mulighed for at ligge og hvile lidt mere.
Dertil kommer at hun vågner ca. en håndfuld gange (sidder op og skal lægges ned igen, sut m.v.) mellem kl. 19 og 23 - og så igen alt fra 1-5 gange om natten, enten fordi hun søger sutten, sidder op eller (tror jeg) har et mareridt der vækker hende. Jeg har læst flere af dine ældre breve ift. babyer på Sonias alder, og jeg kan høre, at det er helt normalt at de vågner så ofte. Men det er så hårdt! Jeg føler at jeg er på konstant. Sonias far har et meget krævende job, så jeg vil ikke kræve en 50-50-ordning her...
Hvordan med lurene? Hvorfor går hun nu tilbage til en kort formiddagslur? Bliver det bedre igen (please!)?!
Sut
Jeg har igen læst et af dine ældre breve her, og jeg tror desværre vi har fået skabt en dårlig søvnassociation ift. sutten. Jeg kan se, at hun nemt kan tage en sut op og putte den i munden, men det kniber lidt mere om natten - selv om sutten ligger lige foran hendes ansigt når jeg kommer ind. Jeg prøver dog at holde igen - f.eks. propper jeg ikke automatisk sutten i munden efter drømme-måltidet kl. 23; her lægger jeg hende blot ned på siden, og så sover hun uden sut. Indimellem sover hun også uden sutten i munden når jeg kommer ind kl. 23 for at amme. Men det er irriterende når hun vågner om natten og man må løbe ind og give sutten.
Hun har ikke et krammedyr eller lignende - jeg har læst i din bog at det kan være et positivt alternativ, men jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg får hende til at bruge et krammedyr i stedet for sutten? Skal man lave en kold tyrker ift. sutten? Den er jo også god at have indimellem...
Falde i søvn selv nu - eller?
Jeg har siden Sonia var helt lille stået ved liften og nu sengen med en hånd på hendes bryst (nu ryg for nu sover hun på maven) og sagt shhh indtil hun faldt i søvn. Hvis jeg går fra hende vågen bliver hun ret hurtigt sur/ulykkelig, hun ligger ikke bare og leger og falder i søvn selv (jeg har med vilje ikke puttet legetøj og bamser i sengen). Jeg er i tvivl om det er okay at putte hende sådan? Jeg har flere veninder der har brugt forskellige græde-metoder for at få deres børn til at falde i søvn selv, men disse metoder tiltaler mig ikke. Samtidig ønsker jeg jo at mit barn kan falde til ro uden at jeg behøver at hjælpe hende med det - hvad gør jeg? Det kommer måske med alderen?
Mad
Jeg giver nu, på din anbefaling, lidt frugt kl. 14 før middagsluren (som typisk ligger kl. 14.30, evt. lidt senere - og så kun 35 minutter). Kan jeg prøve at give hende lidt græsk yoghurt sammen med frugten, for at der er lidt andet ud over frugt? Er hun som 9,5 måneder gammel nok til det?
Jeg er også i tvivl om jeg bør købe jerndråber til hende næste gang vi er i Danmark. Jeg har aldrig brugt mme i hendes mad - jeg prøvede i hendes grød da jeg først begyndte med at give hende mad, og her lavede hun bræklyde og vendte hovedet væk, og så droppede jeg det simpelthen. Jeg prøver at give hende mad med jern - leverpostej og oksedeller, som jeg moser i mosen. Spørgsmålet er, om det er nok jern, eller om der skal mere til?
Jeg giver ærter og majs som hun kan sidde og fiske op selv. Må hun få edamame og hestebønner, evt. moset? Der er jo soja i edamame...
Jeg vil gerne lave dine boller fra mad-bogen, men jeg kan ikke få de samme surmælksprodukter her som hjemme - kan jeg bruge yoghurt naturel eller græsk yoghurt i stedet for?
Du får lige vores dagsplan:
(5.30)-6.00 vågner, putter uden amning
7.00 op og lege mens jeg laver morgenmad
7.20 havregrød og vand af tudkop (har ikke lært at drikke af kop!)
8.50 1/2 bolle med ost og frisk frugt
9.15 ammes til lur
9.25 første lur (til kl. 10 igen - lige nu)
12.00 frokost (rugbrød med leverpostej, avocado etc.) mos med kød eller fisk og grøntsager hun selv kan sutte på etc.
14.00 frisk frugt og/eller frugtmos
15.30 1/2 bolle med ost, frisk frugt
(17.30 bad - 2-3 gange om ugen)
18.00 aftensmad (spiser gerne til kl. 18.40, hvor putteritualet starter)
18.50 ammes og puttes
23.00 drømmemåltid
Det var mange spørgsmål - håber du kan hjælpe igen:-)
De bedste hilsener
Charlotte