Dagpleje eller vuggestue

28. april 2017

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Dagpleje eller vuggestue

Kære Helen

Min barsel er så småt ved at lakke mod enden (suk) og jeg/vi skal
beslutte os for hvor vores dreng skal passes. Vi har netop fået tilbudt plads i vuggestue til juni (og skal svare om et par dage). Vi regner dog med at vente med, at han skal
starte op til efter sommerferien hvor han vil være godt 13 mdr. Da vi tænker det vil være lidt for hårdt for ham først at blive kørt ind og være der en måned og igen skulle starte op efter 3-4 ugers sommerferie, hvor vi måske skal starte næsten forfra.

Jeg glæder mig til at skulle arbejde men synes samtidig det er rigtig svært at skulle aflevere min baby (som jeg stadig synes han er). Og jeg er meget i tvivl om hvilken pasningsform vi skal vælge, så håber du vil dele lidt tanker med mig om overvejeserne.

Min datter på 5 går i en intgreret institution og det oplagte valg vil være at hendes lillebror også skal gå der. Men vi fik åbnet op for overvejelserne, fordi vi havde hørt rigtig godt om en Rudolf Steiner "stor-dagpleje" med 3 voksne og 10 børn, som virkede rigtig god. Så der har han været skrevet op, men vi har desværre ikke fået plads - og
det hjælper heller ikke at udsætte opstart for der er flere på venteliste foran os. Øv. Men det har fået os til at genoverveje om der er andre alternativer end vuggestue, der er det rigtige. For mig handlede det ikke så meget om hvorvidt det er Rudolf Steiner, men om
at det var tiltalende, at der var mere roligt end i en stor institution.

Konkret overvejer jeg nu om han skal i vuggestue samme sted som min datter er (og gik) eller om han skal I en dagpleje der starter op til sommer i nabobyen. Vi hælder nok mest til vuggestuen.

Overvejelse om dagpleje:
Plus:
Jeg har besøgt hende og synes godt om hende og hendes tilgang. Hun er nyuddannet Rudolf Steiner Pædagog, har erfaring fra vuggestue/børnehave og har selv to drenge, der går i skole. Hun regner med kun at starte med to børn og nogle måneder efter tage et tredje ind. Hun vil prøve at have børn der er rimeligt jævn aldrene. Jeg synes det vil være rigtig rart at vores dreng på denne måde får en rolig og tryg hverdag.

Minus:
Det største minus er, at hun bor 4 km væk fra os - og i modsat retning af min datters børnehave. Selvom jeg de fleste dage vil kunne køre i bil - og selve køreturen kan gøres på ca 7 min hver vej - vil det jo nok lægge næsten en halv time oven i både ved aflevering og hentning sammenlignet med, hvis begge børn er samme sted (det er jo 4 køreture a 7 minutter plus ind og ud af bil mv.). Det vil jo alt andet lige gøre at børnene har mere tid i pasning. Ligeledes er der nogen gange jeg ikke kan bruge bilen og gange vi er afhængige af hjælp til at hente (særligt fra mormor og aupair) der ikke kan køre i bil, så her vil det igen mindske muligheden for korte dage, fordi der så kommer endnu mere transporttid.

En anden ulempe er at hun har brændeovn. Den er naturligvis afskærmet, men jeg er bekymret for at det giver dårlig luftkvalitet. Jeg ved i hvert fald fra mig selv at jeg meget ofte får hovedpine/migræne hvis jeg er længere tid i et sted med brændeovn, mange stearinlys el.lign. (men jeg er også ekstrem følsom - men det er et lille barn jo også, bare på en anden måde).

Overvejelser om vuggestue:
Plus: Vi kender vuggestuen fra vores datter gik der og der var vi generelt glade for den. Vi synes rigtig godt om særligt souschefen som også er pædagog på den stue vi har ønsket. Hun har en meget kærlig og rolig tilgang til børnene. De andre to pædagoger/medhjælper er dog nye så dem kender vi ikke så godt. De har en god tilgang til søvn, hvor de putter børnene efter behov, altså når de har brug for at sove og ikke nødvendigvis på samme tidspunkt alle sammen. De holder en god fast rytme med mange måltider mv. Men hvis barnet har brug for at sove hen over frokost tidspunktet gemmer de bare mad til dem og giver det ...

Annonce

... når de vågner. Ligeledes kan børnene sagtens få to lure, hvis de stadig har brug for det. Ved vores datter som vi ofte har haft udfordringer med at putte trillede de hende i søvn i vores egen barnevogn i starten.
Herud over er der naturligvis de oplagte fordele ved at de er samme sted. Både at det kan være hyggeligt for dem og at den mindre transporttid giver mere tid hjemme.

Ulemper:
Selvom vi generelt var tilfredse med pædagogerne var det rigtig svært for vores datter, da hun startede i vuggestue, og det tog lang tid før hun blev glad for det. Og det er selvfølgelig medvirkende til at jeg frygter at vores dreng bliver lige så ked af det, selvom han virker til at have et lidt andet "temperament"/er lidt mindre følsom. Jeg tænker om overgangen til dagpleje er blidere, især fordi der ikke er så mange andre børn. En del af dagen har de tre stuer i vuggestuen åbent mellem stuerne og de er også alle på samme legeplads (dog adskilt fra børnehavens) så der er mange at forholde sig til og større børn der jo let kan komme til at skubbe, slå mv.

Herud over tænker jeg også at der vil være mere sygdom/smitte i en vuggestue.
Der har desuden været en del uro i institutionen pga lederskift og mange små børn i vuggestuen, der har presset personalet, hvilket jeg ved nogle forældre har været utilfredse med. Det skulle der dog være kommet ro på nu. Bl.a. har de netop ændret strukturen så det kun er 0-2 årige der skal være i vuggestuen. Det betyder at de får færre børn. Jeg er dog ikke så vild med at de 2 årige så skal i en 2-4 års gruppe i børnehaven, der i forvejen er ret urolig, men det får nok ikke betydning for os, da vi har skrevet ham op til en anden lille børnehaven som vi tænker han skal over i, når han alligevel vil skulle skifte gruppe.

En anden ting jeg overvejer, hvis de er samme sted, er hvordan jeg skal håndtere det hvis lillebror skal hentes før storesøster. Jeg vil meget gerne kunne give ham en lang "indkøring" med korte dage, men vil det ikke være svært at forstå for storesøster, hvis jeg henter lillebror tidligt og ikke hende? Vuggestuen og børnehaven er ret adskilt, så hun vil nok ikke se mig, men jeg tænker alligvel at jeg skal være ærlig omkring det, så hun ikke føler sig "snydt". Jeg ved godt det lyder mærkeligt, at jeg så ikke bare henter dem begge tidligt (og det har jeg også dårlig samvittighed over), men det skyldes at jeg (desværre stadig) lider rigtig meget af migræne og den stress, der er ved at være alene med dem begge i flere timer før min mand kommer hjem vil tit udløse et migræneanfald og så er jeg ikke noget værd for nogen af dem. Jeg tænker at lillebror i starten vil kunne tage sin anden lur herhjemme og jeg imens vil kunne arbejde eller hvile mig hvis jeg har migræne. Det skal siges at min datter generelt er glad for at være i børnehave særligt fordi hun har nogle rigtig gode veninder der.

Jeg har også prøvet at undersøge andre alternativer, men synes ikke jeg har fundet noget oplagt. En tredje mulighed er selvfølgelig at vælge en dagpleje, der ligger tæt på hvor vi bor, men dem jeg har kunne finde har ikke uddannet personale og jeg har tænker også at det er lidt udfordrende, at dagplejemoderen skal være alene med ca 4 børn, da jeg tænker at der alt andet lige vil være noget tid, hvor de andre børn skal være alene mens et af børnene bliver skiftet, puttet mv. Hvis der var en man kendte godt og havde stor tillid til eller fået anbefalet ville det selvfølgelig være en anden sag.

Som du nok kan læse synes jeg det er et svært valgt selvom jeg nok hælder mest til vuggestuen (det er også det min mand synes). Jeg ved godt, at du ikke kan råde mig til hvad jeg skal vælge, men jeg tænker at du måske har nogen tanker om disse to pasningsformer som jeg kan bruge til "vægtskålen" i beslutningen.

På forhånd 1000 tak for hjælpen.

Kærlig hilsen
tvivleren ;-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.