Svært ved at komme ud med baby

30. september 2016

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Svært ved at komme ud med baby

Kære Helen,

Jeg har brug for råd, eller måske bare nogle opmuntrende ord.

Mit problem er at jeg stort set aldrig kommer ud, hvilket jeg efterhånden er ved at være lidt ked af. Jeg har svært ved at overskue det, nok både fordi jeg bliver rigtig usikker på mig selv som mor og om hvorvidt jeg kan læse min søn når vi er ude, men også fordi jeg helst ikke vil forstyrre hans rytme.

Ofte ender det med at jeg ikke kan finde ud af noget som helst, og så bliver jeg rigtig ked af det bagefter. Derfor har jeg trukket stikket i et stykke tid, men det gør også bare at jeg føler mig lidt fanget herhjemme.

Min usikkerhed stammer nok til dels fra at han i starten døjede med ondt i maven, men jeg læste det som om, at han var overtræt. Når jeg tænker tilbage på det nu føler jeg mig som en rigtig dårlig mor fordi tanken om at det kunne være andet slet ikke strejfede mig. Jeg var bare sikker på at han bare var overtræt, så der var mange skrigeture hvor han blev vugget i søvn. Så når han er utilfreds når vi er ude, så bliver jeg helt nervøs. Det med min usikkerhed er noget jeg arbejder med.

Det er en del af det. En anden del er det med hans rytme. Jeg forsøgte på et tidspunkt at påvirke hans rytme og satte et skema op for dagen. Han havde bare ikke læst det skema, og når han så ikke lige ville sove eller spise når planen sagde det, så stressede det mig egentlig lidt. Så derfor har jeg bare ladet ham helt selv bestemme, hvilket faktisk er gået rigtig godt, og det har været afslappende for mig også. Vi er ved at være et sted for han har en nogenlunde fast rytme, men det svinger selvfølgelig lidt en gang i ...

Annonce

... mellem.

Jeg har rigtig svært ved at lave en aftale med nogen, for hvad nu hvis han sover på det tidspunkt hvor vi skal være et sted, eller skal sove og vi ikke skal være ude længe nok til en ‘hel’ lur. Jeg har nok lidt tendens til at overtænke ting og bekymre mig unødigt, og på forhånd.

Det med at spise ude er også noget jeg synes er svært, og tror han har svært ved pga. mange indtryk. Måske overfører jeg bare mine bekymringer til ham. Det gør det lidt besværligt da vi sjældent har mere end 1-1.5 time mellem han skal enten spise eller sove. Og oveni det så har jeg det lidt skidt med at skulle fare rundt i hans vågentid.
Tja, det er ikke nemt. Og når jeg læser det jeg skriver her kan jeg da godt tænke at jeg da nok har nogle issues. :)

Nu er han jo som sagt 6 md og jeg begynder at tænke på hans behov for at se andre/andet end mig. Mødregruppen har vi også droppet, i hvert fald for en stund, så han ser sine forældre, bedsteforældre og storesøster. Men andre babyer ser han jo så ikke så tit.

Han sidder ikke endnu, men jeg tænker at det med at han kan sidde og følge lidt med, vil hjælpe mig lidt til at komme ud. Så får han også lidt ud af det. Jeg kan jo da lige fortælle at han er en rigtig glad dreng, han smiler og griner, og er på nippet til at kravle. Han snakker ikke så meget, men det tænker jeg er ok ift. at han er godt med motorisk.

Jeg ved ikke helt hvad du skal kunne sige til det her. Men måske du har et par ord. Og om ikke andet kan sige lidt om hvad hans behov er for at komme ud og se andet. Vi har en stille og rolig hverdag herhjemme, men det han skal jo også stimuleres nok.

Kærlig hilsen
R

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to