Brev:
Dagplejestart, seperationsfase og temperament
15. marts 2016
Alder:
8 mdr.
Dagplejestart, seperationsfase og temperament
Kære Helen
Ja, så er jeg her igen med et spørgsmål:o)
Min lille dreng er nu ikke så lille mere, og han er begyndt i dagpleje. Det har givet nogle udfordringer, som jeg gerne vil bede om dit blik på hvordan jeg kan håndtere.
Min dreng er 8,5 mdr., og startede 1/3 i dagpleje. Jeg skal starte på arbejde 29/3 - første dag efter påskeferien. Da jeg starter på nedsat tid, skal han de første måneder være afsted fra ca 8-15 hver dag, senere 8-16. Vi startede i god tid - dels fordi jeg tænkte at det var godt at have god tid top indkøring når han stadig er så lille og aldrig har været passet af andre før, og dels fordi jeg gerne ville at han var rigtig godt tryg ved at være der inden påskeferien, så det var lettere for ham at finde ind i rytmen og trygheden hos dagplejen efter en lang påskeferie.
Og han har bare haft rigtig svært ved det og har været ulykkelig derovre mange gange. Vi startede ud med at være på besøg sammen nogle gange, og så blev han afleveret om morgenen og så hentet tre timer senere, efter lur, leg og formiddagsmad. I starten var han ikke ulykkelig da jeg gik (han har nok ikke helt forstået hvad det betød), men blev så dybt ulykkelig når han skulle have ren ble og lægges til lur. Derudover blev han ofte uden varsel ked af det mens han fx sad og legede eller var i arm hos dagplejemor. Han ville heller ikke spise noget.
Så kom der et par gode dage, hvor han godt nok var ked af det lige når jeg gik, men hvor jeg kunne høre det gik over inden jeg var nået hen til bilen. Han havde været glad, nem at få til at sove, spist lidt - eller i hvert fald rakt ud efter maden og undersøgt den osv. - været med til at gå tur og synge (klappet og hamret i bordet sammen med den anden baby:)).
Men i dag var han bare rigtig ked af det igen. Vi havde egt aftalt - fordi der nu havde været tre rigtig gode dage, at det var tid at prøve at udvide tiden lidt (det er jo snart ved at være sidste dag inden ferien og så venter "det virkelige liv" på den anden side), så han skulle blive der til frokost og hentes inden dagens anden lur. Men jeg måtte hente ham inden frokost fordi han havde nægtet at sove eller spise hele formiddagen og følgelig var brast helt sammen og bare havde grædt og grædt.
Vi prøver stille og roligt i morgen igen og håber på en god dag, men jeg er godt nok alligevel nervøs for hvordan det skal gå når hverdagen melder sig:o(
Så er der noget jeg kan gøre herhjemme for at gøre det lettere for ham?
Når jeg afleverer gør jeg det relativt hurtigt. Jeg bærer ham ind, og så siger vi sammen godmorgen til dagplejemor og evt andre børn der er kommet, jeg tager overtøjet af ham og giver ham så til dagplejemor, veksler lige et par ord og kysse ham farvel og vinker og går. Vi har en rolig morgen uden stress hjemme, og jeg fortæller ham hvad der skal ske (ved ikke hvor meget han kan forstå, men tænker det ikke skader at sætte ord på):" nu skal du have tøj på, og så skal du over i dagplejen og lege og sove og så kommer jeg og henter dig igen" og sådan noget.
Ud over dagplejestart tror jeg vi er ramt ind i noget seperationsfase - noget af det skyldes nok dagplejestart og noget af det ville sikkert være kommet uanset hvad. Han er ikke til at sætte fra sig nogen steder uden at han begynder at klynke for opmærksomhed, og han er begyndt at klamre sig til mig på en helt ny måde. Han er også blevet meget "hidsig" hvis ikke han får sin vilje eller hvis vi tager noget fra ham (hvis han fx har bemægtiget sig en bog i bogreolen eller det er tid at gå ud og gå i seng og jeg så tager hans tandbørste (som han ligger og leger med på puslebordet fra sig). Og så bliver han simpelthen stjernetosset når jeg børster hans tænder eller vil tørre ansigt og hænder efter måltiderne....så tosset at han kaster sig rundt så jeg næsten er ved at tabe ham, mens han skriger helt uhæmmet.
Ingen af delene har han gjort før. Han har altid været glad for at ligge på gulvet og lege selv - med mig i nærheden - har været nem at sætte fra sig både ude og hjemme. Han har gået rundt på arm og i det hele taget virket aldeles ligeglad med om jeg var der eller ej:) Og heller ikke at blive tørret eller andet har før frembragt voldsomme protester. Han har altid bare været glad, men nu skal der intet til før han bliver rasende eller ulykkelig.
For ligesom at sætte kronen på værket har han lige været forkølet og er ved at få tre tænder. Så der sker rigtig meget for ham nu, og jeg er i tvivl om hvad jeg gør for bedst at hjælpe ham. Det er jo ting der er nødvendige at gøre - der er ingen vej tilbage, mor SKAL på arbejde, man SKAL tørres og have børstet tænder. Men jeg ville jo gerne at vi kunne udføre disse ting uden at det føles som et overgreb for ham.
Ellers er han en rigtig tilpas dreng generelt. Han er tillidsfuld og nysgerrig, kryber rundt med stor hast og undersøger hele huset, spiser godt med mad og spiser selv (dvs grød og mos får han hjælp til, men spiser mest med fingrene) og gør det rigtig flot synes jeg, sidder selv, triller, snakker i tostavelses"ord" og sover generelt fint (1 time formiddag, 2 eftermiddag og 11 timer om natten).
Jeg håber du har et par råd:)