Forstoppelse og modermælkserstatning

24. januar 2016

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Forstoppelse og modermælkserstatning

Hej Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, den er til stor hjælp! :-)

Her er mit råb om hjælp!

Vores lille dreng Huxi på 10 uger, døjer meget med forstoppelse. Han får modermælkserstatning fuldt ud, og ammer kun en sjælden gang (10 minutter om dagen ca. Nogle dage ikke).

Vil forsøge at beskrive hans forløb:

Han blev ammet til han var ca 1. måned. Men måtte stoppe da jeg fik brystbetændelse. Da jeg ammede havde han afføring ca. 1 gang i døgnet og nogle dage flere gange i døgnet, meget tyndt.
Han græd meget i løbet af dagen og ville hele tiden have mad.
Han sov ikke rigtig i løbet af dagen, 30 min af gangen, og om natten var jeg oppe hele tiden. Han døjede meget med luft i maven, en virkelig urolig mave som så ud til at medføre en masse smerter.

Da vi gik over på MME der fik vi en meget meget gladere dreng som nu smiler og "leger". Han sover godt i løbet af dagen og sover hele natten (ca. fra 00-9).

Men problemet er nu, at han ofte har forstoppelse. Han græder meget når det står på og trækker benene op til sig.

Vi har en gang prøvet med noget afføringsmiddel og det hjalp og han havde afførring ...

Annonce

... dagligt efterfølgende. Nu er forstoppelsen så vendt tilbage, og der har ikke været afføring 2-3 dage.

Vi vil helst undgå mere afføringsmiddel og har derfor prøvet at give ham lidt ekstra vand (ca. 60 ml. hver aften), men det lader ikke til at hjælpe. Når han har afførring er der meget mere fast, dog ikke små knolde, men fast som f.eks. dej/fars. Og han skal virkelig kæmpe for at komme af med det.

Jeg forsøgt zoneterapi (hjemme), massage af maven efter alle kunstens regler, babygymnastik, varmt bad, massage af endetarmen. Intet har virket.

Han spiser som udgangspunkt 170-210 ml. (nogle gange mere 250), pr gang. ca 5-6 gange i døgnet.

I starten af MME forløbet (den første dag), fik han NAN1, men det kunne hans mave slet ikke tåle, han græd og græd. Så gik vi over til Allomin 1, Syrnet, som virkede perfekt i starten da han havde alt den maveuro. Men vi har overvejet om det måske er det, hans mave ikke helt kan klare, som måske er det er er skyld i forstoppelsen. (Vi bøvser ham godt af.)

Håber inderligt at du kan hjælpe os til at komme problemet til livs. Og få vores glade dreng igen.

Mange hilsner
En meget frustreret mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren