Brev:
Forstoppelse og modermælkserstatning
24. januar 2016
Alder:
2 mdr.
Forstoppelse og modermælkserstatning
Hej Helen.
Tak for en fantastisk brevkasse, den er til stor hjælp! :-)
Her er mit råb om hjælp!
Vores lille dreng Huxi på 10 uger, døjer meget med forstoppelse. Han får modermælkserstatning fuldt ud, og ammer kun en sjælden gang (10 minutter om dagen ca. Nogle dage ikke).
Vil forsøge at beskrive hans forløb:
Han blev ammet til han var ca 1. måned. Men måtte stoppe da jeg fik brystbetændelse. Da jeg ammede havde han afføring ca. 1 gang i døgnet og nogle dage flere gange i døgnet, meget tyndt.
Han græd meget i løbet af dagen og ville hele tiden have mad.
Han sov ikke rigtig i løbet af dagen, 30 min af gangen, og om natten var jeg oppe hele tiden. Han døjede meget med luft i maven, en virkelig urolig mave som så ud til at medføre en masse smerter.
Da vi gik over på MME der fik vi en meget meget gladere dreng som nu smiler og "leger". Han sover godt i løbet af dagen og sover hele natten (ca. fra 00-9).
Men problemet er nu, at han ofte har forstoppelse. Han græder meget når det står på og trækker benene op til sig.
Vi har en gang prøvet med noget afføringsmiddel og det hjalp og han havde afførring dagligt efterfølgende. Nu er forstoppelsen så vendt tilbage, og der har ikke været afføring 2-3 dage.
Vi vil helst undgå mere afføringsmiddel og har derfor prøvet at give ham lidt ekstra vand (ca. 60 ml. hver aften), men det lader ikke til at hjælpe. Når han har afførring er der meget mere fast, dog ikke små knolde, men fast som f.eks. dej/fars. Og han skal virkelig kæmpe for at komme af med det.
Jeg forsøgt zoneterapi (hjemme), massage af maven efter alle kunstens regler, babygymnastik, varmt bad, massage af endetarmen. Intet har virket.
Han spiser som udgangspunkt 170-210 ml. (nogle gange mere 250), pr gang. ca 5-6 gange i døgnet.
I starten af MME forløbet (den første dag), fik han NAN1, men det kunne hans mave slet ikke tåle, han græd og græd. Så gik vi over til Allomin 1, Syrnet, som virkede perfekt i starten da han havde alt den maveuro. Men vi har overvejet om det måske er det, hans mave ikke helt kan klare, som måske er det er er skyld i forstoppelsen. (Vi bøvser ham godt af.)
Håber inderligt at du kan hjælpe os til at komme problemet til livs. Og få vores glade dreng igen.
Mange hilsner
En meget frustreret mor.