Brev:
Et forsvarligt skift?
2. september 2015
Alder:
19 mdr.
Et forsvarligt skift?
Kære Helen
Først en stor tak for at du deler ud af din kyndige, kærlige ekspertise om de kære små. Det har flere gange været til stor gavn for min fantastiske kæreste und ich samt vores overskønne datter.
Vi er de stolte forældre til den dejligste krudtugle på 19 mdr. Hun har fra dag ét været umådeligt glad, kærlig, sjov, energisk, stædig og viljestærk. Hun lærte ganske tidligt at kravle i raket tempo og da hun lærte at gå gik der blot fem dage før hun kunne løbe. Hun har løbet rundt lige siden, det gælder om at følge med. :-) Hun har aldrig været genert. Tværtimod vadet ind i folk med træsko på. Elsker børn og alle slags dyr.
Hun startede i den kommunale dagpleje allerede da hun var 9 mdr. med en udfordrende start pga. konstante virus iblandt sine søde ”kolleger” i legestuen og de voksne med. Et udsat senefterår og vinter. Hun kom sig dog hurtigt hver gang. Hjemme vægter vi i høj grad hjemmelavet nærende sund og lækker økologisk mad. Det tror jeg personligt gavner helbredet.
Holdte syge /rask dage med hende herhjemme mellem hver omgang forkølelse og div. virus Jeg læste Flex på HF og kun to hold fag på skolen så kunne have hende hjemme en hverdag om ugen. Det blev dog senere til flere. Hun sov minimalt henne i dagplejen.
Hun trivedes fint iblandt de andre børn, kærlig overfor de mindre og lærte spilopper af de store. Første dag i legestuen så jeg med på sidelinjen hvor hun nysgerrigt observerede, stilte sig midt i en borg og fik sat et par af de større drenge på plads. Næste dag i den almindelige dagpleje sagde dagplejeren efter fem minutter at jeg bare kunne tage hjem for min datter var så udadvendt. Jeg gav min datter et kæmpe smil og et kys på gensyn, kort afsked. Holdte dog utålmodigt øje med klokken bagefter. Det var gået fint da jeg hentede hende.
Næste dag var hun der alene til de andre skulle sove og det var faktisk det indkøringen bestod af. Syntes selv at den virkede kort men dagplejeren snakkede meget om sin årelange erfaring med alverdens børn og at det var de forældre som ikke kunne give slip, som var de værste.
Hjemme sov vores smukke lille A-menneske to lure; om morgenen 2 timer og 1,5 time til middag. I dagplejen sov hun 20 minutter på en hel dag! Dagplejeren sagde hun ikke nænnede at den lille græd så hun svøbte hende ind i en dyne og rokkede hende til hun sov. Indimellem kørte hun også frem og tilbage i en klapvogn i stuen. Vi kunne mærke på vores pige at hun fik meget svært ved at falde i søvn af sig selv. Før kunne man blot ligge hende og så sov hun kort tid efter men nu var hun meget ulykkelig når hun blev puttet. Hjemme måtte gå en kortere eller længere tur med hende i barnevognen før hun faldt i søvn.
Jeg hentede hende altid kl.1430 for der var hun vågen, med undtagelse en dag.. Hun lå i klapvognen i stuen og var fuldstændig ildrød i ansigtet, svøbt ind i en tyk dyne der nåede to gange rundt. Jeg pakkede hende ud, hendes uldbody var gennemblødt og hun var helt grog. Havde nævnt flere gange at vores pige er en varm pige og ikke behøvede andet end sin egen medbragte baby dyne. Dagplejeren smilte bare det var tydeligvis standart at hun lå så varmt. Blev virkelig ked af at vores datter havde ligget som i en sauna. Fik sagt roligt men udtrykkeligt til dagplejeren at det var vigtigt at hun ikke lå for varmt. Jaja det skulle hun nok sørge for.
Jeg havde en måned forinden vi startede i dagplejen bedt om spisetiderne så vi på forhånd kunne køre med samme rytme herhjemme inkl. med middagsluren. Men selvom jeg i en periode kørte med den rytme så blev det bare ikke hendes rytme. Hun sov bedst som hun plejede med sin morgen lur. Selvforstærkende effekt for morgenluren gjorde at hun sov bedre til middag og igen, bedre om natten. Det blev ofte ignoreret i dagplejen. Der blev berettet om at vores datter var fuld af frække, glade spilopper men til sidst faldt der kommentarer om at hun havde været rigtig sur og at det var hendes sande jeg, der viste sig.
Hjemme kom ulvetimen hver gang hun havde været i dagpleje. Tydeligt at hun var træt og gerne med urolig nattesøvn til følge. Hun var dog langtfra sur, men trængte til et langt kram, en ekstra kildetur, læse i sine elskede bøger om alverdens dyr eller en dejlig gå tur og hilse på herlige hunde og fugle.
Vi overvejede kraftigt at melde hende ud.
Så skete der skift i dagplejen i den legestue gruppe hun var i. Uro over kommende ny reform, trykket stemning i blandt de ansatte og ledelsen. Vores dagplejer blev langtidssygemeldt. Gæstedagplejen som vores pige kendte på forhånd, var hun glad for og sov bedre hos. Der sov hun udendørs i egen kombivogn. Af en af de faste forældre fik jeg senere at vide at vores lille pige blev tromlet af de andre 3 større piger som jo var vant til at være der. Det havde gæstedagplejen ikke sagt til mig og min kæreste men blot at hun var mest tryg ved at dagplejeren var inden for synsfelt. Vores lille datter har aldrig været pivet, men hun var altid overlykkelig når jeg hentede hende. Hvilket jo i den grad var /er gengældt. :-)
Gæstedagplejen skulle pludselig flytte til en anden kommune så nu skulle vores pige passes hos en 3. fra legestuegruppen hun ikke var så vild med. Og indimellem om morgenen fik vi opringning om at vores pige skulle passes hos en 4. eller 5. udenfor gruppen som vi aldrig havde mødt og med børn vores pige slet ikke kendte. Vi takkede nej hver gang. Jeg valgte at have hende hjemme fuld tid. Gav afkald på et hold fag og deraf også S.U. men nød at være sammen med min pige igen! Ro på, skønt. Fik afleveret opgaver og havde veloverståede eksamener takket være værdifuldt samarbejde med min kæreste.
Vi skrev hende op i en økologisk vuggestue som min kæreste fra start af havde syntes var en god idé. Var mig, som havde positive minder og associationer med dagpleje pga jeg voksede op med en fantastisk mor som var omsorgsfuld dagplejemor. Men kunne godt se at det havde været smart med vuggestuen. På daglig basis er vi gået forbi og vores pige er stoppet op ved hegnet, indtil deres legeplads, for at pludre og pjatte med børnene på den anden side. Ofte har hun kigget op på mig og sagt: ”Hey Mor jeg vil derind og lege”. :-)
Der var længere kø til vuggestuen end pædagogerne havde forventet så da jeg efter sommerferien skulle starte nye holdfag var der stadig ingen ledig plads. Vi fandt en sød privat dagplejer via nettet, tog kontakt og det gik rigtig godt til intromødet. Vores lille pige er fra start faldet rigtig godt til. Der var en god og rolig indkøring hvor faren var med de første 4 kortere dage hvor hun gradvist var der på egen hånd lidt længere tid ad gangen dag for dag. Vores pige har aldrig brugt sut eller benyttet sine bamser til at sove med men dagplejeren bad alligevel om at få en bamse med for at have noget velkendt med hjemmefra. Hele tiden tilgodeset vores lille pige. Denne gang kunne vi tydeligt fornemme at det var den helt rette måde at gøre det på.
Vores første dagplejer havde til intro mødet fortalt om hvor tit de var ude i alt slags vejr, men viste sig at de for det meste legede indendørs hele dagen med tv´et kørende i baggrunden. Nuværende dagplejer ligger meget vægt på sjov og indlæring, hyggehjemmedage og ture i det fri et par gange ugentligt. Første uge var dog med helt rolige dage så vores pige kunne falde til. Hun faldt straks i hak med de andre jævnaldrende børn, to drenge og en pige. Hun er allerede blevet bedste veninder med den anden pige som går der. Hun har lært at sige hendes navn og kalder hendes navn om morgenen mens hun står ved hoveddøren og prøver at nå håndtaget. Det er så sødt. Og dejligt at hun glæder sig sådan. Når de mødes aer de hinanden godmorgen, tager hinanden i hånden og skynder sig ind at lege. Forleden nåede veninden lige at smække døren i hovedet på min kæreste, han kunne da bare smutte på arbejde. :-D Drengene er ligeså kærlige men de to piger har et særligt venskab efter blot fire uger.
Nu har vi så fået tilbudt en plads i vuggestuen med start om halvanden måned. Min kæreste synes klart vi skal sige ja. Mange fordele: børnegrupperne er med blandet aldersgruppe så der er større børn hun kan lære af, pædagogerne virker meget omsorgsfulde og dygtige, der er økologisk hjemmelavet frokost, de sover overdækket udendørs, har en fed legeplads, de ligger meget vægt på at alle børn har det godt sammen, der er plads til både at larme og søge ro da hver stue har flere stuer indrettet til forskellige formål, hun kender nogle af børnene i forvejen fra hvor vi bor, det letter overgangen til børnehave, det tager blot to minutter i hendes eget tempo at rende derhen med os i hånden, de pottetræner hvilket vores datter insisterer på for tiden, de laver mange kreative ting, børnene virker altid glade og de forældre vi kender hvis børn har gået /går der fortæller stort set kun gode ting om den sammenslåede vuggestue-børnehave. Han har ret i det alt sammen og besidder et meget stærkt faderligt instinkt.
Efter dette alt for lange brev: Det er klart mig som spekulerer.. Vil det være forsvarligt at rykke vores pige fra et sted hun er blevet så glad for?
Vi bruger ugentligt min. 8 timer på transport hvor hun sidder utålmodigt, ulykkeligt i bil med faren om morgenen og sidder forholdsvist tålmodigt i cykelstolen i over en time når hjemad. I dagplejen skal hun være der inden en bestemt tid om morgenen, det forståeligt når de skal på tur. I vuggestuen kan hun godt blive afleveret senere hvilket vil passe godt med mig de dage jeg møder senere. Så det vil blive en hel del flere timer om ugen med kvalitets tid, der ikke omhandler transport. Og endnu længere tid til vinter. Der vil sikkert komme dage hvor det ikke vil være forsvarligt at cykle. Med det offentlige tager det over halvanden time pga. tre klodsede sporskift. I bil trods alt kun ca. tyve minutter når ingen trafik. Det er en omvej både i henhold til skole og arbejde.
Men det er ikke transporten det omhandler for det er som det er. Hun sover godt hos sin nye dagplejer men det skete ikke af sig selv. De første dage hun blev puttet sad dagplejeren hos hende og gav tryghed indtil hun faldt i søvn. Hvis vores datter ikke føler sig tryg, eller der er for mange indtryk kan hun godt agere frisk uden at være det. Vi har ikke fortalt den nye dagplejer om erfaringerne med den kommunale dagpleje andet end da hun spurgte direkte hvordan hun havde sovet – svarede; korte lure. Begynder jeg og min kæreste at tænke på den kommunale dagpleje bliver det knap så rosende beskrevet som dette brev beviser. Men gavner ikke vores datter at snakke dårligt om det. Vi vægter nuet!
Hjemme sover hun godt og det kan jeg mærke hun også gør hos nuværende dagplejer. Jeg bruger normalt ikke tid på at være i tvivl, men i denne (privilegerede) situation, om det ene gode sted versus det andet gode sted, har jeg grublet en del.
Da vi besøgte vuggestuen gik vores datter straks i gang med at lege, det gør hun gerne hvor end hun er. Hun er som nævnt ikke genert. Da vi på vej derfra fik hilst på ham, der laver maden, stak vores datter af. Hun rendte nemlig ud i gården igen, på legepladsen, for at lege videre. Børnehavebørnene synes at hun er mega kær. Det er hun i den grad! :-)
På forhånd tusind tak for din tid og dit råd!
De bedste hilsner fra
trekløveret