Helt forkert børnehavestart - 2 år, 11 mdr.

26. maj 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

Helt forkert børnehavestart - 2 år, 11 mdr.

Kære Helen

Pyha, så gik det ikke længere bare at læse med på sidelinjen og nyde godt af dine svar til andre:)

Kort om vores lille familie: far, storebror på 36 mdr., lillebror på 7 1/2 mdr. og mor der er på barsel indtil august, hvor far tager over et par måneder.

Mit spørgsmål denne gang drejer sig om storebror A og hans børnehavestart. Efter planen skulle storebror køres ind i sidste uge. Vi var i børnehaven mandag, tirsdag og fredag. Fredag var lillebror med. Onsdag var A desværre syg med feber, snotnæse og dårlig mave og torsdag holdt jeg ham hjemme så han kunne blive helt frisk. De første to dage fulgte den samme søde og dygtige pædagog os. Det gik for så vidt ok selvom A søgte mig meget og var meget skeptisk overfor de andre børn. Dette viser han ved at slå ud efter dem og skælde dem ud, hvis de kommer for tæt på eller vil lege med ham. Jeg tænker at det er ok da alt jo er nyt, da han kommer fra vuggestuen hvor det er en stor konkurrence om legetøjet og han ikke er vandt til at lege med legetøj med andre børn (han kan dog godt lege simplere lege uden legetøj fx fangeleg eller skjul eller fx at han og et andet barn er dyr eller lignende).

Da vi står i garderoben og skal til at hjem tirsdag kommer en større dreng på måske 5 år og slår mig med en knytnæve, jeg beder ham lade være og siger at det ikke er rart. Min søn bliver vred og slår ud efter ham. Dette får drengen til at slå også sparke min søn. A bliver mere vred end bange, men er tydeligt påvirket i situationen. Der kommer en pædagog derud, da jeg siger/råber nej nej - dog ikke en af dem fra stuen. Da vi kommer igen fredag når min søn at ryge totterne på flere af de andre børn 3-4 gange på de to og en halv time vi er på legepladsen og det kulminerer da den større dreng fra tirsdagen kommer hen og prikker min søn i maven og siger noget drillende. Min søn kaster lidt sand mod drengen og mens jeg siger til min søn at drengen ikke synes det er rart at han kaster med sand, flyver drengen på ham igen med slag og spark i skridtet.

Jeg er ærlig talt nærmest grædefærdig efter den episode og da min søn går med af pædagogerne fordi jeg skal amme lillebror støder de to drenge sammen igen. De to episoder fredag bliver fulgt op af to forskellige pædagoger fra andre stuer end den min søn hører til. A spiser frokost på stuen og her sætter de ham sammen med drengen og en pædagog fra stuen og her sidder de faktisk og er med i en fælles leg og det synes jeg jo er dejligt at se, og positivt at de følger det op på denne måde.

Nå, men jeg kan ikke finde ud af om det virkelig kan være rigtigt at man skal opleve sådan noget i de første par dage af en indkøring - og jeg er ærlig talt temmelig utryg ved at lade ham være ...

Annonce

... alene dernede, fordi jeg ikke oplever at han vil blive fulgt af en voksen der kan hjælpe ham med sammenstødet med de andre børn her i starten. Men sådan er det måske bare i børnehaven eller?

Jeg har meddelt børnehaven at jeg gik derfra med blandede følelser da jeg synes at vi kom skævt fra start på grund af flere ting bl.a. sygdom og episoderne med den store dreng. Jeg sagde også at jeg tror at vi har brug for at starte lidt forfra - jeg kunne ikke helt greje hvor enige de var i telefonen... Jeg holder min søn hjemme i denne uge, så vi lige kan overveje, hvad vi skal gøre, og da lillebror er blevet syg og jeg ikke synes at jeg kan byde ham at sidde i bæresele og klynke, mens jeg er på børnehavens legeplads.

Min søn A er ifølge vuggestuen (som vi lige har haft samtale med, og som er en del af den integrerede institution, hvor børnehaven hører med) en glad, omsorgsfuld og velfungerende dreng, god til at spise, tage tøj af og på, kvik og så langt fremme sprogligt og med den logiske tænkning at man med vuggestuens egne ord "aldrig har oplevet noget lignende". Han kan dog også blive meget vred - især hvis han har sat sig for, at noget skal være på en bestemt måde fx i en leg og nogle andre forstyrrer dette.

Hans heftige temperament og kvikke hovede kan vi sagtens nikke til herhjemme. Han er begyndt at spørge til døden og spørger meget for tiden om "xx (havfruer, fabeldyr, ræve etc) findes i virkeligheden". Han bekymrer sig om os og om sin lillebror som han er meget kærlig og omsorgsfuld overfor - fx må jeg ikke lade lillebror sove i vores gård, hvis nu nogen tager ham... Han leger fint med vores venners jævnaldrende børn men med børn han ikke kender, reagerer han ofte med at sige mindre pæne ting. "I skal dø" var hans hilsen i børnehaven fredag morgen. Ofte fortæller han både børn og voksne på sin vej med rynket bryn og med pegefingeren fremme, at de ikke må fx hoppe på gyngerne eller klatre op af rutschebanen eller cykle på fortovet og lignende... Han er svær at trøste på den måde, at man ikke må sætte ord på og ikke må give ham et kram, når han er ked. Han reagerede heftigt mod os og andre omsorgspersoner, da lillebror kom til, men jeg har indtryk af at det er klinget af efterhånden. Motorisk er han fint med, men svinger mellem at være lidt forsigtig på legepladsen til at suse rundt på sin løbecykel og klatre højt op uden at kny.

Jeg overvejer alle alternativer, men uanset om jeg skal køre ham ind i samme børnehave i næste uge, eller vi finder en anden løsning vil jeg gerne høre dig, hvordan jeg hjælper ham bedst til at møde de andre og føle sig tryg, og jeg vil også gerne høre dine tanker om den indkøring vi har haft.

Mange hilsner fra
En mor til to drenge

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

5. januar 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Putning af far

Kære Helen Vi har brug for gode råd til putning af vores søn på 2,5 år....

Annonce

Viden om børn:

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin