Brev:
Den dårlige samvittighed.
23. april 2014
Alder:
2 år, 4 mdr.
Den dårlige samvittighed.
Hej Helen,
Tusind tak for dit sidste svar mht storebror som var hård ved sin nyfødte lillebror, det rørte mig dybt, anede ikke små børn kunne føle sådan og jeg tog alle dine råd til mig. TAK!
Her går det ellers godt, vi har ikke oplevet flere episoder med Victor som er hård ved Loui, lige nu kan vi gå ind på victors værelse og lege med ham, mens Loui ligger på tæppe ved siden af og følger med hhv på ryg og mave, mest på ryggen, da han allerede triller fra mave til ryg kun 6 uger gammel :-) Og Victor virker til at nyde det. Loui vokser og vokser, får flaske da amningen desværre røg i vasken denne gang, trods et vellykket forløb sidst, men dette giver os uanede muligheder for mig for at være alene sammen med Victor :-)
Men siden fødslen er der den konstante følelse: dårlig samvittighed overfor mine børn. Som om jeg ikke slår til. Som om jeg ikke giver dem nok opmærksomhed og kærlighed. Folk omkring mig siger dog det modsatte.
Er det normalt at føle sådan, nærmest hele tiden? Er alene med dem om morgenen, min kæreste tager afsted meeeeget tidlig om morgenen og det er nok der det starter. At jeg må ligge Loui i kravlegården under sin musik-uro mens Victor får ren ble og tøj på, morgenmad på bordet, et morgenkys og et kram og en lille snak om han har sovet godt og hvad dagen skal bringe. Så er det loui's tur til tør ble, flaske. Victor går normalt med, men det er så tit jeg hører mig selv sige "øjeblik, så kommer mor tilbage" mens jeg lige henter en flaske, skifter en ble, tørrer gylp af min bluse osv.
Vores morgener inden Loui kom var altid så afslappede, med fjernsyn og morgenmad i sengen, vi sov til vi selv synes vi ville stå op, men nu må jeg vække Victor for at få tid til det hele om morgenen. Deres behov kommer før mine, dvs ingen morgenmad, rent tøj eller bad til mig før de har fået hvad de skal have, Victor er kommet i vuggestue og Loui sover sin første lur - når der selvfølgelig er ryddet op efter morgenmaden, sat vask over, renset flasker osv.
Men hvorfor har jeg stadig den nagende dårlige samvittighed overfor mine børn når jeg gør ALT for deres behov for kontakt, nærhed, leg, snak, mad, bad, godnatlæsning, motorik med den store hver lørdag osv?
Min kæreste hjælper jo selvfølgelig, han arbejder 40-50 timer om ugen så det er nok mest mig der er på herhjemme bortset fra når han har fri :-)
Måske er det stadig pga alt er så nyt og vi alle skal vænne os til det, synes egentlig vi er ved at være der. Er bare så bange for den store føler sig overset - selvom han faktisk stadig får opfyldt alle sine behov og aktiviteter som altid? Han virker ikke til at være påvirket af forandringerne mere, tror han så småt er ved at være der :-)
Undskylder mit brev-spam mht alt det nye med at blive mor til 2, det er en større omvæltning end hvad jeg lige regnede med :-)
Mor til 2.