Reaktion på vuggestuestart

24. februar 2014

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Reaktion på vuggestuestart

Hej Helen

Jeg er kommet noget i tvivl om, hvad der mest hensigtsmæssigt lige nu. Min søn på knap 9 mdr startede i vuggestue for 3 uger siden, og den sidste uge er nætterne blevet tiltagende drøje at komme igennem. Det har lige været weekend, så jeg håbede, det ville tage lidt af, men natten til mandag fortsatte optrapningen.

Han hentes i vuggestuen, når han vågner fra middagslur (de ringer efter mig, og jeg er der 10 min efter). Jeg forsøger at være så nærværende som overhovedet muligt, fra han kommer hjem og resten af dagen. Han får mad når han kommer hjem og igen kl. 17.30, og kl. 18 læser vi godnathistorie, ammer og putter. Han er meget træt (nogle gange for træt til at spise kl. 17.30), så han falder fint i søvn. Herefter vågner han nogle gange inden midnat, hvor han får sut og falder i søvn igen. Men så går den heller ikke længere.

I nat vågnede han kl. 12, hvor han fik en flaske og faldt i søvn igen, men så vågnede han igen kl. 2, hvor han bare skreg og skreg. Det var helt umuligt at få en sut eller sutteflaske i munden på ham. Frem til kl. 4 forsøgte vi at gå rundt med ham, at vugge ham siddende, at synge for ham, men intet hjalp. Han faldt kortvarigt i søvn kl. 3, hvor vi, da han sov tungt, lagde ham i hans seng, men 5-10 minutter ...

Annonce

... efter vågnede han igen skrigende og nægtede at tage sutten. Kl. 4 lagde jeg ham til brystet, hvor han lå vågen og suttede i næsten en halv time. Jeg tog ham med i min seng og ammede ham frem til kl. 5, hvor det lykkedes mig at få ham til at falde i søvn, dog stadig med brystet i munden. Han sov ca. en halv time, inden han slap brystet og sov videre til kl. 6.15, hvor vores vækkeur ringede. Han var i godt humør, da vi stod op.

Sådan har det set ud en uges tid nu. Jeg har tidligere arbejdet mig ud af en dårlig vane, hvor jeg ammede en gang i timen natten igennem, og var nede på kun at amme to gange om dagen (morgen og aften). Mit spørgsmål er derfor nu, om det er hensigtsmæssigt, at jeg lader ham finde tryghed ved brystet om natten, indtil han vænner sig tilpas meget til vuggestuen (jeg formoder, at vuggestuestarten er årsagen, men jeg ved det naturligvis ikke), eller om jeg blot trækker uhensigtsmæssige vaner i langdrag. Det er hårdt at amme mange timer hver nat, men det er også hårdt at skulle trøste en utrøstelig dreng, så for mig kan det nærmest være det samme, så jeg kan jo lige så godt gøre, hvad der er bedst i det lange løb, og hvad der er bedst for ham netop nu.

Venlig hilsen
En mor, der bliver ked af det, når hun ikke kan trøste sin søn

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor