Brev:
Skiftende kammerater
17. februar 2014
Alder:
6 år, 6 mdr.
Skiftende kammerater
Kære Helen,
Som du ved, bor vi i udlandet. Selvom vi har boet her i fire år, så har der været - og er - stor udskiftning af andre internationale familier. Det typiske er at have en to-tre-årig kontrakt, og så rejse til et andet land.
Det betyder, at de internationale børn oplever en konstant udskiftning af naboer, klassekammerater og venner ved fritidsinteresser. Bortset heldigvis fra de lokale børn, som ikke flytter fra deres hjemland.
Vores datter er venner med et par lokale børn. Men det er trods gode viljer fra begge sider ikke altid let at bygge bro over sprog- og kultur-forskelle.
Det ser ud til at cirka halvdelen af hendes børnehaveklasse-venner flytter til sommer! :( Læreren følger heller ikke klassen fra år til år, så det er meget nyt hele tiden. Og vores datter er ikke den meget udadvendte slags, selvom jeg har indtryk af, at hun er vellidt og har gode sociale evner i klassesammenhænge. Men hun har sjældent (højst en gang om måneden) lyst til at have en legeaftale. Og altid her, hvor jeg er hjemme.
Så mit spørgsmål er: Er der noget viden om, hvordan det påvirker børn, at vokse op på den måde? Det ene yderpunkt er, at hver gode legeaftale er en god oplevelse, uanset, om det ikke er et langvarigt venskab. Det andet er et citat fra en voksen mand, vokset op som internationalt barn med to år i hvert land: "Til sidst holder man op med at lave venner, for det kan ikke betale sig!"
Jeg ville ønske, at vores datter havde søskende, for så var der kontinuitet der. Men der kom ikke lige flere børn…
Jeg spørger fordi vi overvejer at søge mod Norge, hvor der måske kunne være job til os begge, og hvor vores datter kunne gå i en lokal, norsk skole. Og på den måde forhåbentlig være blandt børn, som ikke flytter.
Så dit input kunne måske hjælpe os til at træffe den rigtige beslutning. Som så ofte før…
Tak Helen!