Skiftende kammerater

17. februar 2014

Kategori:
Alder:
6 år, 6 mdr.

Skiftende kammerater

Kære Helen,

Som du ved, bor vi i udlandet. Selvom vi har boet her i fire år, så har der været - og er - stor udskiftning af andre internationale familier. Det typiske er at have en to-tre-årig kontrakt, og så rejse til et andet land.

Det betyder, at de internationale børn oplever en konstant udskiftning af naboer, klassekammerater og venner ved fritidsinteresser. Bortset heldigvis fra de lokale børn, som ikke flytter fra deres hjemland.

Vores datter er venner med et par lokale børn. Men det er trods gode viljer fra begge sider ikke altid let at bygge bro over sprog- og kultur-forskelle.

Det ser ud til at cirka halvdelen af hendes børnehaveklasse-venner flytter til sommer! :( Læreren følger heller ikke klassen fra år til år, så det er meget nyt hele tiden. Og vores datter er ikke den meget udadvendte slags, selvom jeg har indtryk af, at hun er vellidt og har gode sociale evner i klassesammenhænge. Men hun har ...

Annonce

... sjældent (højst en gang om måneden) lyst til at have en legeaftale. Og altid her, hvor jeg er hjemme.

Så mit spørgsmål er: Er der noget viden om, hvordan det påvirker børn, at vokse op på den måde? Det ene yderpunkt er, at hver gode legeaftale er en god oplevelse, uanset, om det ikke er et langvarigt venskab. Det andet er et citat fra en voksen mand, vokset op som internationalt barn med to år i hvert land: "Til sidst holder man op med at lave venner, for det kan ikke betale sig!"

Jeg ville ønske, at vores datter havde søskende, for så var der kontinuitet der. Men der kom ikke lige flere børn…

Jeg spørger fordi vi overvejer at søge mod Norge, hvor der måske kunne være job til os begge, og hvor vores datter kunne gå i en lokal, norsk skole. Og på den måde forhåbentlig være blandt børn, som ikke flytter.

Så dit input kunne måske hjælpe os til at træffe den rigtige beslutning. Som så ofte før…

Tak Helen!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

8. januar 2024 | Opdragelse | 6 år, 8 mdr.

Dårlig opførsel og drillerier

Hej Helen. Tak for dine tidligere gode svar til storebror der i dag er 15...

21. november 2023 | Udvikling | 7 år, 4 mdr.

Dreng på 7 år, social udvikling

Kære Helen, Vi er forældre til en dejlig dreng på snart 7 et halvt år. Han...

5. oktober 2023 | Opdragelse | 7 år, 4 mdr.

7årig dreng

Hej Helen, Jeg har så mange ting jeg er usikker på, og ved ikke hvor jeg...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

Annonce

Viden om børn:

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor