Brev:
Luft i maven
31. august 2013
Alder:
2 mdr.
Luft i maven
Hej igen Helen
Jeg har behov for at forstå, hvorfor min kære dreng på 10 uger ikke vil af med afføringen og luft. Han får udelukkende bryst og ingen erstatning.
Endnu engang har vi haft en nat, hvor han fra 23.00 til 6.00 har ligget og vridet sig uden at komme af med noget som helst.
Først når jeg hjælper ham og fører en vatpind op i hans endetarm med vaseline på kommer både luft og afføring ud med det samme. Jeg simpelthen hader at gøre dette, min sundhedsplejerske anbefalede mig det, at føre den op indtil vattet på den ikke længere er synligt, og der sker heller ingenting, hvis jeg blot masserer udenpå, men er det virkelig det, jeg skal gøre i mange måneder endnu, hvis ikke det bliver bedre?
Hvad er det der foregår i sådan en lille krop der gør, at det holdes tilbage? Det ser ikke spor forstoppet ud, da afføringen er meget tynd.
Er det sandt at kradse-handsker kan hæmme deres udvikling, nu de ikke kan sutte på hænder osv. når de har dem på? Nogle gange ser vi ingen anden udvej, han river sig selv forfærdeligt, og selvom jeg er oppe det meste af natten for at holde ham og holde hans hænder væk fra hans øjne, så nytter det ikke. Den anden dag lykkedes det ham at presse hele øjenlåget indad, så øjet blev helt tårefyldt og rødt, og jeg måtte forsigtig hive op i det for at få det vendt om igen. Gudskelov skete det mens jeg var vågen og tjekkede til ham hele tiden, så han lå blot få minutter med det.
Jeg har kontaktet egen læge, denne læge siger bare vent 3 måneder, så går det over, og at min tristhed er helt normal, fordi jeg er i den situation jeg er i, og at det bare skal accepteres.
Vi har ikke noget netværk til hjælp, jeg har mistet begge forældre, og svigerforældrene er syge. Der er ingen venner der kan være behjælpelige, de har alle travlt med deres.
Kender du nogle i samme situation, og kan fortælle hvad de gør?
Kan man hyre en professionel sundhedsplejerske til at babysitte et par timer en dag eller?
Jeg savner i den grad aflastning. Min mand er ikke til megen hjælp i nætterne, han sover fra gråden, og kan ikke lide vatpinden og han kan jo heller ikke give mad. (Jeg har forsøgt, men kan ikke malke ud) I hverdagen er han træt når han kommer hjem ved 15 tiden, og jeg vil nok sige, at jeg skifter 9 ud af 10 bleer herhjemme.
Jeg bliver udkørt, og magter til sidst ikke overskuds-agtig opførsel og kan næsten ikke pylre med min søn. Så kommer min mand hjem og får al kvalitets-tiden, for han er jo ikke udkørt og kan sagtens hygge, lege, pylre, når nu jeg tager mig af alt det andet. Det gør mig så ked af det, at min søn kun oplever mig sådan. Jeg er heldig hvis jeg får 2 timers sammenlagt søvn.
Er det virkelig sådan her for alle førstegangsforældre? Det er langt hårdere end jeg troede. De gode dage vi havde de først 2-3 uger var så nemme, uden mavesmerter og luft i maven.
Nogle gange sover vores søn endelig, og "misser" derfor hans måltid hver 3. time, men jeg nænner ikke at vække ham, når han endelig får ro. Hvad betyder det for mælkeproduktionen, hvis nu der eksempelvis går 5 timer i stedet for 3 timer imellem måltidet? Og er brystet mere fyldt på det tidspunkt, hvilket kan gøre, at han kun vil have brug for et i stedet for to? Normalt tilbyder jeg ham to, men vil ikke gøre det, hvis det resulterer i overspisning.
Gør denne luftkolik virkelig over af sig selv om få uger?
Min svigerfar har skræmt mig ved at fortælle at han havde mavemundsforsnævring i 2 år som lille og det er arveligt. Jeg kan dog ingen tegn se på, at det er det. Men hvordan ved man, at det "bare" er 3 måneders kolik?
Tak igen,
LA