Børnehave vanskeligheder

28. august 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 2 mdr.

Børnehave vanskeligheder

Kære Helen

Her kommer et opfølgende spørgsmål på mit sidste brev til dig ang vores store piges vanskeligheder i børnehaven.

Efter dit sidste svar havde jeg kort tid efter en samtale med vores datters kontaktpædagog. Det var en konstruktiv samtale, og jeg synes vi begge fik sagt nogle gode ting. Jeg gik i hvert fald derfra med nyt mod.

Pædagogen mente at jeg skulle ændre min adfærd. Hun mente at vores datter kunne aflure min mindste usikkerhed, hvilket højst sandsynligt var rigtigt. Jeg skulle have en mere positiv adfærd. Jeg synes dog altid at jeg har omtalt det positivt og med et smil til vores datter. Må dog indrømme at det kunne være svært at holde gejsten oppe efter at have afleveret en meget ked af det lille pige som kun råbte mor med udstrakte arme. Vi aftalte at afleveringerne skulle foregå meget hurtigt.
Jeg synes jeg har prøvet at efterleve det på bedste vis, og pædagogerne har bemærket min ændring, så de synes min indsats har været som den skulle.

Det har dog ikke båret frugt. Måske en lille forbedring enkelte morgener, men jeg går stadig fra en grædende datter.

Hun vil allerhelst blive i vuggestuen hos sin lillesøster og yndlingspædagog. Hun spørger hver dag om hun ikke må komme over og lege hos sin søster. Det er en integreret institution og de deler legeplads, dog med en lille indhegning.

Hver dag når lillesøster er afleveret og vi går op imod Børnehaven bliver hun ked af det. Jeg må sige at jeg hertil morgen nok nåede min grænse. Jeg synes det er SÅ synd for hende. Jeg vender hende jo nærmest ...

Annonce

... ryggen når hun mest af alt har brug for og. Jeg synes det er forfærdeligt. Begge piger er meget knyttet til mig. Det er mig som afleverer alle dage. De aftener jeg skal afsted om aftenen inden pigerne er puttet, bliver hun også ked af det, selvom det er far som er hjemme og putter.

Jeg synes et af problemerne i børnehaven er at der er en meget ulige fordeling af piger og drenge på stuerne. Vores datter er kommet på en rigtig drengestue. Jeg sidder i bestyrelsen og har omtalt dette problem for vores leder, som ikke mener der er et problem. Vores datters pædagog sagde også til vores samtale at jeg ikke skulle lægge så stor vægt på det da børn i den alder leger lige meget med drenge og piger. Jeg kan til dels godt give hende ret, men jeg holder stadig på at der mangler piger, og at pigerne er sammen på en anden måde end drengene er. Der er mere dukke farmorbørn leg mellem piger.

Jeg er meget i tvivl om hvordan jeg videre skal takle situationen. Jeg skal helt sikkert have et nyt møde med vores pædagog. Overvejer at flytte hende til en af de andre stuer. Synes at skifte børnehave er lidt for dramatisk. Dog ved jeg ikke om det er det der skal til. Hun kan jo blive ked af det, bare ved at se sin lillesøster komme ud på legepladsen om eftermiddagen når hun ikke må komme derover.

Jeg synes det er så synd for hende. Jeg ønsker mest af alt bare at hun er glad. Pædagogerne fortæller ofte at hun har det rigtig godt deromme og har rigtig gode dage. Hun trives og er enormt omsorgsfuld.

Jeg er i syv sind....

Med venlig hilsen
Helene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor