Brev:
Amning, aftengrød, vuggestue mv.
1. maj 2013
Alder:
8 mdr.
Amning, aftengrød, vuggestue mv.
Hej Helen.
Tak for dit sidste svar - det er dejligt med dine tanker og svar.
Jeg har lige lidt flere tanker og spørgsmål til dig. :-)
Jeg er nede på 3 amninger nu i samråd med en sundhedsplejerske. Amningerne ligger efter morgenmad og 2 x aften. Dvs. ingen amning nat, og det er vores dreng helt med på. Grunden til at amningerne ligger sådan, er at han starter i vuggestue om en lille måned.
Han er glad for de 2 aftenamninger, og har altid spist godt af 2 omgange, men jeg kan ikke helt se om en aftengrød bliver for meget oveni. Hvad synes du og er dine erfaringer? Han spiser aftensmad ca. 17.30, bliver ammet 2 gange mellem 18-19, og så bliver han puttet et sted mellem 19-19.30. Eller skal en aftengrød først komme ind i billedet, når jeg skærer en amning væk om aftenen
En anden lille ting: Hvordan tror du med indkøring af min søn - han er jo ikke et morgenbarn, så vil han have bedst af at starte sine første dage i vuggestuen efter 1. lur, så han er klar på nye indtryk? Jeg har selvfølgelig tænkt mig at spørge i vuggestuen, hvad de har erfaringer med, men jeg ville lige høre dig også. Han kan jo også nå at få en del med på en time om formiddagen i vuggestuen inden 1. lur, og på sigt skal han have korte dage, så det er vel bedst han kender rutinerne fra morgenstunden af?
Hvornår fra kan man begynde at anvende cykelstol, og jeg har hørt det er noget med at trække nogle ture til at starte med, så barnet vender sig til det?
Vores dreng er jo et B-barn, som vi har fået justeret ind i en normal rytme, sådan at han går i seng senest kl. 20 og står op kl. 7. Han bliver hurtig træt om morgenen, så efter ca. 2 timer kommer han i barnevognen. Derefter kan han være vågen 2,5-3,5 timer inden 2. lur. Hans lure er generelt meget korte, fra 30 min - 1,5 t. Så ofte når han kun at sove 2 timer om dagen, men han fungerer godt. I går var han vågen fra kl 13.30 til han kom i seng kl 19.00 og falder faktisk først i søvn kl 19.30 efter en masse snak. Han klarer det super flot - kun lige lidt pylret sidst på eftermiddagen, men det hjælper som regel med en fiberkiks eller anden let mad, og at han lige slapper lidt af hos en af os. Dvs. han var vågen 5,5 time inden sengtid. Jeg kan godt se på ham, at jeg ikke kan nøjes med at give ham en lur, men tænker det er lidt som om han bruger dagen på at lade op til at være vågen i mange timer sidst på eftermiddagen. Er der bare børn, der gør sådan? At nøjes med en lur er vel først omkring 1 års alder +/-?
Venlig hilsen
T.