Børnehaveudfordringer

11. december 2012

Kategori:
Alder:
4 år, 6 mdr.

Børnehaveudfordringer

Hej Helen.

Som jeg sikkert har fortalt dig før, så har vi en meget dejlig dreng. Han er opmærksom, glad, kærlig, tænksom, nysgerrig, begavet, sproglig og motorisk langt fremme, filosoferende, sensitiv og vi står i en udfordring, som er svær at se os ud af.

På mange områder er han langt fremme udviklingsmæssigt og tænker meget over tingene. Dette bliver jo så kombineret med et ordforråd der får ham til at virke ældre end han er og dermed længere væk fra flere af sine jævnaldrende på stuen.

Han fortæller os tit at han ikke leger med de andre børn i børnehaven og det gør os kede af det. Har en nær ven der går på samme stue i børnehaven som ham. Han har kendt ham siden han var spæd og denne ven er meget dominerende og vil bestemme alle lege. Hvis han ikke får sin vilje, leger han det han vil med nogle andre og så leger vores dreng alene. Han fortæller os at han ikke leger med nogen fra de to andre stuer og vil ikke lege med piger. De er kun 4 drenge på hans stue og de andre leger mere på tværs af stuerne, men hvor junior så vælger at lege selv.

Det sker en gang i mellem at han ikke vil med til de private børnefødselsdage, hvilket vi så får en snak om og han kommer afsted alligevel og har hygget sig, når vi henter igen. Han vil heller ikke have nogen med hjem og lege efter børnehaven.

Min mand og jeg bliver naturligvis kede af hele problematikken og der gør ondt at han fortæller at han ikke leger med andre end den nære ven, men oftest leger han alene. Når vi spørger om han har haft en god dag, svarer han oftest ja, og nogen gange har han ...

Annonce

... leget med en enkelt eller to andre end den nære ven.

Institutionen er meget præget af mangel på personaler og de der er sidder mest på deres bagdel og tegner, spiller iPad eller syr pudebetræk. Der er minimalt med pædagogstyrede lege og aktiviteter og størstedelen af tiden går med fri leg.

Når det står mest grelt til overvejer vi at flytte ham for de sidste 1 1/2 år, men det er jo også sin sag at flytte en følsom lille dreng og får så kort tid. Vi bekymrer os naturligvis også for næste års skolestart, for hvad vil være bedst for en dreng som vores. Vi har ham skrevet op til en privatskole, men har også en udmærket, men meget stor, folkeskole i nærheden.

På mange områder er hans sociale kontakt fin og han leger fint med mange forskellige børn, både i familien, venners børn og naboer og sågar en af nabodrengens venner... Så det er egentlig ikke at jeg er så bekymret for denne del af det, men jeg synes det er synd at han ikke leger så meget med de andre børn i børnehaven.

Han er som sagt meget følsom og kærlig og fortæller os tit at han elsker os, sågar også at han er forelsket i os, og hvis han savner nogen. Fx mormor, morfar (som døde sidste år), sine fætre og kusiner, hvis det er længe siden vi sidst har set dem...
Hans tanker kredser også meget omkring savnet af morfar og døden i det hele taget. Om morfar vil passe på ham hvis han dør, at han ikke vil dø på noget tidspunkt eller at vi dør fra ham. Ikke engang når vi er tussegamle, for at bruge hans egne ord.

Jeg kunne godt tænke mig at høre dine tanker om ovenstående.

Mange hilsner

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder