Mavekneb

4. september 2012

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Mavekneb

Hej Helen.

Jeg har hørt rigtig godt om din brevkasse og skriver for første gang i håb om et godt råd.

Jeg har den dejligste dreng på 3½ måneder. Han blev født 2 dage før termin ved akut kejsersnit fordi jeg udviklede HELLP svangerskabsforgiftning. Heldigvis var han aldrig påvirket af sygdommen fordi vi reagerede så hurtigt på symptomerne. Ved fødsel var vejede han 3440 og var 52 cm lang. Sidst vi vejede ham blev det til 8 kg (og 70 cm lang), så han trives godt. Han er så mild og glad og græder aldrig, men lider desværre meget af mavekneb og man kan se på ham hvor ubehageligt det er. Det er altid pga. det han vågner, så tror aldrig at han har fået lov til at sove ordentlig igennem. Jeg troede det blev bedre med tiden, men det er ikke sket.

Jeg ammer ham - først ved det ene bryst, derefter skifter jeg ham for at holde ham vågen og så slutter han ved det andet bryst. Næste gang starter jeg så ved det samme bryst for at sikre mig at han får den fede mælk, skifter ham og ammer ham ved det andet bryst. Det er samme fremgangsmåde om natten, hvor han også blir skiftet da han altid har afføring. Efterhånden falder han dog i søvn om natten inden han når at få særlig meget af bryst nummer to. Jeg forsøger at få ham til at bøvse min. en gang ved hvert bryst. Det lykkedes faktisk hver gang, men ikke hvis han når at falde i søvn ved andet bryst og af en eller anden grund bøvser han sjældent om natten.

I løbet af dagen går der min. 3 timer mellem hver amning og om natten går der 3-6 timer og han falder typisk i søvn ved mit bryst både dag og nat. Når han blir puttet til nat (mellem kl. 20-22) og hvis jeg ammer om natten lægger jeg ham efterfølgende over i tremmesengen og han sover mellem 3-6 timer uden problemer. Når jeg så ammer ham først på morgenen sover han ikke mere end 45 min til en time før han vågner med meget luft i maven og voldsomme mavekneb - dette slår aldrig fejl og det gør ingen forskel om jeg har ammet ham med 3 eller 6 timers interval om natten!

I starten tog jeg ham op til mig, men så ligger han bare hos mig og vrider sig. Den eneste måde jeg kan få ham til at falde til ro på er ved at ligge ham på maven på min mave - så sover han og reagerer slet ikke på luft i maven. I de 7 dage vi var indlagt på sygehuset sov han sådan på hans fars mave og fordi vi har gjort det så meget er han utrolig stærk og har i lang tid fint kunne holde sit hoved.

Om natten vågner han op og cykler helt vildt med benene. I lang tid har jeg set det at han var vågen som et tegn på at han var sulten og så har jeg ammet ham. På det sidste er jeg dog begyndt at give ham lidt tid inden jeg tar ham over og ofte lykkedes det ham at falde i søvn igen på egen hånd. Jeg kan dog være bange for at jeg har vænnet mig så meget til at høre ham pusle at jeg overhører ham og selv blot sover videre, for som nævnt græder han aldrig. Vi vil gerne ha ham ind på sit eget værelse, men det er jeg ikke tryg ved da jeg er overbevist ...

Annonce

... om at han slet ikke larmer nok til at vi ville kunne høre ham i babyalarmen.

Om dagen vågner han også af mavekneb og sover sjældent mere end en time af gangen. Det kan lykkedes at få ham til at falde i søvn igen (f.eks. ved at trille frem og tilbage med barnevognen), men noglegange blir han så vågen af det at han ikke falder i søvn igen. På det sidste har vi haft dage hvor han højest sover 2 timer i løbet af dagtimerne og blir så overtræt at han holder sig vågen hele dagen. Så kommer vi ind i en ond cirkel hvor han er så træt når han skal spise at han falder i søvn uden at blive ordentlig mæt hvilket resultere i at hans hvil blir endnu kortere.

Når han har mavekneb "cykler" vi med hans ben eller masserer hans mave i urets retning og man kan se det gør ham mere afslappet selvom det ikke er hver gang det gir prutter. Ellers har vi fundet ud af, at han sover så godt på maven så i løbet af dagen er vi begyndt at ligge ham på maven mens han konstant er under opsyn. Her kan han sove i flere timer uden at blive generet af luft i maven. Jeg ved at det er imod sundhedsstyrelsens anbefalinger, men vi har ikke fundet andet der hjælper mod hans mavekneb - forstår faktisk ikke helt hvorfor dette hjælper. Ulempen ved at ha ham til at sove på maven er at jeg putter ham i tremmesengen (med vinduet åbnet) så jeg har ham tæt på hvor jeg er, men vil også så gerne kunne putte ham i barnevognen i den friske luft. Når han snart skal til at sove med sele i barnevognen duer det jo heller ikke.

Han har afførring flere gange om dagen, men på det sidste er han begyndt at ha dagene uden eller kun en ble med afførring. Det troede jeg ikke var normalt hos babyer der blir ammet?

Som sagt er han så mild og græder han aldrig, men selvom det sikkert er et luksusproblem kan det gøre det utrolig svært at læse ham. Heldigvis er han begyndt at gnide sig i øjnene når han er træt. Måden jeg ved hvornår han er sulten er ved at kigge på klokken og røre ham på kinden ved munden. Hvis han bare ligger i hans tremmseng siger han ingenting, men hvis jeg først tar ham op og gør klar til amning blir han ked af det indtil han blir lagt til og så kan jeg godt få dårlig samvittighed for det må jo betyde at han har været sulten i noget tid.

Hvor meget skal en baby på hans alder egentlig sove? Han spiser til morgen, sover typisk en lur på 2 timer om formiddagen, spiser, sover 3-4 timer, spiser og er oppe et par timer inden han får en lur på 1-2 timer og kommer i seng til nat hvor han typisk sover 6 timer. I dagtimerne sover han på maven og om natten på ryggen.

Han falder faktisk altid i søvn ved mit bryst, men har prøvet enkelte gange at få ham til at sove uden. Tror du at vi vil få problemer med at lære ham at falde i søvn uden amning når han blir ældre?

Et helt andet spørgsmål til slut; ved du hvordan man gør hvis man ønsker et bestemt par får forældremyndighed i tilfælde af dødsfald af begge forældre?

Med venlig hilsen
Lulu

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

30. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Kamillete til baby?

Hej Helen I følge vores sundhedsplejerske, så bør vi ikke give kamillete til...

Annonce

Viden om børn:

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor