Brev:
Stramme haser
3. juli 2012
Alder:
5 år, 5 mdr.
Stramme haser
Kære Helen
Jeg har lige et motorik-spørgsmål vedr. vores store dreng på 5½ år. Han er født 6 uger for tidligt og har altid været lidt udfordret på motorikken, dog ikke noget som vi har opfattet som problematisk.
De sidste måneder har både vi selv og børnehaven observeret at hans løb/gang er blevet mere besværet. Han har også svært ved at tage f.eks. sko på, og klager over at det gør ondt nogen gange.
Derfor har vi lige været til børnelæge for at tjekke om der skulle være noget galt med muskler eller knogler. Det virker heldigvis ikke som om der er noget "alvorligt", blot stramme haser. Da han altid har været lidt forsigtig af sig og nogengange forsøger at undgå aktiviteter der er motorisk udfordrende har vi været obs på at udfordre ham. I børnehaven er de også opmærksomme på det. Dog er han stadig tilbageholdende, da han ved han ikke løber lige så stærkt som de andre og generelt ikke har fysikken som den stærke side.
Det synes vi jo er synd og vil gerne styrke ham. Børnelægen har opfordret at gå til svømning og "motorik", midt i den strøm af gode råd/anbefalinger hun gav. Men er der i det hele taget særlige tilbud til en dreng som vores? Jeg har indtryk af at han gerne vil gå til fodbold, men fravælger det fordi han ikke er så god (selvom han tydeligvis har "boldøje"). Det kunne være super at finde noget at gå til, hvor han ikke oplever det som et nederlag, men får blod på tanden og senere får mod på at prøve det de andre kan. Svømmehold kan generelt være svære at få plads på i vores område og rytmik/motorik er mest til de små, synes jeg.
Har du et forslag? Måske er der øvelser vi også kan lave derhjemme, udover at prøve at nå fødderne med hænderne?
Det skal lige siges at han ikke skal starte i skole før næste år. Han har også lidt problemer med at tisse i bukserne/sengen og har ofte uheld med afføring om dagen. Dette kan skyldes at han er lidt forstoppet og vi forsøger at afhjælpe dette med rigeligt vand og hyppige, fastsatte toilettider...
Kærlig hilsen
Storbymor