Stramme haser

3. juli 2012

Kategori:
Alder:
5 år, 5 mdr.

Stramme haser

Kære Helen

Jeg har lige et motorik-spørgsmål vedr. vores store dreng på 5½ år. Han er født 6 uger for tidligt og har altid været lidt udfordret på motorikken, dog ikke noget som vi har opfattet som problematisk.

De sidste måneder har både vi selv og børnehaven observeret at hans løb/gang er blevet mere besværet. Han har også svært ved at tage f.eks. sko på, og klager over at det gør ondt nogen gange.

Derfor har vi lige været til børnelæge for at tjekke om der skulle være noget galt med muskler eller knogler. Det virker heldigvis ikke som om der er noget "alvorligt", blot stramme haser. Da han altid har været lidt forsigtig af sig og nogengange forsøger at undgå aktiviteter der er motorisk udfordrende har vi været obs på at udfordre ham. I børnehaven er de også opmærksomme på det. Dog er han stadig tilbageholdende, da han ved han ikke løber lige så stærkt som de andre og generelt ikke har fysikken som den stærke side.

Det synes vi jo er synd og vil gerne styrke ham. Børnelægen har ...

Annonce

... opfordret at gå til svømning og "motorik", midt i den strøm af gode råd/anbefalinger hun gav. Men er der i det hele taget særlige tilbud til en dreng som vores? Jeg har indtryk af at han gerne vil gå til fodbold, men fravælger det fordi han ikke er så god (selvom han tydeligvis har "boldøje"). Det kunne være super at finde noget at gå til, hvor han ikke oplever det som et nederlag, men får blod på tanden og senere får mod på at prøve det de andre kan. Svømmehold kan generelt være svære at få plads på i vores område og rytmik/motorik er mest til de små, synes jeg.

Har du et forslag? Måske er der øvelser vi også kan lave derhjemme, udover at prøve at nå fødderne med hænderne?

Det skal lige siges at han ikke skal starte i skole før næste år. Han har også lidt problemer med at tisse i bukserne/sengen og har ofte uheld med afføring om dagen. Dette kan skyldes at han er lidt forstoppet og vi forsøger at afhjælpe dette med rigeligt vand og hyppige, fastsatte toilettider...

Kærlig hilsen
Storbymor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

9. maj 2023 | Opdragelse | 4 år, 9 mdr.

4 årig som ikke vil lege selv

Kære Helen Jeg skriver til dig, med en udfordring, som har stået på i flere...

Annonce

Viden om børn:

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder