Mad, søvn og totalt frisk om natten

5. august 2004

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Mad, søvn og totalt frisk om natten

Hej Helen,

Din hjemmeside er bare den bedste. Jeg er herinde næsten hver dag for lige at tjekke de nye spørgsmål ud. Du giver så mange gode og positive svar. Der er aldrig i de ting du skriver en antydning af, at "vi mødre og fædre" bare gør tingene svært for os selv. Jeg har indtryk af (uden at kende dig) at du virkelig siger din mening og altid har et råd uanset hvad der spørges om. Du skal bare vide, at du gør et kæmpe stykke arbejde.

Nå, men man skriver jo ikke her hvis man ikke behøver et råd og det gør jeg nu.

Min datter er 8 mdr. Siden hun var 3 mdr har hun fået flaske. Der har været perioder hvor hun slet ikke ville kendes ved flasken. Andre dage har hun ikke kunnet få nok af den. Da hun var 4 mdr begyndte vi på grød og det har været svingende i perioder. Hun har spist en masse en dag og ikke så meget den næste.

Til aftensmad har hun altid kunnet spise 2 kartofler, kødboller og grønsager. I løbet af en dag har jeg tilbudt hende alt mellem himmel og jord. Det er gået rigtig godt, men nu er vi løbet ind i et problem.

Det skal siges, at hun er en meget bestemt pige der allerede nu virker som om, at hun godt ved hvad hun vil og hvad hun IKKE vil. Hun har altid været meget nysgerrig og det har gjort, at det altid (helt fra fødsel) har været enormt svært og give hende mad, når der var andre. Hun kan ganske enkelt ikke koncentrere sig og charmer folk og sidder bare og "ba ba da da" osv.

Den sidste uges tid/14 dage har det været meget på retur med maden. Hun vil ALTING selv. Prøver jeg at give rugbrød vil HUN selv. Vi lader hende lege med maden, røre osv, men hun er jo ikke helt motorisk til at få det i munden. Grød vil hun slet ikke mere og helt ærligt hvad skal jeg gøre for, at ...

Annonce

... hun spiser mere? Hvis hun sidder med fx agurk kan hun slet ikke rumme, at jeg putter lidt mad i munden (det er agurken for spændende til).

Vores måltider kan nemt tage 45 min og så har hun måske spist 5 små terninger rugbrød. Hun er i fuld trivsel og er ikke sur. Vejer over 10 kg. Hvis jeg får listet et par skefulde mad ind spiser hun det. Jeg tror det hele drejer sig om, at hun vil selv og må hun ikke det spiser hun ikke noget.

De madplaner du har skrevet i andre indlæg er ca det vi også spiser. Jeg spiser altid sammen med hende.

Oveni alt det mad er hun begyndt at vågne kl 01 og er vågen og totalt frisk i op til 2 timer. I nat lod vi som vi sov, men det hjælper ingenting. Hun vender sig på maven, råber, skriger, baba, dada, karter rundt og er BARE irritende. Det skal dog siges, at hun aldrig græder om natten, men bare er frisk.

Hun kan have nætter (og har haft mange) hvor hun har sovet fra 20-06 får en flaske og sover igen til kl 08. Sådan er det som oftest 4-5 dage om ugen og resten af dagene er hun frisk kl 01-02 stykker.

Hun spiser 3 flasker MME med 230 ml i løbet af dagen. Vågner hun om natten og det gør hun næsten altid tilbyder vi en flaske. Simpelthen fordi vi håber den vil "slå hende ud" og få hende til at sove med det samme.

Jeg er efterhånden ved at være træt af mad og søvnproblemer. Jeg tænker virkelig hvad er det jeg gør så forkert siden, at hun ikke spiser. Prøver jeg at vente længere tid mellem måltiderne hjælper det ikke. Så vil hun slet ikke spise - kun af flasken. Hun skal jo snart vendes af med flasken og jeg har tænkt på om det er det jeg skal gøre for, at hun spiser mere "rigtigt" mad.

Det blev lidt langt...;o), håber du fik læst helt til ende.

Mange hilsner M

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder