Rytme, mad og udvikling

23. juli 2011

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Rytme, mad og udvikling

Hej.

Så er jeg på banen med lidt spørgsmål igen:)

Min datter er nu 6 måneder og er nu begyndt på kød, og det tredje måltid.

Lige en oversigt over dagen.

04.00-05.00 Vågner/Flaske 135 ml. - sover videre
08.00 Vågner - står op.
Havregrød med lidt frugtmos + vand af kop. Flaske 135 ml
10.00 Sove
11.00 Vågner
leg
Øllebrød el. risgrød el. hirsegrød med lidtfrugtmos + vand af kop (agurk el. skorpe atgumle på)
leg
flaske 135 ml
13.00 sove
14.00 vågner
leg
frugtmos eller andet let + vand
leg
flaske 135 ml.
16.00 sove
17.00 vågner
kartoffel/grøntsagsmos/kød+ vand
leg
bad + hygge
flaske 135 ml
19.00 sove
23.00 flaske 135 ml- sover videre.
04.00 Flaske

Nu mine spørgsmål:

- Hvor meget mælk skal hun have i løbet af dagen, og får hun nok/for meget??

- Hun spiser godt til måltiderne, og er åben og interesseret overfor nyt mad. Hun har hendes egen ske, hvor der kommer lidt mos på, og som hun så putter i munden. Hvornår skal de have lov til at sidde og gratte og putte fingrene ned i tallerkenen og op i munden??

- Hun får nu 1 mellemmåltid er det fint?? Hvornår skal hun have nummer to mellemmåltid??

- Hvordan ser dagsrytmen ud?? Hun sover som du kan se kun en time af gangen. Ville egentlig gerne at hun kunne tage en lang lur, og så måske kun to lure om dagen. Hvad tænker du??

- Hvilken flaske er den næste der forsvinder??

- Hvor længe skal hun have mme i hendes mos?
- Må hun få kød 2 x dagligt
- Har du foreslag til mad nu hvor hun er 6 måneder - kunne godt bruge nogle opskrifter/ideer til gode måltider til sådan en størrelse. Hun elsker lasagne (minus lasagneplader). Hun spiste rub og stub.
- ...

Annonce

... Hvornår skal man begynde at give små rugbrødshapsere.

Nu noget helt andet.
Som før nævnt var min datter fastlåst mellem skulderbladene, som gjorde at hun ikke ville ligge på maven. Det blev dog bedre efter behandling, men det er ikke hendes ynglingsposition. Starter altid med at ligge hende på maven, men nu hvor hun har lært at trille om på ryggen, gør hun det efter 10 sekunder. Øver forskellige trillelege, og ligger hende på maven foran fjernsynet, som kan fange hende et stykke tid. SAmtidig kan vores hund også holde hende fanget et stykke tid. Jeg tænker jo bare at det bliver da svært at lære at kravle, når hun ikke vil ligge på maven. Når jeg prøver at hjælpe hende med at trille om på maven er det som om hun modarbejder, og ligger alle kræfter i at trille modsat. Hvad kan jeg gøre???

Har været til prøvetime i stimulastik, som jeg vil melde hende til efter ferien.
Når hun ligger på legemåtte er hun meget stationær - hun drejer ikke om egen akse. Hun ligger der hvor jeg har lagt hende. Synes jeg prøver alt for at fange hendes opmærksomhed omkring noget spænden som vil få hende til at trille på maven, men intet virker. Har du nogle ideer.

Skal nævnes at hun er rigtig god til at sidde selv (kan sidde ca 10 min - vi skal dog stadig sidde ved siden af, når hun tilter. Er også begyndt at tage lidt fra). Ydermere er hun blevet meget stærk i benene og kan stå længe - med støtte - og kigger omkring.

Har du hørt om andre babyer på 6 måneder, som ikke kunne trille fra ryg til mave på nuværende tudspunkt, og som er så stationær som hun er??

Har du ideer til noget godt legetøj i denne alder??

Mange hilsner
her fra det våde Danmark

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to