Brev:
Rytme, mad og udvikling
23. juli 2011
Alder:
6 mdr.
Rytme, mad og udvikling
Hej.
Så er jeg på banen med lidt spørgsmål igen:)
Min datter er nu 6 måneder og er nu begyndt på kød, og det tredje måltid.
Lige en oversigt over dagen.
04.00-05.00 Vågner/Flaske 135 ml. - sover videre
08.00 Vågner - står op.
Havregrød med lidt frugtmos + vand af kop. Flaske 135 ml
10.00 Sove
11.00 Vågner
leg
Øllebrød el. risgrød el. hirsegrød med lidtfrugtmos + vand af kop (agurk el. skorpe atgumle på)
leg
flaske 135 ml
13.00 sove
14.00 vågner
leg
frugtmos eller andet let + vand
leg
flaske 135 ml.
16.00 sove
17.00 vågner
kartoffel/grøntsagsmos/kød+ vand
leg
bad + hygge
flaske 135 ml
19.00 sove
23.00 flaske 135 ml- sover videre.
04.00 Flaske
Nu mine spørgsmål:
- Hvor meget mælk skal hun have i løbet af dagen, og får hun nok/for meget??
- Hun spiser godt til måltiderne, og er åben og interesseret overfor nyt mad. Hun har hendes egen ske, hvor der kommer lidt mos på, og som hun så putter i munden. Hvornår skal de have lov til at sidde og gratte og putte fingrene ned i tallerkenen og op i munden??
- Hun får nu 1 mellemmåltid er det fint?? Hvornår skal hun have nummer to mellemmåltid??
- Hvordan ser dagsrytmen ud?? Hun sover som du kan se kun en time af gangen. Ville egentlig gerne at hun kunne tage en lang lur, og så måske kun to lure om dagen. Hvad tænker du??
- Hvilken flaske er den næste der forsvinder??
- Hvor længe skal hun have mme i hendes mos?
- Må hun få kød 2 x dagligt
- Har du foreslag til mad nu hvor hun er 6 måneder - kunne godt bruge nogle opskrifter/ideer til gode måltider til sådan en størrelse. Hun elsker lasagne (minus lasagneplader). Hun spiste rub og stub.
- Hvornår skal man begynde at give små rugbrødshapsere.
Nu noget helt andet.
Som før nævnt var min datter fastlåst mellem skulderbladene, som gjorde at hun ikke ville ligge på maven. Det blev dog bedre efter behandling, men det er ikke hendes ynglingsposition. Starter altid med at ligge hende på maven, men nu hvor hun har lært at trille om på ryggen, gør hun det efter 10 sekunder. Øver forskellige trillelege, og ligger hende på maven foran fjernsynet, som kan fange hende et stykke tid. SAmtidig kan vores hund også holde hende fanget et stykke tid. Jeg tænker jo bare at det bliver da svært at lære at kravle, når hun ikke vil ligge på maven. Når jeg prøver at hjælpe hende med at trille om på maven er det som om hun modarbejder, og ligger alle kræfter i at trille modsat. Hvad kan jeg gøre???
Har været til prøvetime i stimulastik, som jeg vil melde hende til efter ferien.
Når hun ligger på legemåtte er hun meget stationær - hun drejer ikke om egen akse. Hun ligger der hvor jeg har lagt hende. Synes jeg prøver alt for at fange hendes opmærksomhed omkring noget spænden som vil få hende til at trille på maven, men intet virker. Har du nogle ideer.
Skal nævnes at hun er rigtig god til at sidde selv (kan sidde ca 10 min - vi skal dog stadig sidde ved siden af, når hun tilter. Er også begyndt at tage lidt fra). Ydermere er hun blevet meget stærk i benene og kan stå længe - med støtte - og kigger omkring.
Har du hørt om andre babyer på 6 måneder, som ikke kunne trille fra ryg til mave på nuværende tudspunkt, og som er så stationær som hun er??
Har du ideer til noget godt legetøj i denne alder??
Mange hilsner
her fra det våde Danmark