Brev:
Frustration og utilstrækkelighed
10. maj 2011
Alder:
5 år, 7 mdr.
Frustration og utilstrækkelighed
Kære Helen.
Jeg har det seneste år lært at tælle til ti - mange gange. Mine to børn har frustrationer og vredesudbrud, som jeg virkelig har brug for hjælp til at forstå og handle på.
I marts sidste år gik jeg fra mine børns far. Børnene var på det tidspunkt 4½ og 1½ år.
Det følgende lyder nok som en anklage mod deres far, men det er en redegørelse for, hvor jeg selv føler, en del af problemerne er: Årsagerne til skilsmissen var mange, blandt andet at han aldrig deltog i nogen form for opdragelse, pligter/ansvar eller noget af det "sure" med børnene. Det var mig, der stod op med dem, afleverede i institution, hentede, puttede, skiftede næsten alle bleer, ligesom jeg samtidig forestod alt det huslige. Et par gange om ugen deltog han i børnenes liv, men kun i forbindelse med leg og kun ½-1 time ad gangen. Han har aldrig inddraget dem i at tage ud af bordet, at rydde op og lignende.
Efter skilsmissen er historien den samme. Hos far (kun weekender, da han har valgt at flytte 60 km væk fra den by, vi boede i) er det alt sammen leg og sjov og slik og ingen faste sengetider. Han bor hos sine forældre, så det er farmor, der laver mad, rydder op og giver dem tøj på om morgenen.
Når de så kommer hjem har de hygget sig og været glade for dagene hos deres far. Det er jeg glad for. Det er vigtigt for mig, at de elsker deres far og er glade og trygge. Jeg viser dem også, at jeg er glad for, at de elsker deres far. Snakker aldrig ondt eller nedsættende om ham. Overfor børnene virker vi som rigtig gode venner.
Men når de kommer hjem går der også altid 2-3 dage med rent helvede. Konstante krav om mad og servicering, vrede når der bliver stillet krav, sågar spøgsmål, vrede over at de ikke må få slik hele tiden, af og til vrede i stil med: Mor hvor er du dum at du har puttet kerner i vindruerne.
Den ældste - nu 5½ - reagerer meget med at beskylde mig for ting. Det er simpelthen min skyld det hele og jeg har en konstant fornemmelse af, at jeg bare ikke KAN gøre det rigtige. Han har også en idé om, at alle kriminelle, dårlige bilister, dumme mennesker osv. er kvinder.
Den lille - nu 2½ - har mest en reaktion, hvor han - hvis han ikke får sin vilje - bryder i ulykkelig gråd og "vil have sin far".
De første dage hjemme er de også meget hårde ved hinanden og niver, bider, slår og råber.
Efter 2-3 dage aftager det, men da deres far ikke har mulighed for at have dem i hverdage, har han dem 2 ud af 3 weekender, så der er mange uger, hvor vi aldrig når at få ro på, inden de skal afsted igen.
Jeg har forsøgt at få deres far i tale om, at han gerne må opdrage/inddrage/indlære. F.eks. hjælpe den lille med at lære at tage tøj på, støtte dem i at rydde op osv. Hans svar er, at han gør som det passer ham, og hvis jeg synes det er hårdt, så er det jo mit problem. Så skal de måske bare bo hos ham i stedet for.
Jeg forsøger virkelig at være anerkendende, inddragende og kærlig overfor mine børn og hidser mig meget sjældent op. Væbner mig med tålmodighed og taler med dem, når de ikke er vrede, følsomme, kede af det om de her ting. Men jeg er ved at være godt udmattet og føler mig utilstrækkelig.
Håber du kan hjælpe.