Frustration og utilstrækkelighed

10. maj 2011

Kategori:
Alder:
5 år, 7 mdr.

Frustration og utilstrækkelighed

Kære Helen.

Jeg har det seneste år lært at tælle til ti - mange gange. Mine to børn har frustrationer og vredesudbrud, som jeg virkelig har brug for hjælp til at forstå og handle på.

I marts sidste år gik jeg fra mine børns far. Børnene var på det tidspunkt 4½ og 1½ år.

Det følgende lyder nok som en anklage mod deres far, men det er en redegørelse for, hvor jeg selv føler, en del af problemerne er: Årsagerne til skilsmissen var mange, blandt andet at han aldrig deltog i nogen form for opdragelse, pligter/ansvar eller noget af det "sure" med børnene. Det var mig, der stod op med dem, afleverede i institution, hentede, puttede, skiftede næsten alle bleer, ligesom jeg samtidig forestod alt det huslige. Et par gange om ugen deltog han i børnenes liv, men kun i forbindelse med leg og kun ½-1 time ad gangen. Han har aldrig inddraget dem i at tage ud af bordet, at rydde op og lignende.

Efter skilsmissen er historien den samme. Hos far (kun weekender, da han har valgt at flytte 60 km væk fra den by, vi boede i) er det alt sammen leg og sjov og slik og ingen faste sengetider. Han bor hos sine forældre, så det er farmor, der laver mad, rydder op og giver dem tøj på om morgenen.

Når de så kommer hjem har de hygget sig og været glade for dagene hos deres far. Det er jeg glad for. Det er vigtigt for mig, at de elsker deres far og er glade og trygge. Jeg viser dem også, at jeg er glad for, at de elsker deres far. Snakker aldrig ondt eller nedsættende om ham. Overfor børnene virker vi som rigtig gode venner.

Men når de kommer hjem går der også altid 2-3 ...

Annonce

... dage med rent helvede. Konstante krav om mad og servicering, vrede når der bliver stillet krav, sågar spøgsmål, vrede over at de ikke må få slik hele tiden, af og til vrede i stil med: Mor hvor er du dum at du har puttet kerner i vindruerne.

Den ældste - nu 5½ - reagerer meget med at beskylde mig for ting. Det er simpelthen min skyld det hele og jeg har en konstant fornemmelse af, at jeg bare ikke KAN gøre det rigtige. Han har også en idé om, at alle kriminelle, dårlige bilister, dumme mennesker osv. er kvinder.

Den lille - nu 2½ - har mest en reaktion, hvor han - hvis han ikke får sin vilje - bryder i ulykkelig gråd og "vil have sin far".

De første dage hjemme er de også meget hårde ved hinanden og niver, bider, slår og råber.

Efter 2-3 dage aftager det, men da deres far ikke har mulighed for at have dem i hverdage, har han dem 2 ud af 3 weekender, så der er mange uger, hvor vi aldrig når at få ro på, inden de skal afsted igen.

Jeg har forsøgt at få deres far i tale om, at han gerne må opdrage/inddrage/indlære. F.eks. hjælpe den lille med at lære at tage tøj på, støtte dem i at rydde op osv. Hans svar er, at han gør som det passer ham, og hvis jeg synes det er hårdt, så er det jo mit problem. Så skal de måske bare bo hos ham i stedet for.

Jeg forsøger virkelig at være anerkendende, inddragende og kærlig overfor mine børn og hidser mig meget sjældent op. Væbner mig med tålmodighed og taler med dem, når de ikke er vrede, følsomme, kede af det om de her ting. Men jeg er ved at være godt udmattet og føler mig utilstrækkelig.

Håber du kan hjælpe.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

9. maj 2023 | Opdragelse | 4 år, 9 mdr.

4 årig som ikke vil lege selv

Kære Helen Jeg skriver til dig, med en udfordring, som har stået på i flere...

Annonce

Viden om børn:

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder