Brev:
Mors sprog
31. januar 2011
Alder:
15 mdr.
Mors sprog
Hej Helen,
Mit spørgsmål vedrører denne gang ikke min datter, men mig selv.
Jeg oplever at mit talte sprog er blevet forringet siden jeg vendte tilbage til mit arbejde efter barslen. Det er nu ca 5 måneder siden jeg igen startede på arbejde. Det var slemt i starten og er så blevet lidt bedre - men halter altså stadig.
Problemet opleves sådan her i praksis:
Jeg kan tage mig selv i at fuldstændig mangle det rigtige ord for det jeg vil sige.
Jeg bytter om på ord, og siger midt i en sætning et andet ord end det jeg vil sige. Den anden dag stod vi i grøntafdeligen i Bilka og jeg sagde fx æble istedet for øre.
Hvis jeg rigtig koncentrerer mig går det bedre, det er altså værst når jeg bare taler uden at tænke. Men den med at søge efter de rigtige ord er sværere at slippe uden om. Og det er altså en "brist" som folk lægger mærke til, og som ind imellem er til stor frustration for både mig og min mand.
Er det noget du har hørt om før - altså at det er "ammehjerne"/barselsrelateret? Overvejer nemlig lidt at gå til læge, men ved ikke om det normalt i min situation.
Venlig hilsen
Idas mor