Barn nr. to

25. januar 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Barn nr. to

Hej Helen,

Mange tak igen for dine tanker omkring dagpleje-skiftet for vores datter – hun er endelig faldet til og har det super derhenne. Det hjalp at hoere dine betragtninger og gjorde, at vi holdt ved, og det er jeg maegtig glad for nu!

Nu en lidt anden problematik som kun indirekte har med hende at goere; nemlig barn nr. 2. Jeg gaar med en masse foelelser omkring det og kan slet ikke hitte ud af det, derfor faar du lov til at hoere lidt med :)

Tiden lige efter vores datter blev fodt var ikke spor rar; hun fik gulsot og tog ikke paa som hun skulle, jeg kunne ikke faa amningen til at fungere og fik forhojet blodtryk da hun var tre dage gammel, jeg fik en 4. grads sphincter ruptur ved foedslen med alt, hvad det medfoerer af smerter osv. Samtidig var der lige efter foedselen nogle enorme konflikter i huset; jeg havde bedt min mor om at flyve over da vi lige var flyttet og ikke kendte en sjael der hvor vi boede, og mine svigerforaeldre kom paa besog og tog det som en selvfoelge, at de da skulle bo hos os.

Jeg husker de foerste dage som utroligt stressende og forvirrende; og foelte at der slet, slet ikke blev taget hensyn til barnet, eller til at jeg lige saa stille var paa vej ud paa overdrevet. Jeg tilbragte maaneder hvor f.eks. det at gaa i bad bare en gang om dagen var en proevelse, og hvor vi oveni alt det, der er med et nyt barn, ogsaa skulle maegle mellem bedsteforaeldrene, isaer min mands foraeldre. Jeg kan stadig blive vred og ked af det naar jeg taenker tilbage paa det og har kun til dels faaet ord paa det med min mand.

Min mor og jeg har snakket ud, mens mine svigerforaeldre slet ikke kan forstaa eller indse at de ogsaa bidrog til kaosset. Det foerste aar har jeg nok haft behov for hjaelp, men da vi boede i et for mig fremmed land uden sundhedsplejerske eller moedregruppe og hvor man bare sluger et par piller, og hvor min mand desuden havde enormt travlt paa arbejdet, hang jeg ...

Annonce

... ved saa godt jeg kunne og haabede, det blev bedre. Det er faktisk foerst her de sidste 7-8 maaneder, at jeg foeler, jeg har styr paa det igen og er ved at blive mig selv, til dels ved hjaelp af min egen familie som bare har vaeret der naar jeg har haft behovet.

Lillepigen er nu 2 ½, saa det har taget sin tid, og det har selvfoelgelig heller ikke hjulpet at min mand pga. sit arbejde har vaeret vaek fra os i meget lang tid. Jeg synes ellers, at vores datter er glad og veltilpasset – efter vi kom over det med dagplejen!- og mener ikke, hun har lidt overlast.

Det har hele tiden vaeret tanken at vi gerne ville have to boern, vi har begge soeskende og er helt enige om, at lillepigen ikke skal vaere enebarn. Og nu, hvor manden saa smaat er paa vej hjem igen ville det jo falde helt naturligt at prove at blive gravid – han er hjemme i noget tid, jeg er 35 og bliver ikke yngre, og alderforskellen paa de to ville vaere lige over tre aar. Og ved du hvad, jeg kan slet, slet ikke overskue at skulle igennem hele den moelle igen!

Jeg er nu kommet saa langt at jeg stoler paa mine evner og instinkter som mor, men det har bestemt ikke vaeret saadan hele tiden og jeg foeler, at det er haardt tilkaempet, hvis du forstaar hvad jeg mener. Og tanken om at skulle vaere saa traet og ked som jeg var det dengang, den kan jeg naesten ikke holde ud. Og nu er der jo hensynet til vores datter oveni; hun skal ikke svigtes bare fordi vi synes det er en god ide, at hun faar en bror eller soester. Jeg synes ikke, man faar boern for boernenes skyld, men samtidig tror jeg, at hun vil faa enormt glaede af en bror eller soster saadan som jeg stadig har glaede af min soster i dag.

Puha, jeg har gaaet og rumsteret med alt det her laenge, og jeg haaber, du kan hjaelpe mig med at faa lidt styr paa det. Hvordan er chancerne for at briste igen naar det skete foerste gang? Og hvad med depression?

Mange hilsener,

Bekymret mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor