Valg af børnehave

31. oktober 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Valg af børnehave

Kære Helen

Vores søn er nu 2½ år og inden vi ser os om, skal den lille fyr i børnehave. Han er skrevet op til børnehave, men som tiden nærmer sig, er jeg begyndt at gøre mig en hel masse tanker om, hvad der er bedst for ham og hvilke ting, der er relevante at overveje.

Den børnehave, han oprindeligt blev skrevet op til, er den børnehave, hvor stort set alle gadens børn går (vi bor i et nybyggerkvarter med masser af børn). Det var derfor relevant for os, at vores søn også kommer til at gå der. Men nu har jeg efterhånden hørt flere forældre fortælle om nogle situationer fra børnehaven, som jeg bestemt ikke bryder mig om, primært at forældrene er kommet til børnehaven og har fundet deres barn grædende på legepladsen, mens pædagogerne sidder og soler sig eller taler indbyrdes og har ikke deres opmærksomhed på børnene. Det er en stor børnehave med 100 børn.

Vores søn er en glad og harmonisk dreng, som er meget glad for at gå i dagpleje. Han er dog også lidt tilbageholdende og forsigtig og vil gerne have lov at se tingene an, hvis han er ukendte steder eller møder folk eller børn, han ikke kender. Dette er naturligvis helt okay og vi hjælper og støtter ham så godt vi kan, når han står i sådanne situationer. Vores dagplejemor har fortalt, at han på det seneste er tøet mere op og tør mere og mere, når de er i legestuen med en masse andre børn.

Et eller andet sted, er vi lidt bange for, at han "forsvinder" i så stor en børnehave og jeg er ikke tryg ved de ting, jeg hører om den. Ved dog også godt, at man hører forskellige ting om alle børnehaver på godt og ondt. Lillesøster skal begynde i dagpleje til januar og skulle gerne i løbet af noget tid få tilbudt en vuggestueplads.

I vores kommune er det desværre ikke muligt at få en vuggestueplads til at starte med. Til den vuggestue, som vi har ønsket, er der også en børnehave, ...

Annonce

... som rummer ca. 50 børn og har et rigtig godt ry. Vi har derfor nu valgt, at skrive vores søn op til den pågældende børnehave i stedet for, også mhp. at lillesøster og storebror kan være i samme institution på sigt - hun i vuggestue og han i børnehave. Dette ville naturligvis lette afleveringen/afhentningen og vi ville have de samme lukkedage i institutionerne.

Vores dagplejemor har også sagt, at hun synes det vil være en god idé, at vores søn kommer i en lidt mindre børnehave pga. ovenstående. Problemet er bare, at der ikke rigtigt er nogen børn fra gaden i den lille børnehave... Derfor gør vi os naturligvis store overvejelser omkring, hvad der er det mest rigtige at vælge for vores lille dreng - skal vi vælge den store børnehave, hvor børnene fra gaden går, men som vi ikke er helt tryg ved eller skal vi vælge den lille børnehave, hvor der ikke er nogen børn fra gaden, men vi har en god mavefornemmelse med den og lillesøster og storebror vil kunne følges ad?

Der er jo ingen garanti for, at det lige præcis er børnene fra gaden, vores dreng har særlig kemi med, selvom de går i den samme (store) børnehave og kan lege videre herhjemme....

Tænker også når han skal i skole, da vil han selvfølgelig komme i klasse med børn fra gaden, men vil de da til den tid have dannet så stærke venskaber med de andre børn fra den store børnehave, at vores dreng får svært ved at komme ind på livet af dem? Naturligvis vil vi prøve at hjælpe ham med at lave små venskaber med de andre børn på gaden, i og med at vi forældre naturligvis også taler sammen, men indtil videre er han jo så lille, så vi har ikke gjort så meget aktivt ved det endnu.

Jeg ved selvfølgelig godt, at du ikke har svaret på dette, eftersom du ikke har en magisk krystalkugle, men jeg ville alligevel så gerne høre, hvad du umiddelbart vil råde os til....

Mange hilsner fra
en mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.