Brev:
Grøn afføring og skrigeture
28. august 2010
Alder:
2 mdr.
Grøn afføring og skrigeture
Hej igen,
Så har vi endnu engang brug for lidt hjælp.
Lillesøster er nu 11 uger og trives fint. Jeg ammer fortsat og det går faktisk rigtig godt ;o) Om aftenen inden hun skal puttes bliver hun efter amningen suppleret med MME efter behov. Hun spiser vel mellem 50-120 ml MME.
Problemet er at lillesøsters afføring som oftes er grøn og tjæragtig (der kan nærmsest være en slags fast klump) eller en helt tynd gul væske uden gryn (efter vi er begyndt med laktulose - se nedenfor). Hun kan have dage hvor hun skriger/græder meget (flere timer og er utrøstelig) og er tydeligt stiv i kroppen - fornemmer at det er maven der så driller hende.
Vores SP anbefalede at vi prøvede med lidt laktulose. Hun får derfor nu hver dag 3 ml og enkelte dage 2 x 3 ml.
Skrigeturene er der fortsat og enkelte dage er der også grøn afføring. Afføringen er nu mest helt gul og tynd væskeagtig (med 3 ml laktulose).
Vi var til stort bryllup med overnatning i går og var så heldig at kunne have min svigermor med som barnepige. Jeg ammede så lillesøster når hun havde behov for det. Sidste amning var kl 20.30. Herefter fik hun en flaske MME og så fik hun igen en flaske MME ca. kl 02.00 og igen kl. 06.00. Jeg havde drukket et par glas vin og ville derfor ikke amme hende, men malkede mælken ud og smed den væk. Herefter har jeg ammet hende normalt igen.
Der er så sket det at hun i dag her omkring kl 12 for endelig har haft en normal gul grynet ble uden at være ked af det!!! Hun havde ikke nået at få laktulose...
Og så kommer mit spørgsmål endelig! Kan det mon være at der er noget i min modermælk som lillesøsters mave ikke rigtig kan klare og at MME gør at hun får mere normal afføring? Hun har jo fra starten haft problemer med den lille mave og nu hvor hun så har fået 3 flasker MME i løbet af en aften/nat går det fint... Jeg spiser almindelig kost og syntes ikke der er en sammenhæng med hvad jeg spiser og om hun har ondt i maven.
Kærlig hilsen
Camilla