Far kan ikke trøste når hun vågner og epicanthus hos ikke-asiater

17. august 2010

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Far kan ikke trøste når hun vågner og epicanthus hos ikke-asiater

Hej.

Tak for en god og brugbar hjemmeside. Jeg skriver angående vores datter som er 6½ måned. Vi har udfordring, som jeg håber du kan hjælpe os videre med:

Når hun bliver lagt i seng om aftenen er hun i de seneste 2 mdr begyndt at vågne grædende og ulykkelig et par gange i de efterfølgende par timer, og her snakker vi ikke bare almindelig gråd, men den værste og mest skrigende og ulykkelige af slagsen. Og når hun vågner her er det KUN mor som duer.

Vi har ihærdigt prøvet i løbet af den sidste 1½ måned at lade far gå ind og trøste og få hende til at sove videre når hun vågner på denne måde, men dette resulterer bare i at hun bliver endnu mere ulykkelig og hun bliver ved med at arbejde sig længere op i det højrøde og ulykkelige felt indtil vi (jeg!) til sidst ikke kan holde gråden ud længere og jeg kommer og tager over. Så snart jeg får hende over i favnen stopper gråden.

Nogle enkelte gange begynder den så småt igen kort efter men så skal jeg bare amme hende kort så falder hun i søvn igen. Jeg ved godt at far selvfølgelig ikke kan trøste hvis jeg står og puster ham i nakken, så jeg holder mig altid væk inde i stuen (eller sågar trappeopgangen nogle gange) mens han forgæves prøver at trøste inde i soveværelset. Men jeg må indrømme at min foreløbige limit jeg har kunnet holde ud før jeg tager over har været max 5-10 minutter. For jeg synes simpelthen det er så synd for hende at hun i dén grad er så ulykkelig.

Det virker som om at hun vågner midt i den dybeste søvnfase, for hun er nemlig heller ikke helt vågen når hun har disse grådanfald. Vi har også prøvet en enkelt gang hvor jeg var på en café 2 minutter væk hvor han efter kort tid desperat måtte ringe efter mig.

Nå, for at kunne give lidt råd får du lige lidt historik (beklager hvis det bliver lidt langt, du kan bare bruge det du kan og skippe resten):

Jeg har fra hun blev født ammet næsten fuldt, men særligt i starten havde jeg ikke helt mælk nok og mælken var meget sen til at løbe til. Derfor startede jeg min amme-karriere med altid at amme først og så derefter tilbyde flaske for at se om hun var mere sulten. På denne måde fik jeg en alt for lille mælkeproduktion vendt i løbet af hendes første måneder, og kom derfor over til stortset kun at give hende en godnatflaske lige efter hendes godnat-amning (denne flaske blev stort set altid indtaget mere eller mindre i søvne). Resten af døgnet ammede jeg uden brug af flaske.

Dette har fungeret fint, og hun har tidligere sovet helt usædvanligt eksemplarisk ifht andre børn på hendes alder, for efter godnat-amning og flaske sov hun gerne et stræk på i princippet 7-8-9 timer eller mere før hun vågnede. Jeg har dog ikke været vild med at hun gik så længe uden mad om natten dengang, så jeg satte fast vækkeur så hun kun fik lov at sove 6 max 7 timer og stod op og ammede om natten. Herefter tog hun igen et stræk på ca 5 timer inden hun vågnede om morgenen.

Sådan har det kørt fra hun var nyfødt indtil for ca 2 mdr siden (i de første par måneder satte jeg dog vækkeur hyppigere i løbet af natten, så hun der fik mad senest hver 3 max 4 time i løbet af natten). Men siden vores sommerferie (bare 2 x sommerhus i DK) for 2 mdr siden er hun altså begyndt at vågne ulykkelig adskillige gange i løbet af de tidlige aften og nattetimer. Hun er sågar de seneste dage begyndt at vågne kl ca 4 og bare være helt lysvågen ca en time før hun vil sove igen. Og de seneste par dage er hun ligeledes begyndt at vågne HELT op ca ½ time efter hun er blevet lagt i seng om aftenen, for herefter først at ville sove rigtigt igen 1½ time senere.

Hun er ellers en glad og social pige i trivsel, er fint i gang med skemaden, og med hendes vægt og højde på hhv 10,3 kg og ca 72-73 cm (jeg er også høj, 1,78) burde hun være godt i stand (fødselsvægten var 4100, 5 dage over tiden, og ...

Annonce

... længden var 56 cm). Hun har et stort temperament, og kan vist nogle gange godt være lidt ’forvent’ ifht. gerne at ville underholdes hele tiden og helst ikke gider særligt længe ad gangen og lege med sig selv i sin kravlegård.

Hun er begyndt at bruge sut for nylig og er blevet glad for den ifbm. putning. Til info er hun heller ikke altid så dygtig til at tage lange nok lure om dagen, hun vågner af og til kort efter hun er blevet lagt.

Jeg tror at problemet med at far ikke kan trøste bl.a. skyldes hendes efterhånden uhensigtsmæssige søvn-association ifht. at skulle ammes i søvn, særligt om aftenen. For dette har nemlig gjort at det altid har været mig der har puttet hende i seng med både bryst og flaske. Far kan altså heller ikke rigtig putte, hvilket jo også er skidt.

Prøver han at give hende godnat-flaske istedet for hendes godnat-amning gider hun ofte ikke,- hun mangler nemlig brystet først for at falde lidt til ro først. Hun skal nemlig desværre oftest bruge brystet for at overgive sig til søvnen. Til info prøver vi pt at lade far være så meget sammen med hende som muligt i løbet af resten af døgnet, for måske noget af forklaringen også skal findes i, at han desværre ofte har meeeget lange arbejdsdage.

Vi plejer at putte hende ca. kl 20, for der viser hun tydelige træthedstegn. Resten af døgnet har vi desværre ingen decideret rytme, hvilket jeg også meget gerne ville have. Men hun gør det meget svært idet hun veksler meget fra dag til dag. Nogle gange står hun op kl 6-7 om morgenen, andre gange, som de seneste par dage, sover hun helt til kl 8-9 om morgenen, hvilket jeg synes er alt for sent (skal man mon vække hende før det?). Hun får grød/mos 2-3 gange om dagen. En typisk dag kunne se sådan ud:

6-9: Vågner og ammes kort (hun vil nemlig ikke rigtigt spise lige når hun vågner)

1-1½ time senere: Ammes i søvn og sover lur

Efter luren får hun grød og vand i tudekop (ca ved frokosttid)

Ammes i søvn til 2. lur

Mos/grød om eftermiddagen

Evt ammes/flaske og evt lur

Mos til aftensmad

Kl ca 20: Godnat-amning

Ca. kl 22-24 giver vi hende en flaske i søvne

Mellem kl 20 og næste morgen vågner hun dog som sagt adskillige gange og græder ulykkeligt og skal trøstes. Til info har hun altid vågnet grædende ca 80% af gange hun vågner, både dag og nat. Om dagen er forskellen bare at der stopper gråden igen med det samme uanset hvem der tager hende op. Om dagen er far altså ligeså god som mor.

Puha, det blev langt. Men mit spm. Ifht alt dette her er dog overordnet set kort: Hvad kan vi gøre for at sørge for at far også kan trøste når hun vågner ulykkeligt om aftenen/natten?

Min egen SP samt adskillige velmenende familie og venner mener bare at jeg skal tage væk en aften og så må far og datter ’bare lære det på den hårde måde’. Denne løsning er jeg bare i tvivl om hvor sund den er for min datter. Den ’kolde tyrker’ hvor jeg tager væk og lader far overtage og hun bare skriger i lang tid for derefter sikkert efter noget tid at græde sig i søvn igen er altså absolut noget jeg gerne ville undgå hvis muligt. Men selvfølgelig skal vi jo gerne have det løst inden hun starter vuggestue når hun er 10-11 mdr.

Et sidste spm, som intet har med ovenstående at gøre: Vi var til øjenlæge med hende i går pga mistanke om skelen, men fik at vide at det nok bare var optisk bedrag pga hendes brede næseryg,- epicanthus hedder det. Men efter at have googlet det herhjemme ser jeg, at epicanthus hos ikke-asiater kan associereres med downs-syndrom og andre ubehagelige sygdomme og kromosom-afvigelser.

Skal vi have hende tjekket for disse ting, eller er det helt normalt at have en så bred næseryg i hendes alder. – Jeg tænker i hvert fald, at man da ikke burde være i tvivl, hvis hun havde downs syndrom?

På forhånd mange tak for dit svar.

Venlig hilsen
Charlotte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

Annonce

Viden om børn:

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor