Brev:
Småbørnsaktiviteter i Danmark?
31. maj 2010
Alder:
17 mdr.
Småbørnsaktiviteter i Danmark?
Kære Helen.
Tak endnu engang for din hjælp i mit sidste brev. Det er så dejligt, at du både svarer på det man har spurgt om, men også giver lidt ekstra svar med på vejen. Du er rigtig god til at "læse" en hel situation.
Mit spørgsmål denne gang er lidt anderledes, og jeg ved ikke rigtig om det hører under dig, men nu spørger jeg så alligevel: Hvad findes der af legestuer og andre aktiviteter til småbørn i Danmark?
Vi er begyndt at gå i flytte-til-Danmark tanker, og her tænker jeg selvfølgelig meget på Eddie. Hvis vi flytter til denne sommer, så er han godt og vel halvandet år gammel (født 30. december 2008).
Herovre i England arbejder jeg 2 dage om ugen (hvor han så er i dagpleje - superduperduper skøn dagplejer). De resterende dage tager jeg ham med til børneaktiviteter hver dag i et par timer. Der er et væld af "toddler groups", som enten er arrangeret af "Children's Centres" eller af forældre i forsamlingshuse eller andet. Der er også "Soft Play" og småbørnssvømning i Sports Centre. Vi kan næsten vælge og vrage mellem det hele, så det er jo bare skønt for os begge. Jeg synes, det er så vigtigt, at han får mødt en masse andre børn, uden at han nødvendigvis skal passes ude hver dag.
Ved du, hvad der findes af sådan noget i Danmark?
Og hvordan er det nu med børnehaver? Starter børn når de er 2 eller 3 år? Kan man vælge at kun have dem gående på halvtid eller er det ligesom ikke noget, man gør? Er det svært at få en børnehaveplads? Findes der andre slags børnehaver end de gængse, måske "fribørnehaver" (ligesom der er "friskoler")?
Jeg vil helst undgå så mange skift så muligt, så hvis vi flytter, synes jeg, at hans næste pasning skal være i en børnehave, men så er der selvfølgelig en lang periode, inden han kan starte - af den grund er de der børneaktiviteter og legestuer så vigtige. En anden mulighed er selvfølgelig lige at vente et årstid, til han er det år ældre og kan starte i børnehave hurtigere (så blive legestuer mindre vigtige).
Jeg er også lidt splittet, fordi en flytning til DK både vil betyde, at jeg skal arbejde hver dag, og Eddie går glip af vores dejlige dagplejemors indflydelse. Far kommer så til at passe ham, hvilket jo er dejligt nok, men det er ligesom, at det faktisk går rigtig godt for Eddie med tingenes tilstand, som de er nu. Jeg tror faktisk, at han vil have bedre af at vente et år, fordi han så på det tidspunkt nok kan trænge til at være med flere børn (i en dansk børnehave), hver dag. Er der hold i det, rent udviklingsmæssigt, synes du (eller er det bare mig, der hygger sig for meget med ham???).
Jeg ved som sagt ikke om det hører ind under dit område, men jeg håber, at det er OK, at jeg spørger alligevel.
Tusind tak igen, Helen - og undskyld hvis mit brev roder lidt...
Kærlig hilsen
Sanne.