Brev:
Opstart i dagpleje - 8 mdr.
26. marts 2010
Alder:
8 mdr.
Opstart i dagpleje - 8 mdr.
Hej Helen
Vi har en lille dreng på 8½ mdr, Oscar. Han spiser rigtig godt og har taget godt på, så han nu vejer ca. 11 kg og er 78 cm lang. Han vejede 3430 g ved fødslen og var 52 cm. Han har fået MME siden han var 5 uger, jeg malkede ud indtil da - han kunne ikke få fat ved brystet.
Mit spørgsmål drejer sig dog ikke om mad. Oscar er skrevet op til dagpleje pr. 1/5, om kun 1 måned, og vi er lidt i tvivl om hvad vi skal gøre for at forberede ham bedst muligt. Hans daglige "rutine" ser nogenlunde sådan ud;
ca. 7:00 Vågner - får grød og vand af kop, frugt i hånden.
ca. 8:00 formiddagslur (1 time)
ca. 10:00 Får nogle dage en flaske (MME), hvis ikke han har fået så meget grød.
ca. 11:30 Middagslur (1½-2 timer)
ca. 13:00 Frokost; grøntsagsmos med fisk/kød/fjerkræ, rugbrød og frugt i hånden, vand af kop
ca. 14:30 Eftermiddagslur (1-1½ time)
ca. 16:00 MME eller grøntsagsmos og vand af kop. Knækbrød i hånden
ca. 17.30 Sen lur - sover sjældent mere end ½ time
ca. 18.30 Aftensmad; grøntsagsmos med pasta/kartofler og kød/fisk/fjerkræ, vand af kop.
ca. 20.30 "Natmad" - grød med frugt
ca. 21.00 Puttes, i egen seng, på eget værelse.
ca. 04.00 vælling i flaske (er dog mere og mere sjældent han vågner på dette tidspunkt. Sover for det meste hele natten)
Mellem måltiderne får han desuden jerndråber på en ske, da han ikke får særlig meget MME længere.
Når han sover lur i løbet af dagen er det i barnevognen udenfor, og han vil kun sove hvis vi går med barnevognen indtil han sover. Men det har en dagplejer jo ikke tid til at gøre?! Vi har prøvet at lægge ham til lur i sin seng, men der skriger han indtil vi tager ham op igen, undtagen til natten, hvor han falder i søvn med det samme.
Har du nogen råd til, hvordan vi evt. får ham vænnet til at sove inde eller i det mindste vænner ham til, at han falder i søvn uden at barnevognen kører?
Er der noget i vores rutine der umiddelbart virker "forkert" i forhold til hans alder eller opstart i en dagpleje?
Med venlig hilsen
Sandra