Opstart i dagpleje - 8 mdr.

26. marts 2010

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Opstart i dagpleje - 8 mdr.

Hej Helen

Vi har en lille dreng på 8½ mdr, Oscar. Han spiser rigtig godt og har taget godt på, så han nu vejer ca. 11 kg og er 78 cm lang. Han vejede 3430 g ved fødslen og var 52 cm. Han har fået MME siden han var 5 uger, jeg malkede ud indtil da - han kunne ikke få fat ved brystet.

Mit spørgsmål drejer sig dog ikke om mad. Oscar er skrevet op til dagpleje pr. 1/5, om kun 1 måned, og vi er lidt i tvivl om hvad vi skal gøre for at forberede ham bedst muligt. Hans daglige "rutine" ser nogenlunde sådan ud;

ca. 7:00 Vågner - får grød og vand af kop, frugt i hånden.

ca. 8:00 formiddagslur (1 time)

ca. 10:00 Får nogle dage en flaske (MME), hvis ikke han har fået så meget grød.

ca. 11:30 Middagslur (1½-2 timer)

ca. 13:00 Frokost; grøntsagsmos med fisk/kød/fjerkræ, rugbrød og frugt i hånden, vand af kop

ca. 14:30 Eftermiddagslur (1-1½ time)

ca. 16:00 MME eller grøntsagsmos og vand af kop. Knækbrød i hånden

ca. 17.30 Sen lur - sover sjældent mere end ½ time

ca. 18.30 Aftensmad; ...

Annonce

... grøntsagsmos med pasta/kartofler og kød/fisk/fjerkræ, vand af kop.

ca. 20.30 "Natmad" - grød med frugt

ca. 21.00 Puttes, i egen seng, på eget værelse.

ca. 04.00 vælling i flaske (er dog mere og mere sjældent han vågner på dette tidspunkt. Sover for det meste hele natten)

Mellem måltiderne får han desuden jerndråber på en ske, da han ikke får særlig meget MME længere.

Når han sover lur i løbet af dagen er det i barnevognen udenfor, og han vil kun sove hvis vi går med barnevognen indtil han sover. Men det har en dagplejer jo ikke tid til at gøre?! Vi har prøvet at lægge ham til lur i sin seng, men der skriger han indtil vi tager ham op igen, undtagen til natten, hvor han falder i søvn med det samme.

Har du nogen råd til, hvordan vi evt. får ham vænnet til at sove inde eller i det mindste vænner ham til, at han falder i søvn uden at barnevognen kører?
Er der noget i vores rutine der umiddelbart virker "forkert" i forhold til hans alder eller opstart i en dagpleje?

Med venlig hilsen
Sandra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

Annonce

Viden om børn:

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder