Brev:
Usikker i moderrollen
5. januar 2010
Alder:
14 mdr.
Usikker i moderrollen
Hej Helen
Jeg skriver til dig da, jeg jeg har brug for at få luft for mine tanker og håber også du kan komme med et konstruktivt råd til mig ifht. min problemstilling.
Jeg har en vidunderlig dreng som nu er knap 14 mdr. Jeg er i fast parforhold og studerer, min kærste arbejder og har en god stilling.
Mit problem er, at jeg synes ofte jeg bliver usikker på om jeg nu gør det godt nok som mor. Det er ikke et specifikt punkt jeg tænker på men mere generelt.
Min dreng startede i vuggestue da han var 9 1/2 md. Hele indkøringen har gået fantastisk og der har stort set ikke være tidspunkter hvor han har været ked af at skulle afleveres, tror det har kunnet tælles på 2 hænder de gange han har været ked af det. Alle siger til mig at det er da dejligt og det er jo fordi han er tryg ved stedet og ikke mindst pædagogerne, og at det skal jeg bare være glad for. Men det er jeg bare ikke, nogle gange skærer det i hjertet på mig at han ikke græder når jeg går, ja det lyder måske dumt, men jeg vil jo også gerne have at han viser sin seperationsangst og jeg tænker tit om det betyder at vi ikke er trygt nok tilknyttede.
Det skal siges at på min uddannalse har vi en del psykologisk læring om det lille barns udvikling og dermed har jeg læst en del af både Bowlby, Stern og Winnicott og det er jeg nok lidt farvet af.
Derhjemme derimod er han meget mor-syg og når vi kommer hjem fra vuggestuen om eftermiddagen, kan jeg næsten ikke sætte ham fra mig eller gå nogle få skridt væk før han bliver ked af det, og ofte kan far ikke bruges herhjemme, der er det kun mor. Jeg ved ikke om jeg kører det for meget op, og kun skal være glad for at han er så glad for sin vuggestue og især hans kontakt-person er han meget knyttet til.
Når jeg tænker tilbage synes jeg jo at jeg lige fra han blev født har givet ham masser af kærlighed og omsorg og jeg tænker også tit at jeg jo nærmest ikke kan være der mere for ham end jeg er. Jeg kender til hans behov og det han udviser nærmest med det samme og reagerer derpå nogle gange for hurtigt siger både min mor og svigermor. Han er blevet holdt rigtig meget da han var spæd, var meget tryghedssøgende og ville helst ikke sove selv, så de første 3 mdr sov han ved mig med et bryst i munden eller lå med hovedet ind til min brystkasse.
Det skal siges at jeg kun ammede ham i 4 mdr, tror du det kan have en betydning?? Jeg havde desværre ikke nok og var rigtig ked af at jeg ikke kunne amme ham fuldt ud, men blev nødt til at supplere med flaske.
Jeg har selv manglet lidt opmærksomhed da jeg var lille, mine forældre blev skilt da jeg var 2 år, og min far har været meget ustabil ifht samværet med mig. Min mor havde min storesøster og jeg, husker jo ikke noget fra dengang da jeg var så lille, men hun er en god og kærlig mor, lidt usikker vil jeg sige.
Jeg tænker meget over at min dreng ikke skal føle sig overset og mangle kærlighed /omsorg, men måske jeg bare "prøver" for meget isf at slappe lidt af og tage tingene lidt mere afslappet og ikke hele tiden tænke over om jeg lever op til det at være en perfekt og god mor, men jeg håber du kan få lidt ud af det jeg har skrevet til dig, og kan danne dig en mening herudfra. Hvis der er informationer du mangler må du sige til.
Kærlig hilsen