Brev:
Amninger, kost, sovevaner, ringorm mv.
2. januar 2010
Alder:
6 mdr.
Amninger, kost, sovevaner, ringorm mv.
Hej,
Jeg er pt. bosat i udlandet og har virkelig brug for råd og vejledning mht. antal amninger, kost og sovevaner til min dreng på nu 6 ½ mdr.
Jeg har fået at vide fra vores sundhedsplejerske at min søn er for tyk! Da han var 6 mdr. målte han 72 cm og vejede 11,9 kg.
Efterfølgende skar jeg voldsomt ned for amningerne og gik i gang med at give ham mad. Jeg fik at vide, at min mælk var for fed og han fik for mange amninger!
Hvor meget mad og amninger skal han have i døgnet?
Det skal tilføjes, at han har været rigtig dårlig til at sove om dagen, det er blevet bedre, men desværre kan jeg ikke sige det samme mht. hans søvn eller mangel på samme om natten. Han sover om formiddagen ude i barnevognen – alt imellem 1-2 timer, og igen om eftermiddagen igen 1-2 timer. (ofte vågner han efter ca. 45 min. Også må jeg køre barnevognen rundt til at han sover igen)
Nogle gange får han ekstra ca.45 min. hen imod aften, da han virker meget træt. Jeg forsøger altid at putte ham omkring kl.20.00. Han bliver ammet og dernæst lagt i seng. Nogle gange lykkes det og andre gange er det som om, at mælken kvikker ham op! Så jeg til sidst må opgive at få ham til at sove og tager ham med op i stuen. Så er han i utrolig godt humør og pludselig slet ikke træt. Så underholder han begge forældre i ca. en time inden han igen virker træt også ligger jeg ham ned i seng, hvor han ligger sig til at sove med det samme.
Han bliver ammet omkring kl.1.00, men det kan være, at jeg allerede kl. 23.00 skal tage ham op af sengen og vugge ham lidt, inden jeg igen kan ligge ham ned i sengen. Nogle nætter gør jeg det rigtig mange gange og nogle nætter er han vågen omkring kl.4.00 også står jeg med ham og forsøger at få ham til at sove til kl. 5.00, hvor jeg giver ham mælk (morgenamningen) også ligger hans sig til at sove. Jeg er meget træt efter at han har holdt mig vågen siden han blev født. Han har aldrig sovet over 4 timer om natten og mere generelt er det nok 3 timer og så vågner han.
Han har først da han blev 6 mdr. lært at syntes om sutten.
Får han for lidt mad om dagen? Er det derfor han ikke sover igennem om natten?
Pt. Bliver han ammet imellem kl. 5-6
Havregrød, med vand af kop ca. kl. 9.00
Risgrød, med vand af kop ca. kl. 12.00
Ammes hen på eftermiddagen ca. kl.15.00
Kartoffelmos + frugtmos til dessert, med vand af kop kl. ca. 17.00 – 17-30
Ammes og puttes kl. 20.00
Ammes ca. kl. 1.00
Han begyndt at gylpe efter han fyldte 4 mdr. og feks. I dag gav jeg ham pga. han sov længere eftermiddagslur halv portion kartoffelmos også ammede jeg ham. Det resulterede i, at han efterfølgende gylpede af flere omgange (det ligner, at mælken kommer op igen).
Han gylper ind imellem efter mælk. Det er bedst, at jeg stopper ham når han bliver ammet. Han får nok ikke engang et helt bryst!.
Jeg er usikker på, om han har trøske i munden, dette idet jeg har haft voldsomme brystsmerter – brændende stikkende fornemmelse efter amning. Der er lidt hvidt inderst inde i gummerne, men jeg tænker lidt om det er nok til, at det er trøske hos ham! Kan det være noget andet. Det opstod iforbindelse med at mine bryster var fyldte med mælk og jeg droslede ned for amningerne til ham. Det har siden plaget mig en del.
Smitter Ringorm nemt? Han har tilsyneladende fået ringorm. Dog nævnte sundhedsplejersken intet om behandling, så jeg lod det udvikle sig. Så nu har han en del pletter på maven, som bliver behandlet med brentan. Desværre bor jeg i et land, hvor dette ikke findes til babyer! Vi har ingen husdyr og han har ikke været i kontakt med husdyr!.
Jeg håber, at modtage svar fra dig, idet jeg som mor gerne vil det aller bedst for min søn. Han skal have det mad han har brug for selv om han vejer i den tunge ende. Tilmed vil jeg lige nævne, at han er særdeles aktiv på gulvet. Han kravler rundt (baglæns) på gulvet og maver sig også frem nu. Han er glad, smilende og snakker en helt masse.
Tak :)
Hilsen
En mor som vil det allerbedst for hendes lille søn.