En grå tand

13. december 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

En grå tand

Hej Helen

I går aftes da jeg skulle børste min søns tænder, opdagede jeg at den ene fortand virkede lidt beskidt. Sådan lidt grå. Jeg børstede den og så at den stadig var grå. Da jeg åbner hans mund mere synes jeg også at tandkødskanten virker lidt grå. Og efter en del børstning bliver det ikke bedre. Jeg synes også tanden virker grå set bagfra.

Jeg tjekker hans tænder ofte da madrester tit sætter sig fast, og jeg har ikke set det før i går. Torsdag børstede mormor tænder, fredag faldt han i søvn inden vi fik gjort klar til at gå i seng. Og jeg er sikker på det ikke var der i onsdags.

Hvad er det? Min frygt er at han har slået sig. Hvor hurtigt efter et slag på tanden viser det sig? og hvad betyder det så? At han skal ...

Annonce

... rende rundt med en død tand eller skal den hives ud? Og hvad med nerverne - kan de være ødelagt og påvirke den blivende tand?

Eller børster vi ikke tænder godt nok eller ofte nok? Er det fordi han bruger sut rigtig meget? Hvad skal jeg gøre? Vi er ikke blevet tilbudt tandpleje endnu, men jeg kan måske tage ham med til min egen tandlæge?

Han har ikke sagt han var øm. Han bryder sig ikke om at få børstet tænder, så han bliver ofte irriteret og græder lidt. Jeg har prøvet at skubbe til tanden, men det er svært at fornemme om den er løs. Desuden bliver han irriteret, så jeg må stoppe ret hurtigt.

Men jeg synes det er ubehageligt og bekymrer mig selvfølgelig for om det er et slag og tanden er ødelagt.

Hilsen
Bettina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor