Brev:
En grå tand
13. december 2009
Alder:
2 år, 10 mdr.
En grå tand
Hej Helen
I går aftes da jeg skulle børste min søns tænder, opdagede jeg at den ene fortand virkede lidt beskidt. Sådan lidt grå. Jeg børstede den og så at den stadig var grå. Da jeg åbner hans mund mere synes jeg også at tandkødskanten virker lidt grå. Og efter en del børstning bliver det ikke bedre. Jeg synes også tanden virker grå set bagfra.
Jeg tjekker hans tænder ofte da madrester tit sætter sig fast, og jeg har ikke set det før i går. Torsdag børstede mormor tænder, fredag faldt han i søvn inden vi fik gjort klar til at gå i seng. Og jeg er sikker på det ikke var der i onsdags.
Hvad er det? Min frygt er at han har slået sig. Hvor hurtigt efter et slag på tanden viser det sig? og hvad betyder det så? At han skal rende rundt med en død tand eller skal den hives ud? Og hvad med nerverne - kan de være ødelagt og påvirke den blivende tand?
Eller børster vi ikke tænder godt nok eller ofte nok? Er det fordi han bruger sut rigtig meget? Hvad skal jeg gøre? Vi er ikke blevet tilbudt tandpleje endnu, men jeg kan måske tage ham med til min egen tandlæge?
Han har ikke sagt han var øm. Han bryder sig ikke om at få børstet tænder, så han bliver ofte irriteret og græder lidt. Jeg har prøvet at skubbe til tanden, men det er svært at fornemme om den er løs. Desuden bliver han irriteret, så jeg må stoppe ret hurtigt.
Men jeg synes det er ubehageligt og bekymrer mig selvfølgelig for om det er et slag og tanden er ødelagt.
Hilsen
Bettina