Brev:
Sprog, opførelse, mad
8. december 2009
Alder:
2 år
Sprog, opførelse, mad
Hej Helen
Jeg skriver til dig nu for jeg har brug for dine gode råd.
Omar er 2 år og han vokser meget fint og er en frisk drenge, men jeg er stadig bekymret for omars sprog, han kan stadig ikke finde ud af at tale, han kan kun nogle par ord, omar blev tjekket hos min egen læge og han fejler ikke noget, men måske er det fordi han hører 3 sprog, men tror ikke det gør stor forskel der jeg kender mange børn som har flere sprog og de taler meget tidligt.
Jeg føler når jeg taler dansk med ham så bliver han meget glad og begynder med at tale babysprog. På dansk kan han sig hvad er det (det var), kom , nej, bil, hvorfor (hvafa) far. På arabisk kan han sig mama, baba ,ay dah (hvad er det) kab (hund) la (nej) taal (kom) gabe (smid det ud) otaha(kat). Han forstår alt det vi siger til ham, altså hvis jeg siger hent bolden så gøre han det.
Jeg har os lige noget som jeg gerne ville have din råd til. Omar er den type der bliver hurtigt sur og kan finde på at smadre alt hvis jeg nu tager noget fra ham som han ikke må have den, så kan han finde på at slå sin bror og riv mig af håret eller så smider han sig selv på gulvet, han gør det kun fordi han ved at det gør mig sur og hvis jeg giver ham noget han skal spise og ville bare hjælpe ham med det så smider han det på gulvet, han kan også finde på at smide tallerken en på mit ansigt jeg har prøvet flere gang med at snak til ham meget pænt og sig ’’nej det må du ikke gør’’ selv om han forstår det er forkert, han gør det alligevel han smider rundt på glas hvis han ser det og det det gør mig pinligt hvis han gør det hos nogen jeg kender.
Han er slet ikke stille hvis jeg er på besøg hos mine veninder omar gør mange forkert ting, men på en sjov måde, altså hvis han gør det så griner alle selv om jeg siger det forkert, men de kan ikke hold sig selv de griner af hans ansigtudtryk. Er det måske fordi han blev forkælet? forresten omar går ikke i vuggestue, fordi jeg bor i sverige jeg ville ikke have han har svenske sprog jeg flytter snart til danmark derfor venter jeg lige lidt med vuggestuen
Så har jeg lige et problem med basim han er nu 8 mdr, han kan slet ikke lide og spise mad hver gang jeg giver ham mad så kaster han det op, han er kun glad for færdig blandet mad han kan kun lige og spise noget der nemt men ikke kylling og ris og fisk alt det ligende ville han bare kaste det op. Så ved ikke lige om du har nogen gode råd til det
Med venlig hilsen
Samia