Afføring og søvn

16. oktober 2009

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Afføring og søvn

Hej Helen

Min datter på 4.5 mdr er så småt begyndt på at spise grød. Hun får lidt til frokost efterfulgt af mælk(amning) og igen lidt ca 17-18 efterfulgt af amning. Hun havde inden grødstart kun afføring en gang om ugen og nu er det ca det samme.

Men hun virker af og til som om hun har lidt maveproblemer er urolig om aftenen og nogle gange om natten. Hun vil ikke spise men græder til jeg får hende lullet i søvn. Skal hun ikke have afføring oftere og kan vi evt. gøre noget for at hun får det?

Ang opvågning om natten - hvad kan jeg forvente mig af hende. Hun bliver puttet kl. 20. og vågner ca 22.00-23.00. Derfter sover hun til ca 02-03 og igen 04-05, hvor hun nogle gange virker som om hun har ondt i maven og har svært ved at falde i søvn ...

Annonce

... og holder fest:-( I nat faldt hun i søvn igen ved 6 tiden og sov til 09 men oftest sover hun til 07-07.30.

Hun sover ca 3-4 lure om dagen med varighed af 45min-2 timer og er vågen ca 2 timer ad gangen. jeg har regnet ud at hun sover ca 16 timer i døgnet (afbrudt af natlige amninger) - er det for meget. Hun er svær at holde vågen i mere end de to timer....

Jeg har nogle gange vækket hende så hun ikke sover for længe om dagen - altså max 2 timer og ikke længere end 7.30 om morgenen, men er det forkert at gøre når de er så små... Som oftest så sover hun dog ikke mere end 1 time ad gangen.

Min ældste søn, synes jeg var meget mere nem med søvn og mad, så jeg føler lidt at jeg er startet på bar bund med datter.

Med venlig hilsen
En træt mor!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin